Filosofiska stunden



Dagens siffror i Coronaepidemin är: 35088 positivt testade sjukdomsfall och 4220 avlidna i landet. Västernorrland har ökat till 640 sjukdomsfall och 77 avlidna. 

Smittskyddsepidemiologen får både ris och ros. Jag tror att de flesta ger ”ros” till myndigheternas rekommendationer men det finns ju alltid de som tycker att allt eller åtminstone det mesta är fel. 

I takt med att statistik och alla dessa miltals långa artiklar som skrivits om pandemin så föds köksbordsexperter överallt. Det här är väldigt komplext så att jag tror att vi får överlämna bedömningen till de som valt att jobba med statistik och utredningar. Det blir väl i vanlig ordning pajkastning mellan olika tyckanden men det är lätt att vara efterklok. 

Äldreboenden har ju drabbats hårt men hur mycket hårdare än andra år? Statistiken måste ju jämföras på flera sätt. Hur många har avlidit i år/miljon invånare kontra andra år? Har man även tagit höjd för att Sveriges befolknings livslängd har ökat X antal år på de senaste 30 åren. Det är klurigt det här. Det gäller att inte vara enögd och bara se stint på en statistiksiffra. 

Däremot kan vi väl vara ense om att vi bör höja statusen för personalen inom vård och omsorg men när 0,8 % av riksdagsledamöterna är 65+ så lär nog inte motionen om mer pengar och utbildning till den personalen gå till beslut. De yngre som sitter i beslutsfattande positioner lever ju som att de är ”odödliga”. De har knappt besökt ett äldreboende. 

Som mamma till en Filosof eller egentligen två Filosofer 😍 så förordar jag mer filosofiutbildning inom väldigt många utbildningar på både Gymnasie- och Universitetsnivå. Det behövs en motvikt till konsumtionssamhället. Vad är egentligen viktigt när man ”kokar ner” livet?
Jag läste nyss; Tänk om Tegnell skulle säga så här: Tvätta händerna, håll avståndet, stanna hemma när du är sjuk (de har ju myndigheterna sagt nu sedan början av mars) OCH gå en rask promenad 30 minuter varje dag. 

Har folk slutat tänka själv? Måste vi ha myndigheter som pekar med hela handen för allt vi ska göra? Vi KAN gå ut på promenader och nu när det börjar bli varmare ute så kan vi även umgås ute. Det ska väl inte en myndighetsperson behöva säga till oss?
Vi får andra fel om vi isolerar oss helt. Depressioner, nedstämdhet och med tiden så blir vi väl totalt asocial dessutom. 

Nej, nu måste vi sortera bland tankarna och leva, även om det är dyngtråkigt långa stunder så finns det en hel del vi kan göra. 

Mitt val av att åka till Solna förfasas säkert en hel del över men innan ni dömer så kan ni väl kolla VAD jag gjorde och HUR jag tog mig dit. För mig betydde den resan väldigt mycket. Fick njuta av sol, värme, fåglar och väldigt mycket blommande träd och rabatter. Sprang inte i affärer eller drog in till folktäta uteställen. Man kan göra annat i storstan. 

Har man en annan uppfattning så är det väl bara att leva efter sin egen tro då. För ett tag sedan så läste jag om en person som satt i kommunfullmäktige i en liten stad i mellansverige. Han åkte till Sthlm FÖR ATT BLI SMITTAD, slickade t o m på rulltrappans handledare för att öka risken för att bli smittad. Det var hans val av beslut efter sin tro….Vojne, vojne…

Cypern säger nej till att svenskar reser dit - ja, de säger nej till turister från andra länder också men det skrivs inte lika tydligt om det här i Sverige men vem vill ens göra utlandsresor i en pågående pandemi? Resa för att sedan sitta i karantän och Gud förbjude om man dessutom blir sjuk utomlands! Nej, i år Hemestrar vi och vi fortsätter rekommendationen Tvätta händerna och Håll avståndet. Gör vi det så klarar vi oss långt. Kanske inte till 100 % men åker man dit på Covid 19 så kan det ju gå bra eller så går det käpprätt åt H men då har jag i alla fall levt ända in i kaklet. 
Det gäller att tycka mycket o snabbt som fan innan fakta kommer på bordet. Sedan kan det vara för sent.

Nu ska jag ut och plocka nässlor och sätta potatis. Jag tror på en framtid även om jag själv kanske har Framtiden bakom mig 😜
Nu är ju den här bilden "gammal" för nu är ju bäbisen inne på 25:e veckan. 😍 Det här en man vill se i framtiden.
Malaberspenaten odlad från frö! Jippie...sånt är inte min starkaste sida men kanske en framtid.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Sommaren är här!