Miss you

Det är lördag och en vecka har gått.....det är fortfarande overkligt. Ibland far en tanke genom huvudet att det inte är sant....att jag säger till folk att du somnat in men att det inte stämmer. Du är bara ute på jobb och kommer snart.
Hur kan jag säga till folk att du somnat in?? Då inser jag att; Jo, det stämmer. Jag vet ju det! Jag var ju där! Jag var ju där vid din säng. Jag höll om dig.

Hur många gånger den här veckan har jag inte tänkt; Det här måste jag ringa Mats o berätta. Jag har redan handlat det här och det här så du behöver inte stanna till när du åker hem men jag kommer aldrig att få något svar mer....

Allt gick så fort, vilket ju man måste vara tacksam för. Du slapp plågas dagar, veckor, månader och kanske till o med år. Sen kommer ändå sorgen. Jag saknar dig så....
Efva Attling har gjort det fina halsband som jag just köpt. Texten "Miss you" och två händer mot varandra. Hon skriver;
"A thought of someone... We all have someone we miss and whom we carry with us in our thoughts. This was a hard task for me to design, it took me two years to find the shape. It´s like two hands coming together in the Asian way.
Fint, eller hur? Jag tror att du gillar det. Du var ju inte den som köpte smycken i mängder men för bara några veckor sedan, var det till bröllopsdagen (?) som du var inne på att vi skulle gå in till någon guldsmed. Jag slog bort det och hade nog i maggropen att sjukdomen grep hårdare tag om dig och kunde inte alls fokusera på smycken. Sorry....men det här är från dig till mig! Jag ska lämna in det o gravera ditt namn på baksidan. Sedan...inte nu...Nu vill jag använda det varje dag.

Under den här veckan har jag gråtit, pratat med grannar, skrivit, gråtit, pratat med alla som ringt, planerat, tänkt rationellt, gråtit, planerat igen. Alla människor omkring mig och min planering hjälper mig komma vidare. Och alla blommor vi fått! Helt fantastiskt vackra, eller hur? 


När jag började skriva den här bloggen så skulle den ju heta något...jag kastade bara ner, mittnyalivarnu och sen var jag igång. Mitt nya liv är nu, innebar för mig att jag beslutat mig för att sluta jobba. Skulle vara pensionär och du o jag skulle "göra vad vi ville".  Vi gjorde det - "vad vi ville" och det var helt rätt beslut att sluta jobba, ångrar inte en dag. Vi har gjort massor sedan i mitten av mars och vi har pratat om möjligt ännu mer än vi gjort tidigare i livet. Nu har vi kanske pratat mer djuplodat än vi gjort tidigare. Vi orkade det, tack och lov, även om vi båda grät emellanåt, speciellt sista veckorna när pratet kom ner på ett ännu djupare plan. Sen gaskade vi upp oss och hur många gånger som helst har vi sagt att vi måste fokusera på det vi kan göra och inte på det vi inte kan. Det var vårt mantra.

Namnet på bloggen har fått en annan betydelse. "Mitt nya liv är nu" har inget med att sluta arbeta och gå i pension att göra längre. "Mitt nya liv är nu" innebär att jag är ensam eller kanske inte ensam jag har ju massor med människor omkring mig, men snarare, ensam, utan dig. Jag känner mig som en ensam svan som simmar vidare. 

Många före mig har klarat det här och många efter mig kommer att klara det också så livet går vidare, det vet jag, men det blir inte som förut. 
Jag har många att kämpa för och föra din anda vidare. Allt du lärt mig måste jag ju föra vidare till Thea och Leo till exempel. Jag måste ju berätta för dom vilka värderingar du hade och vilken morfar  du var. Hur glad och stolt du var för dina barn och barnbarn.
Thea som bara är drygt 2 år minns dig ju nu men minnet kommer att blekna för henne. 
Leo är ju 10,5 år så han minns ju dig tydligt men han behöver ändå få veta vad du stod för i många "vuxenfrågor". Ville alla väl. Ville hjälpa alla. "En försiktig general" sa revisorn för många, många år sedan. Startade inte företaget med ett stort banklån så att du kunde köpa värsta bilen och nyaste telefonen. Du var av den gamla stammen att först tjänar man in pengarna och sedan handlar man -om man behöver något, inte handla för handlandets skull. 

Ville aldrig förhäva dig och spela kung för lånade pengar. Alltid glad, stark och brann hela tiden för nya projekt. Ibland klagade jag på dig att du hann påbörja ett nytt projekt innan det första var klart. Sorry....men med din enorma vilja så orkade du både jobba och slutföra projekten här hemma, även om det ibland tog lite tid. 
Kommer du ihåg att du fick energi att slutföra en del saker t ex när jag lite fint undrade vad han hette, den där elektrikern på Arac som du kände o när du sa hans namn så frågade jag om du hade hans tel nummer. Du undrade varför jag skulle ringa honom. Jag berättade att jag kunde ju leja honom så att det blev klart, ditt påbörjade projekt, var det elen till lusthuset el ngt sånt.
Då blev det klart den dagen 😁. Det var du det! Ingen skulle komma hit och göra dina projekt. Du kunde ju allt själv och var det något du inte kunde så höll du på tills du kunde det. 

Förra fredagen, när du sov, satt jag och skrev på bloggen. Bl a skrev jag;
Såg i ögonvrån någon utanför fönstret....eller var det en fågel....är någon här för att hämta honom? 😭😭😭😭 Jag var kanske bara trött....eller?
Klockan var 05.30 när detta hände. Jag raderade dessa rader. Tänkte att jag ska inte utmana ödet så att de verkligen hämtar dig. Ytterligare en gång under den dagen - i samma fönster - såg jag någon sväva förbi hastigt. Var någon här och rekognoserade? 
Det hjälpte inte att jag raderade raderna för att inte utmana. De hämtade dig, du behövdes någon annanstans. Där behöver du inte ha ont. Där blommar körsbärsträden. Fåglarna sjunger. Allt är vackert och stilla.
Jag berättade det här för en väninna som sa.....Ja, man reser inte ensam.
Känns skönt att någon är med och visar vägen. ❤️
Många stöttar mig med fina sms och andra meddelanden. Den här fina dikten fick jag av Linda. Den ger mig styrka och tröst.

Döden betyder ingenting.
Jag har bara dragit mig tillbaka till ett annat rum. 
Jag är Jag. Du är Du.
Allt vi var för varandra, det är vi fortfarande.
Kalla mig vid mitt vanliga namn.
Tala till mig sådär som Du alltid gjort.
Ändra inte Ditt tonfall.
Håll sorgen borta från Din röst.

Sluta inte skratta åt våra gemensamma små skämt.
Skratta som vi alltid har gjort.
Var med mig. Le mot mig. Tänk på mig.
Låt alltid mitt namn finnas med Er där hemma.
Uttala det som ingenting hänt, sorglöst
Utan spår av skuggor,

Låt livet gå vidare med samma innebörd som tidigare,.
Det går vidare därför att det måste gå vidare,
Döden är ju ändå bara ett tillfälligt avbrott i vår gemenskap.

Varför skulle du sluta tänka på mig för att Du inte längre kan se mig.

Jag väntar på Dig någonstans väldigt nära, 
Allt är väl.

Visst är den fin? 

Nu måste jag göra som Silky! Sova....ja, det har blivit lite sömn den här veckan. Jag somnar oftast direkt på kvällen men sen vaknar jag vid 01-02-tiden o då måste jag vänta typ en timme eller två på nästa sovtåg. Just när jag åkt vidare med det sovtåget då vaknar Silky och du vet hur hon är....hon snackar tills hon får upp mig. Då ska hon äta en stund och sedan ska hon gå ut. Då kan klockan vara någonstans mellan 03 och 05. Sedan har det hänt mer än en gång att jag vaknat efter någon timme eller två med att hon sitter på fönsterblecket i kontorsfönstret och jamar så att jag ska komma och släppa in henne. Du var ju den som var hennes betjänt mestadels och öppnade och stängde dörren i takt med hennes önskemål men du gillade ju alltid katter så du stod ut med hennes krav. 😁

Du ser hur hon njuter och laddar inför nästa utesväng. 

I Miss You....men du är Väldigt Nära. Puss och Gonatt ❤️


Kommentarer

  1. Du är bra på skriva i din blogg Ingegärd - riktigt fint dessutom - man blir rörd och ännu fattar jag inte att Mats är borta. Känns så konstigt på nåt vis. Och tur du slutade jobba och ni fick rå om varann medans tid fanns.

    Jag hittade en fin vers som jag skrev om lite och passar in just nu

    På den andra sidan stranden
    ska du möta Mats en gång,
    ömt du räcker honom då handen -
    luften fylls av fågelsång.
    Då ska ni tillsammans vandra,
    aldrig, aldrig skiljas mer,
    ni ska jämt få ha varandra
    lyckan den emot er ler.

    Jag / vi tänker på dej varje dag och beundrar din styrka att du kunde ha Mats hemma till sista andetaget. Starkt. Och det kommer du minnas och ha igen lång tid framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är svårt att förstå att Mats inte kommer hem hit igen. Overkligt...o ofattbart. Allt tog slut så fort. Vi var ju inte klar....men antagligen blir man aldrig klar. Att Mats kunde vara hemma var väldigt fint . Hade varit mycket värre om han måst åka in till sjukhuset på slutet. Hemma är hemma o trots att allt var o är väldigt sorgligt så är jag glad över den tiden. Hans önskan var att vara hemma o tillsammans ordnade vi det.

      Vilken fin dikt! Jag har skrivit ut den. Tack! ❤️

      Radera
  2. Vad fint det blev. Dina ord till Mats som vi får läsa. Fina dikter/verser. Tårarna rinner, men både av sorg och rörelse.
    Vi kommer till dig när du inte har så mycket omkring dig.
    Varma hälsningar till dig ❤

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil