Träden töms på löv och hängrännorna fylls


Det har varit lite varannan dags väder nu några dagar men hela tiden är det varmt för årstiden. Dagarna blandas med dimma en dag och sol nästa dag. I Målilla i södra Sverige slogs ett värmerekord igår, 21,4 grader visade termometern och därmed slogs rekordet från 1949. 
Även vi här i norr har varma dagar. 
Träden töms på löv och hängrännorna fylls. Jag måste komma ihåg att göra ren dom innan jag åker....
Jag hade sopat av matta och altan bara några minuter innan men sen ser det ut så här 😕 och för varje gång man går in så tar man med sig ett gäng löv in också. Nåja, lyxproblem...😊
'
Världen är kanske lite upp och ner. 

Efter 45 minuters prat med Telias support igår så hade jag TV-bild. Tekniken är ju fantastisk. Han hade ett sorts "verktyg" så att han kunde koppla upp sig via min telefon o se live från vårt vardagsrum. Därmed kunde han se vilken typ av fjärrkontroll jag har plus se på TV:n vad som händer när jag trycker på knappar utifrån hans råd. Jag fick återställa TV:n i fabriksinställningar och för att kunna göra det så fick jag ta ner TV-boxen från väggen. Tryck här och tryck där o lägg de här koderna och så kom bilden. Medan jag hade honom kvar i luren så plockar jag undan och sätter upp boxen igen. Gul TV-skärm! 
Tog loss boxen från väggen: TV-bild! 
Satte tillbaka boxen: Gul TV-skärm! 
För en sekund tänker jag att ja, man kan ju ha boxen hängande också nedanför TV:n 😜. Killen tror att det är något fel på kabeln o säger att jag kan köpa en ny och byta och funkar det inte då så får jag ringa igen. Det kan ju vara fel på boxen men det är ytterst ovanligt. Tack i alla fall! Nu har jag bild och en box hängande under TV:n. 

På eftermiddagen hade jag tid för Taktil Massage hos Birgith Grundberg. Så skönt....och dessutom en ny mycket trevlig bekantskap. Har du inte provat Taktil Massage så gör det! Egentligen borde nog alla, barn som äldre, ha denna typ av massage för smärtlindring, avslappning och välbefinnande. Mycket bra! Birgith och jag utbytte också erfarenheter från svårt sjuka personer, vården men också från dödsfall och tiden efter det. Sånt som man tyvärr inte pratar om så mycket i vår kultur. Tillsammans borde vi nog skriva en handbok över allt som kan hända både under sjukdomsförloppet och efter dödsfall.  

När jag då ändå var i stan så gick jag och köpte en kabel till TV:n så nu är kabeln bytt och boxen sitter på väggen. 

Den 31 aug hade jag ju en match med Folktandvården då jag p g a försämringen av allmäntillståndet för Mats ringde o avbokade den tid jag hade hos tandhygienisten och ville slippa 350:- i kostnad för sen avbokning. Efter lite diskussion så var de ju mänsklig o strök den kostnaden. Han somnade ju in dagen efter så jag var inte helt fel ute i min bedömning .....😢
Idag var det dags för besöket hos tandhygienisten och då blev det ju prat om Mats igen. Hon och en del andra på mottagningen hade berörts av honom när han var där för en undersökning bara en vecka innan han lämnade jordelivet. P g a den behandling han fick för att hämma metastasernas bildning i kroppen så kollades tandstatusen var tredje månad så han hade ju varit där rätt många gånger under senaste året så de kände honom. 
Pratet resulterade i att tårarna rinner igen men det är nog bra att det pyser ut lite sorg för bearbetning mest varje dag. 

Åkte in till stan och träffade en väninna från Härnösand. Blev en sen och lång lunch på Mamma Mia innan hon åkte tillbaka hem igen. Kul att babbla med henne och bra för mig att lyftas upp efter att känslorna åkt berg- och dalbana igen. 
Åkte till Själevads kyrkogård en stund. Det är så lugnt och fint där och nu är det så vackra höstfärger en sån här fin dag. Krafterna hade återvänt. 
Jag gick också och tittade till Mats föräldrars grav och för en stund så kom tanken igen : 
Jag måste ta ett foto o skicka till Mats o visa att de klippt ner häckarna så det är helt öppet nu kring gravstenarna....men Nej, jag kan ju inte skicka foton till Mats längre.......
......han har nog kanske redan sett det 😊
Åkte därför hem och monterade lyktglaset på båtvagnen. Yes! 
Mekonomen hade det hemma på hyllan! I och för sig så fick jag köpa hela baklysesatsen då glaset kostade nästan lika mycket som alltsammans och skulle i så fall beställas. 
Men nu är det fixat! 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil