Några fina dagar i Norrland

 

Lördag 4 februari åkte Jens, Maja-Lisa och jag till Övik. Sov två nätter där innan vi fortsatte till fjällen. Jens kämpade först med all snö/is som låg på altan o trappa i stugan. Gick nästan inte att få bort för den myckna snön och sedan milt väder blandat med kyla hade gjort den näst intill betongstark. 

Tisdag 7 februari vaknade vi av rätt mycket vind och milt väder. Det fick bli bygge av snögubbar o ytterligare skottning men nu i fjällen. 
Fredagen den 10 februari hyrde vi skidor till Maja-Lisa. 2 år och 5 månader, nja, det är väl lite tidigt men man måste ju prova. Tänk för typ ett år sedan började hon gå, hon var ju rätt sen med den starten. Nu har vi satt på henne slalomskidor. Väldigt mycket har hänt och händer med henne. Hon växer både på insidan och på utsidan. Jag var en vecka i fjällen. Det var inte så bra väder. Väldigt blåsigt och ovanligt lite snö. Det är helt klart mer snö nere vid kusten än vad det är i fjällen, i alla fall i Kittelfjäll men Maja-Lisa och "Sarmor" (som hon säger när hon säger farmor)  fick mycket roliga, fina dagar tillsammans. Så mysigt men sarmor blir trött. Man är ju inte 60 längre. 😜
Måndag 13 februari åkte jag ner till Örnsköldsvik. Stina kom dagen innan. Hon kom ju från USA på fredag morgon. Åkte tåg till Umeå på lördag och körde sedan upp till fjällen på söndagen. Bra gjort! Det kändes bra att hon kommit upp innan jag åkte därifrån. Ville ju inte lämna Jens o Maja-Lisa ensam i stugan utan bil. 
Det fick bli ett stopp i år också vid Vilhelmina iskyrka. Den är så fin. 
Siksjönäs byaförening sågar och tar upp isen från sjön och lägger upp den på land. Malgomajskolans Transportprogram transporterar isen till byggplatsen. När man tar en närbild av isen kan man med fantasins hjälp se olika motiv.
Varje gång man gör resan upp eller ner från fjällen så är man lite orolig för renar som kan vara på vägen. De är ju inte de snabbaste att flytta sig från vägbana till dike eller skog så tyvärr har vi kört på två renar genom åren men om man tänker hur många resor vi gjort sedan vår första fjällresa 1976 så är det ju ett under att vi bara kört på två renar. Resan jag gjorde nu innebar en tvär inbromsning då det stod en ensam ren mitt i vägen. Han lunkade väldigt sakta ut i vägrenen o jag fick stopp. Den renen verkade helt ensam men efter ytterligare några mil så fanns hans kompisar. Alla var ute i skogen, även den som ställde upp sig så fint för bilden. Han avbröt sitt grävande efter mat o tittade på mig. 
Torsdag den 16 februari körde jag söderut igen. Det skulle komma in ett nytt snöoväder över Västernorrland o det ville jag slippa. 
Förutom ett stopp i Härnösand så körde jag hela sträckan och man blir så glad när jag kommer hem och finner snödroppar på innergården. Jaaa, vårtecken!
När man tittar på den här bilden kan man nästan tro att det är en målad tavla men det är en byrå med intarsia. Jag blir alltid så fascinerad av denna teknik. Det är så otroligt att man kunnat göra detta hantverk.  Byrån finns på Hallwylska museet. Titti o jag har haft en helg där vi sett lite olika utställningar. I fredags var vi på Liljevalchs och såg Jockum Nordströms där vi inte alls kunde se vad recensenterna skrev var så bra. Så är det med konst. Det som den ena gillar och tycker är fantastiskt ser inte den andra. På lördagen var vi på Nordiska Museet. Där visades bl a Nordens Paris. Den har jag ju sett tidigare och den är så bra så den kan jag se flera gånger. F ö så fanns det flera utställningar som alla var bra. En bra dag. På söndagen gick vi till Hallwylska. Ytterligare en bra dag!
20 februari blev ett bakslag på vårkänningen jag hade häromdagen och det blev även en otursdag för många för det kom lite snö och det blev snorhalt!!! Trafikinformationen på radion gav nya besked hela tiden om stopp i trafiken både norr och söder om stan. Jag skulle till Bredäng med lite grejor som jag tagit med mig när jag körde ner men bestämde mig för att ta tunnelbana och dramaten/shoppingväskan. När jag kom hem igen så hade snön tinat på vägbanorna så jag bestämde mig för att ta bilen för att åka och handla mat eftersom en kompis till mig kommer på onsdag o det vore skönt att ha allt hemma. Det gick ju lysande att köra men när jag skulle parkera i Solna centrums garage så tappar jag fokus några sekunder och en pelare kör på bakdörren o skärmen. Pelare är sååå dålig på att köra! Man....eller rättare sagt Jag svär så det gnistrar inne i bilen men gjort är gjort. Det är bara att tugga i sig att sånt här händer. När jag får lite distans till händelsen så inser jag ju att det ju bara är materiella skador. Ingen person har skadats. Åker hem o ringer försäkringsbolaget. 3000 kr i självrisk. Kontaktar verkstan o visar upp skadan. Den 6 mars ska jag lämna in bilen. Vilken himla slarvmaja jag är. Klantigt och onödigt men men.....

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil