Allt enligt tradition?


I lördags åkte alla hem efter Thanksgivingfirandet. Adam skjutsade hem Jens o Pablo sent på kvällen så på söndag började allt återgå till det normala. Du vet hur det brukar vara efter juldagarnas alla övernattande besök. Tidigare på dagen gick vi allihop till Breeze Parks lekpark, fotbollsplan och vandringsstigar som är som labyrinter inne i skogen. Allt enligt tidigare års tradition. 😁
En typisk måndagsmorgon efter flera dagars festande kan man kanske också räkna in bland traditionerna......tyvärr. Det brukar ju ofta bli så när man träffas många människor från olika hörn att man blir förkyld. 😕
Thea började. Hon hade en jättejobbig hosta så hon blev hemma från dagis och sov dessutom väldigt lite då hostan satte igång så fort hon la sig. Försökte få henne att dricka så mycket som det bara gick för äta ville hon helst inte göra alls och hon är ju ändå väldigt dålig på att äta numera. 😕
Även jag kände av förkylningen så det blev många, många koppar te för att försöka skölja ren kroppen.
På tisdagsmorgonen hade vi ytterligare en sjukling. Nu var det Leos tur så han blev hemma från skolan. Han läser o läser hur mycket som helst så han befann sig i soffan en lång stund imorse. Thea landade några sekunder bredvid honom men sen hade hon ju annat att stå i.
Det är ju mycket jobb med Babblarna. Kanske var de sjuk också för de bäddades ner ordentligt.
Jag somnade igår kväll med prickar över stora delar av kroppen och vaknade med att de flutit ihop till öar. Ett klart tecken på sjukdom o kanske lite feber för mig. Vi tog oss igenom dagen rätt bra i alla fall. Jenny jobbade hemifrån så Leo o jag tog en liten promenad mitt på dagen när Thea sov middagsvilan som dessutom gick mycket bättre idag. Jackan vi köpte på Black Friday värmde gott för Leo - tradition igen? 😜 Parkeringen utanför Walt Whitman Mallen och även andra shoppingställen var fylld till brädden i fredags. "Shop until you drop". Vi "tjänade" ju 25 % på shoppingen! Vi skulle ju såklart ha köpt mer än en jacka för då hade vi ju "tjänat" ännu mera. Rena rama vinsten alltså! 😜

Igår var det ju Cyber Monday så då shoppade vi på nätet och "tjänade" 30 %. Jag behöver nämligen vinterstövlar för snön lär väl komma även hit. Hos Adams föräldrar i Vermont, ca 40 mil norrut, ligger snön dm-djup och snöplogen har plogat upp ordentliga högar. I och för sig är det nog ovanligt tidigt men det brukar ju bli snö även här så det gäller att förbereda sig.

Tillbaka till dagens tankar....
Efter promenaden åkte Leo o jag o handlade lite mat - vi måste ju bunkra lite för imorgon då vi tror att Thea kan gå på dagis, Leo på skolan, Jenny till Stony Brook Universitetet och Adam på jobbet.
Föresten Leo o jag gav oss på Self Check out på affären också så vi lärde oss en del idag också. 😁 Mataffären vi har närmast oss är inte den bästa men det kostar nog mycket att handla där. Jag tror att livsmedel här kostar ca 25 % mer än hemma. Sen finns det ju en otrolig mängd varor som innehåller alla möjliga tillsatser, från sockrad grädde till e-medel i mängder m m så ska man minska det intaget så blir notan ännu dyrare.
Det är ju lite trickigt för mig då jag inte lärt mig alla märken och förpackningar som är bäst av utbudet som finns så jag får läsa och läsa. Det är lätt att få med sig t ex sockrad grädde eller light-produkter om man inte läser på ordentligt.
Ska man handla mer ekologiskt så får man köra en dryg mil. Jag ska ge mig på det någon dag då jag har bil, tid och inga barn 😁. Då ska jag nämligen ut på highways och ett litet misstag där o man inte tar av eller kör på rätt av-eller påfart kan innebära att jag är lost en stund 😁.
Förhoppningsvis ska GPS:n i telefonen hjälpa mig - bara jag lär mig att förstå avståndet miles och feet lite bättre uppskattningsvis. Jenny säger att sånt sitter inte i henne heller trots snart 15 år här. 😲

I bilens land är ju däremot bensin o diesel billigare än hemma. Här kostar ett gallon (ca 3,8 liter)  diesel ca $ 3,17. Det blir alltså ca 7,70/liter - eller säg 8 kr/liter, det kan ju variera. Men så körs det också.....
Jag väntade en stund på Jenny vid dagis i förra veckan. Då kom en kvinna o parkerade bredvid mig, lämnade bilen igång medan hon gick in på dagis för att hämta sitt barn. För mig är det omöjligt att göra.
På vintern startar man bilen o låter den gå en stund innan man ger sig iväg så att den blir varm för någon typ av motorvärmare har inte de jag känner i alla fall.
På sommaren startar man den en stund innan man kör iväg för att den ska bli sval o skön att åka i.
Inte alla såklart....men för många....

Återigen kommer det upp i huvudet på mig - hur ska det någonsin gå att få en förändring och ett miljötänk? Jag satt ju i taxin från flygplatsen och tänkte samma sak för en vecka sedan. Här har vi en av världens största länder som har så mycket att ta tag i så för mig startar en uppgivenhet när jag tänker på all återvinning och allt kämpande vi håller på med där hemma. Är det någon idé?
Man får sjunga som Ronny Eriksson,
Det är lika bra att sluta drömma, det går åt helvete i alla fall.

Men föresten....här i Huntington har de börjat ta betalt för plastpåsarna på affären nu. 5 cent. Det var inte populärt när det drogs igång och det är inte över hela New York State men alltid en början. 😊
Det bästa med USA är ju också att när de väl bestämmer sig för att ändra på något då är det 320 miljoner som styr mot ett nytt mål....eller ja, kanske inte alla....det är nog rätt många som anser att de inte behöver hjälpa till.

Att vara hemma från skolan kan ju bli rätt långtråkigt också. Eftermiddagsjobbet för Leo blev att hjälpa mig göra middagen. Pasta och köttfärssås hade vi planerat. Då är det ju det här med att hacka lök....det kan ju vara jobbigt men se det har Leo ett trick för att klara! Man tar ju på sig cykloperna! Där fick ni ett tips som ni kanske inte hört talas om tidigare. Varsågod! 😜
Den fina brodekorationen borde jag ju ha tagit kort på tidigare när blommorna var som vackrast. Nu får det mest bli en "gul böj" som väl är banan på låtsasnorska. Här är det dock en Butternutpumpa som blev låååång och smal.

Kommentarer

  1. Hej på dig !
    Vad trevligt och fullt upp du har det.
    Jag är på jobbet idag. Här är det 15 gr kallt idag men töväder och blåst väntas i helgen.
    Igår var vi på en julkväll med Arnäs trädgårdsförening med julbord. Gottigotti var det.
    Vi fortsätter gå prommisar med Zigge och det är skönt. Claes har fått tid för operation av sina karpatertunnlar. Första handen, den högra, tas den 3 december. Sedan är han indisponibel i ca 6 veckor. Jag hoppas att det inte kommer så mycket snö.
    Vi har vaccinerat oss mot förkylning som ska innehålla fyra virus i år. Förhoppningsvis så klarar vi oss från de värsta förkylningarna.
    Nu ska jag fortsätta jobba. Ha det bra vi hörs/Inger

    SvaraRadera
  2. Cyklop för löken, och duschmössa för stekoset. Jag skrämmer väl slag på grannen då! Har liksom Inger vaccinerat mig mot flunsan. Brukar inte göra det, men med tanke på semestern så vill jag inte riskera nå´t! Ha det gott!


    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil