Söndag 16 september 2018 - Mats 70-årsdag!

Hade det varit som vanligt så har jag skrivit "Idag firar vi Mats födelsedag" Jag hade skrivit en födelsedagssång osv och ja, det kan vi väl göra nu också men det blir ju inte som det var tänkt.

Idag skulle vi ju fira Mats 70-årsdag! Kanske skulle vi ha varit i USA för den drömmen levde en lång tid i Mats att vi skulle kunna göra. Den drömmen grusades väl egentligen när han fick ont o fick tillbringa en dag på Danderyds sjukhus, 8 augusti. Då insåg han att allt kunde förändras väldigt snabbt. Själv var jag betydligt mer osäker på en USA-resa men varför skulle jag säga det? Det var ju bättre att låta drömmen leva.

Som tur är så hann han vara hos Jenny, Adam och barnen i fyra veckor från mitten av maj till mitten av juni. Det gillade han....att få vara där o bygga o planera i tvättstugan, det var avkoppling och stor tillfredsställelse för honom. Han ville ju bygga och göra allt för sina barn och barnbarn, nu när arbetslivet inte tog för mycket tid av hans fritid.

I juli var vi i Henriksfjäll med Jens och Stina och röjde i stugan som han köpt. Även där brann han för allt som man kunde göra men nu började han inse att han inte skulle kunna greja det här själv då benet värkte p g a skelettmetastaserna men han var ändå så glad för att Jens och Stina ville fortsätta förverkliga hans dröm om stugan och bygga något som de trivdes med. Åkte hem och började genast samla ihop grejor som de kunde använda för byggnationen.

Jens och Jenny frågade mig "vad ska vi ge pappa i födelsedagspresent"? Ja, inga grejor i alla fall...svarade jag. De löste det helt fantastiskt!
När vi var i Umeå den 20-21/8 var vi ute på lite olika små äventyr, allt i takt med vad Mats orkade. Bl a gick vi en liten slinga vid Bäcksjön utanför Umeå. Jens hade med sig kamera och tog några bilder.

Två av dessa bilder skickade han sedan över till sin kompis Helena Lund Ek, http://www.helenalundek.se som snabbt målade en tavla. På kvällen den 22:a mailade hon tillbaka en bild över tavlan!

Den 23:e var Jens i Stockholm. Tog tavlan o åkte till kusin Kristina med den. Själv skulle ju Jens och Stina åka till USA den 24:e.
Jag ringde våra vänner Åke och Birgitta som jag visste var i Jönköping men som inte körde själv utan  åkte med ett annat par. Jag frågade i alla fall om de skulle åka via Stockholm hem. Nej, det skulle de nog inte göra. En halvtimme senare ringde de igen. De hade pratat med sina vänner som sagt; Klart vi ska hämta tavlan! Jag skickade över tel nr till Kristina så fick de ha kontakt. Allt löstes väldigt smidigt och på söndag den 26:e hämtade jag tavlan hos Åke o Birgitta.

För mig kändes det viktigt att Mats fick tavlan så snart som möjligt och tack vare alla hjälpsamma människor blev det verklighet. Tack till alla som gjorde detta projekt möjligt.
Nu gick det några dagar och tavlan stod här. Det var lite extrajobb att flytta en annan tung tavla så att den här nya skulle få plats.
På torsdag den 30:e var vi hos grannarna på fika. Jag undrade om deras son kunde komma över på fredagen och hjälpa mig flytta den tunga tavlan. Självklart!
Väl hemma igen på kvällen tyckte Mats att vi skulle leta fram tavelkrokar och förbereda uppsättningen av tavlan. Med hans råd och hjälp men där jag fick vara hans händer och armar då han inte riktigt hade kraften så lyckades vi flytta den tunga tavlan och sätta upp den nya fina presenten. Typiskt Mats....han ville göra klart....
Så här efteråt så är jag glad att han fick se sin present uppsatt på väggen. Han var lika fascinerad som vi andra över hur bra målningen var.

Nu är det alltså din födelsedag Mats! Kristina kommer idag så vi får försöka fira dig fast du inte sitter med oss vid bordet...eller det gör du kanske, det är bara det att vi inte hör dina svar. Vi babblar på och minns en massa roligt genom livet.
Jag berättar för Kristina hur du och jag träffades där i slutet av juni 1974.
Min kompis Agneta o jag ramlade in på Oddan i Sundsvall den där kvällen. Vi hade varit ute på något annat ställe men där var det inte kul så vi gjorde ett försök på den här krogen istället. Bra idé 😜.  Du och jag träffades och  pratade och pratade halva den natten. Du bodde mitt i stan. Jag bodde i Granlo. Under veckan som följde...jag tror att det var på tisdagen skulle du komma ut till mig...säg kl 19.00. Du kom inte...eller rättare sagt du kom men du kom en halvtimme senare. Jag hade nog gett upp hoppet vid det laget men kan fortfarande minnas när du kom cyklande 😊.  Men jag borde ju ha insett att ditt sätt att komma sent inte var en engångshändelse utan snarare din personlighet. 😁😁 Men tydligen hade du fler fördelar än nackdelar så jag svalde det.
Ja, inte vet jag hur det gick till men jag flyttade nog in i din lägenhet rätt så omgående, Varför sumpa tid? 😁
Sen hände mycket under åren.
Träffades 1974.
Förlovade oss 1975.
Gifte oss 1976. Allt skulle ju göras i rätt ordning, ha, ha. 😁
Fick Jenny 1977.
Flyttade in i ett hus på Bryggeriet i Själevad 1978.
Fick Jens 1980.

Flyttade till Härnösand 1981.
Köpte hus på Trumpetgatan 1982.
Du startade företaget 1986.
Köpte fritidshus i Klimpfjäll 1992.
Köpte Fritidshus i Bäck 1998.
Hela tiden hände det mycket runt oss. Många byggnationer både för oss själva och även för andra gjorde du. Alltid pigg och stark. Glad och positiv.

Vi fick 44 år tillsammans! Tack för alla de åren! Jag har ju sagt att vi ju kunnat få 20 år till men jag ska försöka att inte säga så mer. Jag ska vara glad för alla år vi fick. En del av livet är döden men det har vi så svårt att förstå och att prata om det är nästan obefintligt i vår kultur.

Det hände mycket omkring dig Mats men det var det som också var så kul med dig. Du satt inte hela kvällarna och helgerna framför TV:n. Du var konstnärligt lagd och kreativ så du ville både förkovra dig på det du inte kunde men också skapa saker omkring oss. Du gjorde avtryck här i världen. Tänk om Instagram och Facebook funnits tidigare o du haft bekräftelsebehov....jösses, då hade det varit bilder över en hel livstid men du hade aldrig behov av att förhäva dig och skryta över dina projekt. För dig var det som för en konstnär som målar sin tavla.

Så här efter att du lämnade oss har jag pratat med folk som sagt typ så här:
- "Jag tänker på Mats varje gång jag tar ett bad för då ligger jag där o tittar på vårt fina badrum som han gjorde"....eller som en annan sa;
- "varje gång jag går in i lilltoan i lägenheten kommer jag ihåg hur han påpekade att vi  måste fixa golvbrunnen så att det inte skulle bli vattenskada. Det hade vi inte sett och tänkt på"

Du ville hjälpa alla. Nu lyfter samtliga glaset till en skål för dig och säger Grattis på födelsedagen. Du gillade ju att ta en liten whisky så i ditt glas är det några cl Jura. Skål älskade Mats, Stor Kram  och Grattis på 70-årsdagen!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil