Urgent care och pain killer

Sådär, nu har man provat den amerikanska sjukvården också och kan väl konstatera att det hälsocenter som jag besökte pga den anledning jag hade är då inte bättre än den svenska heller, trots att den svenska sjukvården ju får så himla mycket dålig kritik.

Gårdagens ischiasbesvär var ok men natten har inte varit bra alls. Jag känner mig som en flodhäst när jag ska vända mig i sängen. Det gör så fruktansvärt ont i vissa lägen och att ta sig upp imorse krävde några minuters kamp innan jag var uppe på benen. Att sedan tvätta ansikte och borsta tänder fick vänta tills längre fram på dagen. Helt omöjligt att böja sig framåt, eller rättare sagt det går ju men det gör för ont för att tvinga sig till att göra det.

Efter några stretchingövningar och det ändå inte kändes ok så bestämde jag mig för att ringa SOS International och rådfråga. Lite mailande fram och tillbaka ledde till att jag besökte MediCenter kl 09.00.
Efter en massa papper att fylla i så tog sköterskan feber, blodtryck, puls, längd och vikt. Sen kom dr Syed Afzal och jag beskrev när allt började och hur det kändes. Han gjorde ingen typ av test utan beskrev att ischias är svårt att komma till rätta med, det kan komma och gå (vilket jag ju visste) men att han kunde skriva ut pain-killer. Han hade själv haft det flera gånger och det kan sitta i veckor/månader. Det är vanligt i vår ålder.

Jag och Jenny undrade om han inte kunde skicka mig vidare till en chiropractor eller liknande och han kunde då ge oss namn på några som vi kunde ta kontakt med men de skulle i så fall börja med att ta en RMA.
Så tittade han mig i munnen, öronen och lyssnade på lungorna och skickade recept till apoteket. Det är vad man får för $95.

Så kontentan av detta är;
1. Gör stretchingövningar
2. Gå på promenader
3. Ta Alvedon 1 g som finns med i packningen och så länge de räcker
4. Hämta ut medicinen han skrev ut, smärtstillande och muskelavslappnande om allt går åt helt fel håll.
5. Gör Chiropractorbesöket som då tydligen kräver en RMA först och kostnaden för detta landar på våra försäkringar hemma.

Jag kör punkt 1-3 och kanske 4 så länge så får vi se om allt blir hanterbart.

Klaga inte på den svenska sjukvården - eller klaga vidare, det känns kanske bättre, det är som kaffemaskinen på jobbet, så länge man kan klaga på den så kanske man inte ser andra problem - men vad man kan konstatera utifrån Mats sjukdom så funkar sjukvården helt fantastiskt när det är skarpt läge och inte kostar det en förmögenhet heller p g a högkostnadsskyddet.

Nu är det dax för en stunds övningar medan Thea sover.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil