Dags att fira igen!

Nu är det dags att fira igen!
Idag sjunger vi för Jens:
🎶 Ja, må han leva 🎶
🎶 Ja,må han leva 🎶
🎶 Ja, må han leva uti hundrade år 🎶
🎶 Javisst ska han leva 🎶
🎶 Javisst ska han leva 🎶
🎶 Javisst ska han leva uti hundrade år 🎶

🎶 Och när han har levat 🎶
🎶 Och när han har levat 🎶
🎶 Och när han har levat uti hundrade år 🎶
🎶 Ja, då ska han skjutas 🎶
🎶 Ja, då ska han skjutas 🎶
🎶 Ja, då ska han skjutas på en skottkärra fram 🎶

Jens firar sin 38-årsdag i New York. Förhoppningsvis har de fått tak över huvudet. Alltså "eget tak" för hittills har de ju bott hos en kompis. Det vore födelsedagspresent det!
Mats o jag sjöng för honom på en video vi skickade över men då vi aldrig varit några sångare och dessutom inte tränade innan vi gjorde inspelningen så var vi inte synkade på alla verserna. Men va tusan...Han får väl ha lite fantasi hur det borde ha låtit 😁. Eller så får man väl säga som en moster till mig sa när en annan moster ringde för att gratta min mamma.
- Stackars henne 😲

Jenny hade läst i tidningen idag att hyrorna för hyresrätter i New York City hade gått upp med 37 % de senaste åtta åren! Ja, inte i de rikare delarna där hyrorna varit höga hela tiden, där kunde man inte följa det procenttalet och lönerna har ju givetvis inte ökat med samma fart. Jobbig situation för familjer som försöker få vardagen att gå ihop. Det gäller att ha jobb och inkomst. Har man inte det så får man nog flytta från stan för skyddsnätet är ju glest och det är lätt att falla igenom.
Med tanke på de stora hyreshöjningarna så är det lite dålig timing för Jens och Stina men någonstans måste de ju bo. Vi håller tummarna då vi vet att de har ett par förslag på gång idag.

För nio dagar sedan, den 21 aug, var vi alla i Umeå och den dagen gick vi en sväng vid Bäcksjön. Nu, nio dagar senare kan jag se hur Mats försämrats. Buhu....😭
Vi är också så himla glad för att Jens och Jenny kunde vara med oss där - hur många gånger har vi sagt det? 😊 men det var såååå bra!

Då gick han med rullator efter en stig, nu kan han inte gå från huset upp till förrådet. Idag tog vi bilen till grannen, ca 250 m, för att han ville se förrådsbyggnaden som de håller på att bygga. Gick med rullator de 30 metrarna från bilen till bron. Fikade och pratade en stund och åkte sedan hem igen. Sedan några dagar så klarar han inte att gå alla stegen uppför trappan utan numera har vi ett sittunderlag i bilen som han kan ta med sig och sitta och vila någonstans på mitten av trappan. Idag kändes det som att dela upp trappan i två etapper är för mycket. Han måste kanske dela upp trappan i tre etapper och vila två gånger på vägen upp framöver. Mycket andfådd när han kom in.....

I tisdags byttes tabletterna med det korttidsverkande morfinet ut till sprutor istället. Detta då kroppen tar upp en sån injektion snabbare än tabletterna. Då fick han 0,5 ml men det tog mellan 30-40 min innan han kände någon verkan så igår ökades mängden till 0,75 ml istället men även då tog det upp emot 30 min innan det verkade så idag har det utökats till 1 ml. Jag gav en sån spruta kl 14.25 och efter ca 15 min kände han av effekten. 

Han är trött och det är kanske både sjukdomen och morfinet som ger tröttheten. 
Idag har han dessutom ätit mindre än tidigare. Frukosten som annars brukar vara lite fil, flingor, lite fruktbitar, ett glas Proviva och en smörgås blev idag bara en halv smörgås o Provivan. Till lunch lyckades han få i sig lite potatis- och purjolökssoppa. En kopp te o en kaka hos grannarna och sedan lite ris, kyckling och sås till middag. 
Det är inte mycket men han får inte ner mer hur gärna han än vill och försöker. 😭

Mitt i allt detta så kommer han på en del praktiska saker som enligt honom borde fixas så ikväll var jag i förrådet och ringde till honom på FaceTime så att han kunde se hyllorna med alla grejor. 
Återigen tackar vi för tekniken som finns idag! Vi kan se och prata med barn och barnbarn som är långt borta och telefonen blir som en filmkamera och kan visa vad som finns på hyllorna dit han inte orkar gå. 

Han är så tapper och kämpar på men det blir tyngre och tyngre inser jag när jag ser tillbaka en tid. ❤️

Kommentarer

  1. Jag tycker ni är ena riktiga kämpar båda två! Fortsätt så, så länge det går, och krama ofta på varandra! Smyger in en liten kram från mig också! <3 Kina

    SvaraRadera
  2. Vi skickar tillbaka kramar till dig med, Kina. ❤️❤️❤️❤️

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil