Ekorrn satt i granen


För att fåglarna ska känna sig hemma så jobbar jag i Mats anda och har börjat ge dom solrosfrön. Direkt så har man ju massor av småfåglar omkring sig. Nu kom även en annan gäst till matbordet och då tror jag att man måste ordna en pipeline från Granngården med daglig leverans av frön 😁. Ekorrar äter ju stor del av sin vakna tid men ofta gömmer de ju också sin mat för att ha vid senare tillfälle. För några år sedan hade vi en brädstapel nära huset och när vi på våren skulle använda bräderna så hittade vi en massa frön som dom gömt....och glömt.
Nåja, de ska ju leva ekorrarna också....
Silky sitter inne på fönsterbrädan och tittar på den och smaskar och tjattrar. 😊 Må hon inte göra ett anfall och hinna ta den!
Det har varit fint väder några dagar även om det blandas med lite dimma också. Ett par gånger har jag promenerat ut till Sandlågan och man inser ju att man bor på landet när man kommer där och går längs grusvägen och helt plötsligt kommer det några hönor fram och hejar. 😁
Alla möjliga färger och en del försvinner nästan bland höstlöven....
Idag fick Mats en påminnelse från Vattenfall och även den hade 60:- i påminnelseavgift men se Vattenfall har en betydligt trevligare och förstående personal i kundservice så där var det inga problem att boka bort avgiften. 
Eftersom E.ON,s otrevliga bemötande fortfarande sitter i mig så har jag roat mig idag med att skriva ett brev till berörd chef. Inte för att det kommer att hjälpa mig - det som skett har skett - men jag fick i alla fall "tömma mitt system" och kanske, kanske kan det hjälpa någon annan.

Huvudet är som en tombola med bollar som innehåller allt möjligt. Sedan en tid har jag funderat på hur jag ska göra med vattnet, vattenpumpen och all annan utrustning när jag åker iväg. Mats och jag har aldrig stängt vattnet men däremot strömmen till VV-beredaren men å andra sidan så har vi inte varit borta så länge över vintern heller. 
Tack vare Mats så har jag flera bra rörmokare att rådfråga och en av dom kom hit idag och tittade igenom alltsammans så nu vet jag vad alla avstängningskranar avser och hur jag ska göra. Hans råd var nämligen att stänga allt inkommande vatten men låta strömmen vara på till vattenpumpen och övrig utrustning samt att se till att det är tillräckligt varmt i pumphuset. 
Nu har jag ökat golvvärmen och så får jag väl utvärdera eftersom vad det är för temperatur i rummet. 

Sen fick jag också höra hur imponerad han var av Mats! Han hade nämligen lånat en slipmaskin och slipade ett golv på jobbet. Mats kom och hälsade på (jag var också med. Jag var ju chaufför den sista tiden) och gick och inspekterade golvjobbet och gav goda råd. Tony höll på att falla i gråt när han pratade om sjukdomen men Mats kontrade med "det är som det är" och var mer intresserad av att prata golvjobbet. Tänk om man kunde bära sin sjukdom som han gjorde! "Det var ju som det var" men hur många är vi som kan acceptera att man drabbats av en obotlig sjukdom och sedan tar varje dag som en gåva? Som sagt....han lärde mig en massa....vi får väl se om jag kommer ihåg allt han lärde mig....

För övrigt har jag varit och beställt ett nytt pass plus börjat rodda i om att eventuellt ansöka om ett utökat turistvisum. När jag får det nya passet så ska jag ansöka och så får vi se vad tjänstemännen på Amerikanska ambassaden säger. Det blir ju en intervju så det blir ju spännande. Men då ska man ha klarat av att göra ansökan också och det är inget snabbjobb, det har jag förstått utifrån det jag sett idag. Alltid lär man sig något....😊
Tills vidare njuter vi av de fina höstdagarna. 



Kommentarer

  1. Tack för allt du skriver är så roligt följa med på den även om det finns mycket trista saker som man påminns om. Håller helt med att Mats hade en attityd till sin sjukdom som även jag beundrade. När han och du var hit i sommar så sa Mats "Usch vad det låter jobbigt" om min CPAP utrustning jag hade börjat använda sedan början av juni. Men till skillnad från Mats elände så lever jag vidare. Tänker mycket på dessa ord från honom som inte längre är med bland oss.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil