Energin dalar

Natten blev likadan som många tidigare. Mats somnade tidigt, kanske redan vid 09.00, men vaknade till och från en stund. Ville att TV:n skulle vara på så att han kunde lyssna på Valdiskussionerna. Jag ville nog snarare stänga och slippa höra allt tjafs.

Han står som vanligt med fötterna i myllan och blir orolig över hur Sverige ska se ut efter valdagen den 9:e.  Oron är en helt annan oro än när det gäller hans sjukdom. Den här typen av oro känner han då han tänker på barn och barnbarn och den här oron skulle han känna även om han var frisk.

Många andra länder ser Sverige som ett fint och tryggt land men nu blåser högervindar och klimatet blir bara värre och värre. En del är uppdiktat och påhittat men personer med missnöje köper inläggen direkt och förvandlar det till sanning.
Kanske missnöjesfolket skulle tvingas besöka svårt sjuka människor och höra vad man tycker är viktigt när det kommer till livets slutskede?
Vi tillhör den procent som har det bäst i världen - vi borde ju kunna dela med oss....

Vet alla hur mycket och snabb hjälp vi får från sjukvården när det verkligen gäller?
Vet alla hur bra vi har det i vårt land? Hur mycket vi får för skattepengarna? Mats o jag har ju väldigt lätt att jämföra med USA....ett land som inte är rikast i världen men bland de rikare och klyftorna där är enormt stora och växer dessutom.
Om det inte vore för klimatpåverkan så borde alla ut i världen och se sig om. På våra resor till Jenny möter vi alltid människor från alla möjliga hörn av världen. Man pratar på tågstationen, på tågen, på caféer etc. Jättetrevliga människor som ofta tar upp den oro de känner för den värld som nu håller på att utkristalliseras.
Alla som vidgat sin syn o sett världen är inte rädd för människor och kulturer men sitter man hemma så kanske hjärntrollen tar över och det skapas en värld som kanske inte är sanningen.

Är det "ut med alla som inte är lik mig", "bort med utlandsfödda som tar plats i vårdköerna", "mindre skatt", "fyll igen gropar i vägarna"osv som är viktigt?
Löser vi problemen då med bostäder, skola, sjukvård, kriminalitet och egentligen har vi väl bara en fråga som är viktig och det är miljöfrågorna....
Det är kanske dags för Aktuellt att ta upp Klimatnytt varje dag liknande Ekonominytt och Sportnytt?

När man "kokar ner" allt omkring sig i livet så vill man bara bli frisk och vara med sina närmaste men har man som Mats haft otur och dragit en lott där sjukvården inte kan göra mer då får man försöka finna sig i det men ända till slutet har man i sig att ens närmaste ska få det bra och det innebär INTE att de ska ha största inkomsten, finaste bilen, mest pengar. De ska vara social, glad, lycklig, frisk och vara till hjälp för andra i sin närhet som behöver stöd. Fina medmänniskor. Det är vad som är viktigt.

Du kan ta det lugnt, jag ska sluta mässa nu så om du vill kan du fortsätta läsa....😊

 Kl 02.00 i natt var det dags för en spruta och när den började verka så kunde han somna om igen. Allt var sig ganska likt då.
Kl 06.00 vaknade han igen o jag gav en spruta direkt, innan han klev upp för att gå på toaletten. Smärtan hade dock tagit över för mycket så det tog tid innan den verkade.

Pratade både med joursköterska och sedan SSIH:s sköterska som skulle överlägga med läkaren om de ska sätta in en morfinpump nu så att morfinet sprids bättre över dygnet och sedan en pump som han kan trycka på för att snabbare få effekt. Senare under dagen gav de besked att vi skulle fortsätta med sprutorna över helgen och göra en ny bedömning på måndag. Blir det förvärrat tillstånd under helgen så ringer jag joursköterskan så kommer de och ger en kraftigare injektion.
Vi har ju en "akutväska" här hemma som SSIH levererat för såna ev besök.
Mats sover största delen av förmiddagen. Vaknar vid 12-tiden och tar en spruta. Somnar igen....
Sköterskan kommer med ytterligare sprutor så att det ska finnas över helgdagarna.
Mats sover...
Vaknar en kort stund vid 14-tiden. Tar medicinen, liten tugga av en smörgås, en liten klunk soppa. Somnar igen....Vaknar vid 18-tiden. Lite mer soppa. Det är väl morfinet som drogar honom. Det är en balansgång att slippa smärtan och samtidigt vara vaken.

Telefonerna plingar till lite då och då o det kommer meddelanden på olika vis eller samtal. Det är hälsningar från våra barn, våra grannar, våra släktingar, våra vänner i Sverige men vidare ut i världen, Frankrike, St Barth, Belgien, Schweiz, USA. Alla tänker på oss.
Vi har samlat på oss en himla massa vänner genom tiden och alla är så fantastiska (men det är väl därför vi har dom omkring oss 😊, hade de inte haft empati och varit fylld av kärlek så hade vi nog inte haft dom kvar omkring oss 😉)
Alla dessa människor är som en fender för oss som hjälper till att ta emot stötar. (stulet uttryck från min kära kusin, Kristina, men ett uttryck som perfekt beskriver vår känsla)

Idag hade jag tid hos Folktandvården och eftersom läget var hyfsat igår så avbokade jag inte tiden fast jag vet att man måste göra det dagen innan för att slippa en faktura på 350 kr. När nu läget var sämre imorse så ringde jag för att avboka o hänvisade till den speciella situationen som var anledning.
Tänk att man då får höra;
- Ja, det går nog inte att göra undantag
- Ja, men det låter ju omänskligt! Man måste väl kunna skilja på anledningar och om du tittar på alla andra gånger jag besökt tandvården och alltid kommit på utsatt tid så kanske det väger upp och visar vilken person jag är. Det kan ju inte alltid gälla pengar?! (kanske dåligt argument men fann inget bättre just då) 
- Ja, men en sån här sak får du i så fall ta med Patientnämnden (eller vad tusan hon sa)
- Du, jag har nog här hemma så jag har varken tid eller lust att skriva en massa papper till Patientnämnden. Är det så att ni inte kan avboka utan kostnad så får jag försöka ordna så att en granne går hit till min man o så kommer jag men ni får då ta emot en något orolig patient. (Tårarna rinner)
- Jag måste prata med min chef
- Ja, gör det!
- Hon säger att de gör ett undantag så du slipper kostnaden men kan vi samtidigt boka upp en ny tid?
- Tack - hälsa chefen att hon var mänsklig. Ja, vi kan boka upp en ny tid. Vad har du för förslag då?
- Ja, hon har inga tider annat än nu på måndag el i oktober. 
- Hon? Vänta nu, är det Marita? (jag hade i tankarna att jag skulle till tandläkaren vilken är en man, men insåg nu att det är tandhygienisten Marita)
- Ja, det är Marita.
- Ja, men då är hon väldigt insatt i Mats sjukdom för han var nämligen hos henne förra fredagen och det besöket avslutades med ett långt samtal om hans sjukdomstillstånd!
- Oj, ja, då vet jag vem som är din man....
- Ok. Ja, då bokar vi upp en tid för mig i oktober. Hälsa chefen och Marita!
Jag vann den matchen men det kostade lite tårar och energi.
I några sekunder har vi detta fina konstverk på väggen. I mina ögon är det fåglar i ett träd.
I verkligheten är det ljuset som lyser genom prismorna i kristallkronan över bordet, speglas på tapeten och bladen från blomman i ampeln skuggar.



Kommentarer

  1. Hej på er båda två ❤❤❤
    Jag håller helt med dig angående allt om valet. Man orkar inte lyssna på dem eller läsa all skit som skrivs. Det är nog bäst att hålla sig till sunt förnuft.
    Jag läser och läser allt du skriver om hyreshöjningar och födelsedagar mitt i eländet. Du kan verkligen skriva och trollbinda mig. Vilken fantastisk bild som visar sig på tapeten. Prismor kan skicka fina färger från solens strålar.
    Jag har en i köket som en viss tid på em sänder fina strålar som snurrar runt i köket.

    Jag kan inte hålla tillbaka tårarna när jag läser om hur jobbigt Mats och du har det.
    Vilken supersjukvård vi har som kan hjälpa er i denna svåra tid. Jag tänker på er och skulle vilja hjälpa till på något sätt men med vad, det vet jag inte.
    Jag skickar iaf många Styrke kramar till er båda.
    Kära hälsningar från ❤❤❤
    Inger

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil