Akuten x 2

Idag kan vi notera ytterligare en tung dag och motlut.

Efter att jag varit under värsta strålkastarskenet i  lördags då jag formligen vändes avig plus hade centrifugering av hjärnan så valde vi att åka in på Primärjouren på söndag då yrseln fortfarande var kvar men trots allt mer hanterlig. Sju timmar på Örnsköldsviks sjukhus med provtagning, EKG, blodtryck och allt vad det var så uppvisade jag bra värden. När sedan läkaren provocerade fram yrseln när hon gjorde en "övning" så sattes diagnosen Kristallsjukan - precis som sköterskan på 1177 sa på lördagen. Hon sa ju också att jag skulle åka in men för mig var det en helt omöjlig uppgift då. Nåja, jag kom på söndagen. Läkaren tyckte att jag kunde ta kontakt med en sjukgymnast framöver för att få lära mig de övningar man kan göra för att återställa kristallerna på plats. 
När jag sedan åkte hem på söndagkvällen så kände jag mig i stort sett som vanligt.
På måndag kändes också allt som vanligt så då bestämde vi oss för att åka ner till Solna, som vi hade planerat. Det gäller att leva livet varje dag 😜. Jag hade ju gjort en total omstart av motorerna så det skulle nog gå bra. Ctrl + Alt + Del, som alla som jobbat med krångliga datorer vet. 
Resan gick bra och även tisdagen var som vanligt för oss båda. Jag vågade mig på att göra en övning som jag läst om på nätet för att få kristallerna tillbaka på plats o övningen gick bra. 

Sen börjar krånglet....på natten till onsdagen, ca 02.00, vaknar Mats av att han har ont nedanför revbenen på höger sida. Han tampas med det utan att väcka mig 😟 och vid  05.30 var det ännu värre. Då tar han smärtstillande och somnar faktiskt. Vi vaknar 07.45 och smärtan är fortfarande kvar. Jag ringer Onkologen i Umeå och rådfrågar hur vi ska göra. Ska vi snabbt packa ihop och ta oss hemåt? Eller ska vi åka in på Akuten här? Hon tycker att vi ska åka in på akuten och föreslår Karolinska då vi är i Solna. Jens får veta det här och kommer ut till oss och skjutsar oss till Närakuten på Karolinska. Vi säger hejdå o tror att nu är vi på rätt ställe men så är det ju inte för här har ju några superbrighta hjärnor hittat på att stänga Akuten och tar endast emot "sina egna" patienter på Onkologen. Närakuten, där vi är, tar emot sårskador och lite lättare problem. Vi får ta taxi  till Danderyds sjukhus! Väl där så skrivs han in ca 10.00. Då Karolinska stängt så får de andra sjukhusen i stan ta hand om hela deras upptagningsområde vilket ju ger långa väntetider för patienterna och ett pussel för personalen att få plats med folket som kommer in. Det är folk bakom draperier överallt, det är folk i korridorerna. Det är folk överallt!
Mats får dock komma in för provtagning efter ca en timme. Sköterskan trycker på det onda stället och han reagerar kraftigt men inte alls när hon trycker på andra sidan. Det sätts dropp men för övrigt är det väntan på en brits tillsammans med alla andra.
Väntan....och sedan får vi veta att proverna visade förhöjda levervärden (det var det även i Umeå) och inflammation i kroppen. Detta leder till skiktröntgen buk. 
Väntan igen men kl 14.40 tas röntgen. 
Tillbaka till akuten för väntan på röntgensvaret och svaret är tungt.....Metastaser på levern. Ytterligare  ett steg i fel riktning.
Han får själv ta beslut om han vill bli inlagd eller om vi ska åka hem med kortisontabletter och starkare smärtlindrande tabletter. Han väljer att åka hem men innan vi åker så tar han en kortisontablett, en smärtlindrande som han haft sedan tidigare, en kalciumtablett, en halv hårdbrödmacka och lite vatten.
20.30 kommer vi  hem. Han stannar kvar ute en stund för det är väl ca 25-27 grader varmt ute trots att det är kväll men efter en stund kommer han och spyr! Jag vet inte om han åt o drack för fort eller vad som hände. Han har sedan druckit 1,5 glas Proviva och det har gått bra. Även försökt äta lite men där tror jag nog att Silky äter mer. 
Nu är klockan drygt 22 och han har gått o lagt sig. Det bör nog jag också göra för vi vet ju inte hur kommande 24 timmar blir. 
Allt går så fort emellanåt. Igår var en "vanlig dag" och igår kväll var inget särskilt men några timmar senare är det en helt ny spelplan framför oss. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil