Klump i magen och tårar som rinner

Den största delen av alla dagarna så går det bra för mig men visst är man känslig. Blir man sedan misstrodd och illa behandlad, ja, då rasar man ihop och så tar det en stund innan man reser sig igen. 

Den 26 september var jag på Swedbank och skulle sätta in en utbetalning som OK gjort för det medlemsskap som Mats hade. 748:-.....in till HANS konto. När jag kom fram till en ung kille i kassan och förklarade min önskan plus att jag sa att jag kan både Mats kontonummer och hans företags kontonummer men skiljer inte på dom just nu. Han svarade inte så mycket men stirrade i skärmen. Jag tänkte; Googlar han hur han ska göra? Efter en stund så efterfrågade han bouppteckningen. Men snälla, han avled 1/9, vi har ingen bouppteckning klar. Han skulle förstås ha efterfrågat ett dödsfallsintyg, vilket jag i och för sig hade med mig men han efterfrågade inte det o jag tänkte inte på det. Jag frågade om Catarina, vår rådgivare, var där då jag tänkte att hon känner oss väl. Hon var på lunch. 
Efter en stund gick han in på ett kontor o frågade. Kom tillbaka o utan att i stort sett säga något börja han knappa på tangentbordet och gjorde insättningen. När jag nu ändå var där så frågade jag också om han kunde se de e-fakturor som Mats hade eftersom jag nu inte kunde komma in på hans konto. Jag har i stort sett skött all betalning av fakturor både privat o företag i många många år men jag kan inte utantill vilka företag som skickar e-fakturor till Mats o vilka som skickar till mig. Något som vi haft fördelen genom livet är att vi haft ekonomi att lägga in alla fakturor för godkännande till betalning så fort vi fått dom så jag har inte lagt dom på minnet mer än så och inte heller skrivit ut dom utan arkiverat dom digitalt.
Efter ytterligare en stunds googlande så gick han iväg igen. Nu kom han tillbaka o sa att jag måste kontakta företagen! Men snälla, ska jag göra någon sorts detektivjobb vilka företag som skickat e-fakturor? Ja, han kunde inte hjälpa mig. Irriterad säger jag till honom - Du, jag tar det här med juristen som jag har tid hos om några minuter. Jag hade nämligen lejt en jurist att göra bouppteckningen. 
Väl inne hos juristen så berättade jag det här o han höll med mig och sa att det har blivit ett problem det här att de är så osäkra på hur de ska hantera insättningar när det gäller dödsfall. Men skicka dom på en utbildning - det kan ju inte vara någon långdragen kurs man behöver gå för att kunna göra insättningar på den avlidnes konto....748:-. Det vore ju annat om jag försökt TA UT pengar från hans konto. 
När jag sedan var på väg ut så träffade jag Catarina och kunde inte hålla truten nu heller utan berättade det här även för henne. Givetvis var hon ju kollegial men när det gällde e-fakturor så lugnade hon mig o sa att företag inte har rätt att skicka påminnelseavgifter eller till inkasso vid dödsfall. 
Jag kände i alla fall inte att Swedbank stod som någon seriös bank efter det här besöket. 

Igår fick Mats (inte Mats Strandbergs Dödsbo utan Mats)  en påminnelse från E.ON. Den avsåg två fakturor 37:- plus 201:- men även en påminnelseavgift på 60:-. Eftersom jag hade Catarinas kommentar i minnet och det var för sent att ringa E.ON så skrev jag på deras chatt istället. Samtalet inleddes 16.43 med en kvinna som ansåg sig inte kunna ta bort avgiften. Fakturorna hade skickats pappersmässigt o helt riktigt enligt henne. När jag sa att jag inte fått fakturorna så tyckte hon att jag skulle ta kontakt med PostNord!!! Hon sa också att dödsbon blir egna juridiska personer och kan till och med hamna hos inkasso!! En massa otrevligheter skrevs från henne och samtalet avslutades 17.21 o då hade hon gjort ett stort undantag och tagit bort påminnelseavgiften! Jag skrev ut chatten och idag när jag berättade för en väninna så tyckte hon att jag skulle skicka den till någon chef på E.ON....ja, kanske det. 

Idag fick jag påminnelse från Länsförsäkringar på Mats kreditkort o Telia för Mats mobil. Nu insåg jag att det är något som är fel så jag ringde Swedbank ikväll. Fick prata med en mycket mänsklig och trevlig person som jobbat 40 år på banken. Med hennes och hennes kollegas hjälp kunde de nu ta ut e-fakturor som inte gått för betalning från Mats konto. I och med att han dog så stängdes internettjänsten och även om fakturor låg för betalning så blev det inte gjort. Hon skulle skicka underlag så på tisdag har jag det. 

Här sitter man med en klump i magen o tårar i ögonen och E.ON önskar jag käpprätt åt h%&/U#&#te. Åtminstone Ulrika på chatten tycker jag ska ta en tur dit. Hon kan återkomma när hon lärt sig lite vett. 

Att bli misstrodd är något som jag har svårt att ta. Vi har i hela vårt liv gjort rätt för oss och på rätt tid dessutom så att behöva utstå såna här oförskämdheter när man dessutom är darrig och ledsen efter att ha tappat sin livskamrat det är tungt.
Är det kanske så att arbetsplatserna börjar få de äldre, kunniga personerna, som jobbat i många många år, utbytta till unga, högt utbildade men med lågt eq? De äldre fick el behövde inte överlämna sina erfarenheter och kunskaper för den höga utbildningen krävde ju hög lön också så då gäller det att företaget "sparar in" på de gamlas bekostnad. Eller kunders bekostnad...
Samhället i övrigt har ju ändrats och blivit hårdare. Arbetsmiljöverket tog ju fram regler härom året vid kränkande särbehandling och mobbning på arbetsplatser och av egen erfarenhet så finns det många därute som tyvärr saknar både eq och respekt för andra människor. Högt självförtroende och låg empati för andra är inte alltför ovanligt, även om såklart de flesta är bra.

Det var lika tungt när blommorna plötsligt städades bort på den lilla kvadratmeter som jag hade som en liten minnesplats på kyrkogården. Sånt gör ont! Kyrkvaktmästaren la alla blommor från begravningen på den urngravplats som vi valde. När jag kom hem från Solna så åkte jag dit och tog reda på banden, några dagar senare tog jag reda på hjärtat (tack och lov), lite senare igen så tog jag bort buketterna som börjat vissna. Kvar var tre blomuppsättningar och en krans. Allt var jättefint och jag var där många många gånger.  Förra tisdagen när jag kom dit var allt borta! Visst, Mats är inte där, ingen gravsten var där då men den där kvadratmetern betydde mycket för mig men för kyrkogårdsarbetarna var det bara att slänga alltsammans. Jag ville ha kvar kransen för att kunna använda stommen till en gravdekoration i höst men si, så blev det inte. Varför kunde de inte fråga mig? eller varför inte ge mig ett datum att är det inte bortplockat då så städar vi bort det och föresten varför ens städa på en blivande gravplats? De städar ju inte på gravplatser annars om de inte får betalt för det?
För mig var det ett knytnävslag i magen i alla fall och tårar igen.....
Igår var det däremot en roligare dag. En lång och trevlig lunch med Anita på Varvsberget gör att man får krafter. Fortfarande mycket vackert i naturen också.


Kommentarer

  1. Hej och otroligt det här med banker. När min mamma gick bort så hade jag att fixa med allt kring sparande, fonder och aktier. Mamma hade spritt sitt sparande och fonder på Nordea, Swedbank och Handelsbanken. Lite pga att jag skötte hennes "stora" bankärenden. Hon hade Swerdbank som gift. När hon skilde sig och flytta till Björna blev det banken där och det var Handelsbanken. Nordea är min bank.

    Strulet som blev att kunna fixa allt var mestadels hos Handelsbanken - tack och lov skulle det visa sig - men fick ju greja med de andra också. Misstrodd blev jag på Swedbank och tänkte att vilken tur att det inte är min bank. Både jag och mina systrar hade otaliga turer dit innan vi fick ordning på pappren. Olika bud beroende på vem vi pratade med. Så dina problem Ingegärd känner jag igen och det är förbannat att mitt i sorgen hantera sådant.

    Nu ikväll var vi iallafall och hälsade på Mats - vad fint han fått det med utsikt över älven och allt - där lär han trivas även om det inte är som hemma. Stenen som du fixat till och som Mats hittat och släpat hem var verkligen fin!

    Utifrån det du berättar om Swedbank tjejen och att du inte ska få några påminnelse avgifter mm tror jag inte på och visade sig sedan hur det var. Illa att det inte ska gå få ordning utan fullmakt åt alla håll utan bara misstroende tillbaka. Kanske det funkat om du varit delägare på kontot?! Jag har funderat en hel del på hur fixa med allt utifall att det som hänt dig händer Harriet men lär bli många hål ändå.

    Och blommorna i Själevad som du berättade om då du var hit i tisdags är ju skandallöst. Hur kyrkans folk beter sig - har dem inte fått nån utbildning eller gör dem som dem vill?! Den som gjorde detta kan inte ha drabbats av sorg ännu så hen vet vad det är.

    Du får utstå mycket men tur du har vänner prata av dej med - det behövs - annars skulle orken ta slut fortare.

    Kramar från oss!

    SvaraRadera
  2. Tummen ned 👎för Swedbank.
    Jag hade en fullmakt från mamma men det dög inte då. Mina syskon måste vara med också eller ge mig fullmakt 😒 allt sådant är så jobbigt när man har sorg och inte kan tänka klart heller.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Happy Thanksgiving

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme