En vanlig onsdag innan en jobbig torsdag


Återigen en fin dag men vinden börjar bli kallare. I helgen ställer vi om till vintertid på klockan och det känns som att även termometern ställer om sig.

Jag jobbar vidare med alla möjliga förberedelser inför att stänga ner huset en tid men parallellt så hinner jag också med att träffa vänner. 

Igår åt jag lunch på Rönnen med Sture och sedan besökte vi Maggan som tyvärr numera bor på Valla Sjukhem. Så ledsamt att se hur Alzheimer sjukdomen drabbat henne 😟. Den omsorg hon får på sjukhemmet är fantastisk och bra men Sture gör nog ett ännu större jobb. Han är där mest varje dag och sköter henne på olika sätt. Promenerar i omgivningen med henne i rullstol vilket såklart är tungt då trottoarerna är dåliga och det är en hel del uppförsbackar. Nästa vecka levereras en elrullstol vilket kommer att hjälpa honom väldigt mycket. Sedan är det matning då hon i stort sett inte kan äta själv, åtminstone inte så pass snabbt så att hon får varm mat. Ja, Sture är en stor resurs på avdelningen. 

I mitt letande här hemma så har jag försökt hitta koden till Mats sim-kort men det är väl som man brukar säga: 
Jag är jättebra på att leta men urusel på att hitta saker så jag gjorde inget fynd. Jag tänkte mig inte för härom dagen när jag gjorde en uppdatering av hans telefon. Så när jag startade upp den igen så måste jag ha simkortskoden för att komma vidare. 
Jag tror att han hade noterat ner koden i telefonen o jag hade dessutom ett par förslag men jag gjorde inte ens försök med dom alternativen. 3 försök hade ju låst telefonen o det ville jag inte riskera.
Igår gick jag istället in på Telia och fick hjälp av en jättetrevlig kille som löste problemet på mindre än en minut. Kanon! Vilken service!

Jag köpte även en Frostvakt som jag installerat i pumphuset som ska hjälpa upp golvvärmen under vintern om det blir kallt. Hoppas jag....Har ju som tur är goda grannar som ska hålla ett öga på husen. 

F ö så hjälpte ju Sture mig häromdagen att byta ut den termostat vi hade till en termostat med fjärrkontroll. D v s en app i telefonen så jag kan se både inne- och utetemperaturen här hemma. Kan även höja el sänka värmen på "avstånd". Fantastiskt eller hur? hmmm....men som backup har jag återigen grannarna 😁. Inget går nog upp mot dom men de ska ju inte behöva vara vaktmästare. 

En annan app jag har nerladdad är för att ha lite koll på Rune - robotgräsklipparen. Nu tror jag inte att jag har koll på honom förrän grannarna sätter i kontakten och trycker på On-knappen. Då kan jag se hur många procent som batteriet är laddat och i och med att de ger den ström så börjar den ladda så där behöver jag nog deras hjälp ett par gånger under vintern. 
Jag är ändå imponerad över tekniken. 
Idag blev det en ny lunchdate på Varvsberget innan jag hade möte på Swedbank. Fick även rikta kritiken över det bemötande jag fick på banken för några veckor sedan plus allt ledsamt jag fått gå igenom då betalningar av e-fakturorna "frös" inne. Fick faktiskt medhåll att det är en generationsfråga när det gäller det personliga mötet. De är kanske inte van att möta människor "live"...skulle kanske blivit vän via Facebook först 😜
Främst E.ON;s kundtjänst tog ju priset men det är olika bland företagen. Idag fick Mats en återbetalning av en faktura där återbetalningen reducerats med en påminnelseavgift på 60:-. Eftersom de beskrev att utbetalningen skulle ske till hans kontonummer på banken om det fanns angivet alternativt att det skickades ut en avi så tänkte jag att det är nog bara att tugga i sig dessa fakta men klåen också....jag ringde...man kan ju åka på ett E.ON-bemötande men man kan ju också åka på ett Vattenfallbemötande. 
Fick prata med den senare typen av människa. Killen på Telia kunde ju inte stryka påminnelseavgiften eftersom den redan var utskriven och bokförd hos dom men han kunde dra 60:- från min kommande faktura!!! Därdu E.ON...där har ni något att ta efter! Eller rättare sagt; börja vara trevlig och förstående när någon anhörig till någon som nyss avlidit ringer eller chattar med er så har ni kommit en bra bit på vägen!
Nu är det bäst att vila. Helst sju kvart varje timme. Imorgon är en jobbig dag....Urnnedsättning 😢




Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil