Du har din plats i kön

Staty av Margareta Krook utanför Dramaten
Värmeslingor gör att hon håller 37 grader, sommar som vinter

Nu har jag haft besök i nästan två veckor av en kompis från Härnösand. Jättekul! Vi har varit på Trädgårdsmässan ett par dagar, shoppat, flanerat på stan, sett The Whale på bio, sett Vårsalongen på Liljevalchs, varit på Hallwylska museet, njutit i solen när så erbjudits även om denna vår är ovanligt kall och så har vi varit barnvakt till Maja-Lisa en eftermiddag plus mycket mer har vi hunnit med. Ja, vi har haft väldigt fina dagar men tyvärr så avslutades det lite abrupt med att jag blev sjuk. Igen. För att försöka klara att hon inte skulle bli sjuk så bokade vi snabbt en hemresa till henne. Hon har astma och blir hon sjuk så är det åtminstone bättre att vara hemma när man är sjuk plus att där hade hon lite tuffare medicin mot astman om hon skulle drabbas. Tyvärr fick hon utstå en resa med snörvliga medresenärer så min oro blev än större. För varje dag som gått så har jag oroat kollat hur det gått, Än så länge har hon klarat sig o nu har det gått fem dagar. Än kan man väl inte ropa Hej men lite lugnare känns det. 

För min del så har jag väl kommit förbi snuvan men lite tjurigt har det varit den här gången också. Feberfri på morgnarna o halva dagen o sedan lätt temp-förhöjning på em. Lite snuva, lite hosta. Så var det för en dryg månad sedan också. 

Min granne med lungcancer som spridit sig o som jag skrev om i slutet av januari lämnade jordelivet för 1,5 vecka sedan. Han blev 73 år. Jag tror att det var i början av november han fick diagnosen?? Återigen har man fått se hur snabbt allt kan förändras och man påminns om att ”En dag ska vi dö - alla andra dagar ska vi leva”. 

Så jag kör på. Man kan inte förspilla sin ungdom med att ligga i en säng el soffa. Hela livet är en fråga om inställning. Är glaset halvfullt eller halvtomt? Så länge jag har något i mitt glas så kör jag på. 

Jag tycker att jag hittills kan klara mig själv när det gäller digitala tjänster men visst är man ute i periferin när det gäller att hitta billigt och bra. På en del arbetsplatser så pratar man ju med sina arbetskamrater och ”uppdaterar” sig lite på utbudet som finns. På en del andra arbetsplatser så är sammansättningen av personal så att intresset ligger på ett helt annat håll - långt från digitala tjänster som bjuds. 

För länge sen fick jag veta om en bredbandsleverantör som var billig o bra. Tyvärr har jag inte orkat ta tag i arbetet att säga upp Telia, som jag har, och teckna med dessa. Det är ju alltid en oro ”man vet vad man har men inte vad man får”. Idag tog jag tag i saken! Sa upp Telia som därmed kopplas bort om en månad. Dagen efter ska den nya koppla in sig. Sen ska då nytt nätavtal göras med företaget som innehar nätet. Routern som jag har ska funka med den nya bredbandsleverantören….tro om det blir så??

Eftersom jag är ensam med alla utgifter så måste jag kapa kostnaderna så gott det går men då måste man ju nästan ha det som ett jobb o leta billigare alternativ o samtidigt ska man ha koll på bilen som ska servas, byta däck, besiktas. Mat ska handlas, tvätt ska tvättas, fönster ska putsas, huset/lgh ska städas osv. Huset ska dessutom bevakas o ev reparationer göras. Ska jag byta elbolag? Ska jag byta försäkringsbolag? Törs man prenumerera på en dagstidning? Nej! Tidningarna har det tufft men streamingtjänsterna verkar gå superbra. Folk prenumererar hellre på  Netflix än en dagstidning. 

Det är väl som jag läste härom dagen 

  • Jag brukar inte se på nyheterna. Jag ser en skräckfilm istället, då känner jag mig lugn. 


Jag har ju sagt det förut o jag säger det igen att jag är lite bekymrad på hur de yngre på arbetsplatserna behandlar äldre. Givetvis inte alla! Det är säkert några som direkt säger att de yngre är så himla, himla bra men det finns ett gäng av motsatsen också. De som vet bäst o inte alls har någon respekt för vad någon äldre säger. De är ju så åldriga så de kan man ju inte lyssna på oavsett om de har 50 års yrkesvana o erfarenhet. Jag har inte universitetsstudier men jag har empati o känner respekt för medmänniskor o hittills har jag klarat mig rätt bra i livet. Det gäller nog mest att ha koll o lita på kompassen jag har inombords. Gå när jag känner så o säga Nej eller Ja när jag känner så. Ibland, men inte så ofta numera, blir man överkörd o litar inte på magkänslan men ju äldre man blir desto mer lär man sig att undvika energitjuvar. 


Jag hjälper en svåger med ekonomi o lite annat som han har svårt att klara själv. Bl a så ser jag till att det finns pengar på ett Coop-kort som finns på hemtjänstens kontor så att de kan handla frukostvaror, fika, någon tidning o s v en gång i veckan utifrån en lista som han gjort. 

Igår ringer han o säger att killen som skulle handla hade inte kunnat göra det så han hade tagit hans bankkort och kod o skulle handla med det men där fanns inte pengar så att det räckte. Jag bad att få killens nummer o ringer honom. 

Med lite irriterad ton förklarade han att han hade fått åka flera gånger dels för att han fått fel kod och för att det sedan inte fanns pengar så att det täckte. 

  • ja men sa jag - pengar finns på Coop-kortet.
  • Men han har inget Coop-kort säger killen
  • Nej, det har ju ni!
  • Nej vi har inget kort. Det är första gången jag ska handla åt honom, 
  • Ja, det har då fungerat i flera år i alla fall o även förra veckan. 

Efter lite fram tillbaka med en person som nog ansåg att jag inte hade en susning om hur det fungerar så säger jag att jag ringer din chef. 

Sagt o gjort - jag ringer hans chef. Hon säger precis som mig att Coop-kortet finns hos dom o att det måste ha blivit något missförstånd. Nu kommer de inte att hinna handla på torsdag som vanligt utan det får bli på fredag. 

Ok, då ska jag meddela min svåger det säger jag och tror att allt är över men ack nej. Han har inte fått tillbaka sitt bankkort. Jag känner mig mer o mer irriterad o ringer killen igen. Talar om vem jag är o att vi talade vid för en stund sen. 

  • Ja, vi pratades ju vid för en halvtimme sedan då det var problem med pengar på kortet.
  • Ja, nu får du se till att åka tillbaka med kortet för enligt din chef så ska ni överhuvud taget inte ha några bankkort från era ”kunder” alls.
  • Ja, jag är på väg tillbaka nu. 
  • Ja o så får du lämna matnotan så att de kan handla imorgon. 
  • Jag har tappat den. 
  • Men min svåger kommer inte ihåg vad han hade skrivit, .
  • Jag har fotografiskt minne så jag kan skriva ner det igen. 
  • Ja, gör det!

Ytterligare lite irriterad avslutar jag samtalet o tror återigen att allt är över men ack nej. 

Senare på kvällen går jag in o tittar på svågerns kontosaldo o ser att det gjorts två uttag på bankkortet under gårdagen. Ett på 27 kronor o ett på 19 kronor. Imorse ringde jag o kollade med svågern vad som hänt. Han har svårt att minnas både det ena o det andra men hittar två kvitton. Ett kilo apelsiner fick han för 27 kronor och en schweizernöt för 19 kronor. Man har lätt att hålla sig för skratt….Om det hade varit fil, mjölk, smör el något viktigt som inhandlats men apelsiner o choklad hör inte dit. Bankkortet hade han fått tillbaka. 

Det får bli ett samtal till chefen igen där jag upplyser henne om att så här får det inte vara o sen nästa fråga, kommer min svåger att debiteras för alla resor som gjorts för denna handling. Svar nej. 

Sen har jag tonen från den unga mannen i minnet. Fy tusan. Det gäller att ha yngre omkring sig som hjälper en för det känns som att man slåss mot en väderkvarn när man möter en del ”som tagit över i samhället”. 


Sen är det ju som så när man ringer till olika företag att man slår ett telefonnummer o sedan börjar knappandet; gäller det detta så tryck 1, gäller det detta så tryck 2 osv. Sedan; ange ditt personnummer, 10 siffror eller 12 siffror, avsluta med fyrkant. För att vidimera att det är rätt person så kan du trycka 1 för att välja BankID eller tryck 2 och bla bla bla. Sen om man kommer fram, för det gör man inte alltid utan när man fått stå på sin plats i kön ett tag så kopplas samtalet helt enkelt bort o det är bara att börja om från början. Hände mig två gånger härom dagen, både Swedbank o Telia. 

Men OM man lyckas komma fram till någon mänsklig kontakt o kanske t o m får hjälp o avslutar sitt ärendet, då är det inte klart heller för då blir man uppringd av någon digital tjänst som vill veta hur jag uppfattade det samtal jag haft. Är det inte märkligt??!!! Måste dom ha beröm för att kunna jobba vidare??? Vad har dom för företagsledning? Sitter dom o gör excel-ark på hur stor utdelning de kan ta ut vid bokslutet och slimmar personalen i både antal o ålder för att hålla deras löner nere o därmed ge större utfall per person?

Jag brukar nästan aldrig ge svar på dessa enkäter eller frågor via telefon el mail som man får. Man borde få timpenning för att svara på alla dessa frågor. Men hur skulle det se ut??? Ha, ha….


Min kusin i Frankrike berättade att hon haft besök av ett företag som var underleverantör till Orange (Frankrikes Telia) eftersom de hade problem med sitt internet. När de var klara så sa dom att hon kommer att få en förfrågan från Orange hur hon upplevde att hon fått hjälp o det var bra om hon skrev 5 (utav 5) så att de skulle få provision på jobbet. 


Är det några marsmänniskor som tagit kontrollen av jorden??


Vojne, vojne….

I Jerusalem finns klagomuren. Ja, sen finns ju Facebook där många kan framföra sin klagan på ALLT och jag har härmed tömt mitt system här i bloggen. 

Om inte meteorologerna återigen försöker hålla modet uppe hos oss med fantasiprognoser så ska det bli mer och mer sol för varje dag som går. Kan det bli 17 grader på onsdag? Ja, sen vänder det igen men nu säger vi Skål och Trevlig Helg!




Kommentarer

  1. Hej Ingegärd ! Det är länge sedan jag skrev till dig. Jag har läst iaf vad du skrivit. Så trevlig läsning. Jag har precis som du suttit i telefon, väntat och väntat samt knappat på olika nummer innan jag kommer fram till Fortum. Bytte för ca 1 år sedan elbolag för att få till lite billigare el. Så dumt gjort och mycket tjafs under året med olika priser och bindning av pris för de har kört med skrämselpropaganda som jag gått på. Nu har jag sagt upp och återgår till Övik Energi som man kan tala med. Annars är slut som vanligt förutom att Claes är långt ifrån återställd sedan stroken. Vi får väl se hur länge vi kan bo kvar i huset mm.
    Jag saknar dig och hoppas vi ses snart 😊❤️

    SvaraRadera
  2. Jag fnissar och småskrattar igenkännande när jag läser ditt inlägg Ingegärd! Man kan ju bli galen på alla dessa telefonsamtal som faktiskt mest består av blippande hit och dit! Prata om att det var bättre förr! Men vissa saker var faktiskt det! Läste precis ett annat blogginlägg hos Pantertanten, som handlade om precis samma sak, telefonköer!
    Ja, visst är det så att man får spara in på både det ena och det andra. Och kanske speciellt om man lever ensam. Våran lokalblaska t.ex. kostar 2700:-/år. Utesluten! Hallon telefonabbonemang för 109:-/mån funkar utmärkt (kanske inte om man ringer mycket utomlands?). En liten besparing här och där gör en hel del faktiskt.
    Hoppas du kryar på snart! Ha det gott!
    Fråga: Är det Inger som döljer sig under bloggnamnet Anonym ovan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha...Ja, det är Inger som skrivit under Anonym. Hon lämnade ju ett par ledtrådar, Övik Energi och Claes så jag ringde henne. 😁.
      Det är dyra prenumerationer/abonnemang o sen ska man ju helst ägna dagarna åt att kolla om nämnda företag har kampanjer för då kan man ju byta men jag kan då helt klart hitta på roligare saker att göra på dagarna. Det vore ju bättre om de ringde o erbjöd bättre priser än ta reda på hur man upplevde bemötandet på sista kontakten. När jag ringde o sa upp bredbandet så kom vi in på telefonabonnemang i slutet av samtalet o då kunde han erbjuda ett billigare alternativ än jag har o det var en "kommande kampanj"....🤔

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Sommaren är här!