Teknik och en kväll utan TV

Vilken höst! Har det varit så här tidigare år också eller är det jag som är hemma och riktigt kan njuta av dagarna? Till alla er som jobbar: Var ledig när det är fint väder o jobba när det regnar. 😁

Ofta på kvällarna så är TV:n igång men jag ser inte mycket av programmen. Det är bara ett sorts sällskap. Igår kväll stängde jag TV:n och gick o la mig strax efter 22. Imorse när jag skulle äta frukost så slog jag på TV:n för att ha lite frukostsällskap men se, då fick jag ingen bild! Jag kunde se svt play och datorn funkade så fibern var det inte fel på.....hmmmmm....koll av kablarna visade inget speciellt men å andra sidan så är det ju som ett helt strul av kablar där bakom TV:n så vem vet var alla ska sitta och varför alla behövs 😲
Gick in på Telias hemsida och klickade på Felsökning. Svaret blev att eftersom du har Övik Energi som leverantör så gör först en kontroll med dom - klicka här. Där var allt ok. 
- Fick du hjälp av detta? Ja el Nej. - Nej.
Nästa uppdrag var att stänga ner routern och tjänstefördelaren och sedan sätta i kontakterna igen. 
- Fick du hjälp av detta? Ja el Nej. - Nej.
Nu har jag ju också en TV som pratar med mig 😲 så hon nämnde något om antennkabeln....
Ja, men se man på! Antennkabeln var urdragen!

Mats! Har du dragit ur antennkabeln i natt? 😁 

Han behövde kanske låna kabeln o glömde sätta i den igen när han lämnade tillbaka den. Jag lever ju i tron att han ingår i något sorts "Dream-team" och där han är så håller de väl på och kopplar och grejar o han vet ju var det mesta grejor är här hemma så han lånade väl tills de hade fått hem sin leverans. 

Eftersom vi är så många som tycker att det är orättvist att han togs ifrån oss så får man väl tro att de inte hade någon användning av de som är 90+ och kvar här men i dåligt skick. De behövde yngre, kunnigare personer till Dream-teamet och det måste ju ha varit ett bra kap att plocka upp dig Mats. ❤️

Jag minns inte att TV:n pratat tidigare heller men det gjorde den kanske eller så har Mats kopplat o grejat med den så att den ska ge mig den hjälp jag behöver. Han vet ju att när det kommer till teknik så är jag helt off. Jag har inte behövt ägna mig åt att ens försöka. Det har varit klart när jag kommit. Oftast har han väl gjort som alla andra män; kopplat och grejat utan att läsa bruksanvisningen. OM det mot förmodan inte har funkat så att bruksanvisningen har kommit fram så har jag nog med ett lite oroat öga börjat läsa och försöka hjälpa honom men det har löst sig innan jag hunnit hitta felsökning i manualen.

Nåja, TV:n gick igång igen men på kvällen var det problem igen. Det krävs nog ytterligare en stunds grubblande så man förstår fjärrkontrollerna för TV:n och för Telias utbud för än så länge är det problem.  Vojne, vojne....måste man hit med någon TV-Nisse också 😕 
Nej, jag drar ur strömmen o startar om TV:n. Funkar inte....Har bara en gul skärm 😲
Jag ringer Telias support för TV men den är stängd för idag för såna här problem. Får prata med en kille som inte har möjlighet att hjälpa till med sånt här.  Imorgon när jag kommer hem från alla uppdrag som dagen är fylld med så ska jag bli uppringd av supporten. 
Nu kommer tröttheten....Gäsp....

Det som också inträffar när det är så här fint väder är att man inser att man har väldigt smutsiga fönster! Det hjälper inte att putsa glasögonen, man ser inte ut. 😁 Så idag fick det bli en stunds fönsterputsning - åtminstone utsidan - man ska inte överdriva 😉

När jag går där och putsar fönster så loopar ju tankarna från Tombolabollarna runt samtidigt. Återigen kommer bollen med Rune, robotgräsklipparen, upp. Jag måste kolla med Kristoffer på Fritidsimport om Rune kan stå i förrådet över vintern. 
Tjohej och tjoho, vad man fick veta mycket när man ringde honom!
Rune ska stå i plusgrader över vintern och litiumbatteriet ska underhåll-laddas två ggr ! Det betyder ju då att laddstationen ska in också! Den hade jag lämnat ute men bäddat in den med plastpåse och stor hink och tunga stenar över så den skulle klara snö och kyla. Nu var det bara att gå och koppla loss den och ta in den....dvs bara och bara....hur kopplar man loss den då? 
Med lite trix o råd från Kristoffer så fick jag loss den. Så nu är både laddstation och Rune inne i stugvärmen. Fritidsimport har ju hotelltjänsten för robotgräsklippare om man inte vill göra sånt här själv. 1895:- om jag kommer in med den själv till butiken och 2495:- om de åker ut och hämtar den. I priset ingår också allmän service, byte av knivar och så laddning av batterierna. Stämman som numera bara består av mig själv tyckte att det var för dyrt. Det är ju typ en halv USA-resa!

När jag ändå var igång med teknik så gav jag mig på Mats trådlösa Head-set också! Det är lika bra att köra allt samma dag än att göra tråksaker i flera dagar. Jag har gått och tittat på det där head-setet i flera veckor nu för det verkar ju rätt enkelt och bra att ha det som ett "halsband" kontra att reda ut headsetet som följer med min telefon. 
Men då måste det ju parkopplas med min telefon. Det måste vara laddat, det måste ligga när telefonen  som måste ha Bluetooth påkopplat. På andra försöket fick jag igång det! Det går bättre det än TV:n...

Kan alla andra ensamstående kvinnor sånt här? Eller ska jag kanske skriva en bok över allt som kan inträffa? Nej, det är nog bara jag som är en dum blondin. 😜
Thea ringde och talade om att paketet hade kommit så nu fick jag vara med på öppnandet. Hon blev jätteglad när ytterligare 6 Babblare kom till henne plus en Babblare-ryggsäck! Hon kunde namnen och färgerna på dom redan när hon plockade upp dom ur paketet. 
Tänk om man hade förmågan att minnas allt så lätt hela livet som man har när man är liten! Hon har sett dom på Youtube-filmerna om Babblarna men egentligen inte så många gånger men det sitter i minnesbanken i alla fall. 
Kul att höra henne prata svenska och även hon gör det med amerikansk accent. Swart. Rrrrosa. Årrrrange. 
Spelar ingen roll - att de kan prata svenska är helt fantastiskt. De får ett språk helt gratis. Så roligt!

Nu får det bli svt play via datorn. Vilken dag!



Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil