En fin novemberdag trots gråmulet väder


Även idag blev det en gråmulen dag. Det ligger som ett täcke över nästan hela Sverige med dis, dimma och på en del platser även regn.
Som vanligt när man är i städer så blir det mycket promenerande. Ju större stad, desto mer steg avverkar man och det är ju bra för min del. Den här hösten har det blivit mer innesittande än uteliv med vandring. Ska försöka ändra på det nu. 
Hälsa-appen i telefonen visar att promenaderna på lördag, söndag och måndag gav drygt 13- och 15000 steg, mer än 9 km varje dag. Sedan har det varit mindre men helt godkänt.
På förmiddagen idag gick jag runt fina och fågelrika Råstasjön. Det blir en sträcka på ca 3,2 km. Bra start på dagen. På bilden ser du en ensam Häger sitta och kura eller så sitter den där för att överraska en fisk o därmed få frukost. Hägrarna "bor" och får ungar på Djurgården under februari - augusti sedan flyttar många av dom till Råstasjön över vintern. Solna är fint på vintern 😁. 
Idag såg jag bara en så endera har de andra inte kommit ännu eller så var de någon annanstans. Man brukar se rätt många under vintern. 
 Det är en stor blandning av fåglar och de är så vana vid folk så man kommer rätt nära dom innan dom flyttar sig.
 Gräsänder

Ibland känns livet lite så här. Upp och ner men man är som katten (eller anden) och plötsligt vänds allt rätt och man har huvudet upp och fötterna ner. Tack och lov att livet är så.

Jag har alltid gillat att baka. Det har varit som en terapi för mig. Rogivande. Nu minns jag knappt när jag bakade sist. Inget har varit som förut tydligen.
Ikväll kom Nicke, Kristina och Linus på middag så då fick det även bli hembakt bröd till fiskgrytan.
Prova gärna fiskgrytan med abborre och röding. Receptet hittar du på: https://www.koket.se/fiskgryta-med-karaktar-av-asien


Kommentarer

  1. Hej på dig !
    Härligt med promenader. Kul med alla fåglar. Tråkigt bara med vädret. Samma här i Övik men vi är ute med Zigge varje dag trots duggregn. Jag har fått ordning på sömnen med medicin nu. Madrass inte dykt upp än. Ha det bra ❤❤❤❤
    Hälsning från Inger

    SvaraRadera
  2. Hej igen!
    Ojoj från renar till fåglar och vad nära du kommer dem. Tänker på då du var hit veckan innan du åkte och jag sa jag var imponerad över ditt fotande och så kul följa och se dem. Men blev ännu mer impad av att du inte hade en stor systemkamera utan en liten vanlig mobil. Ja vanlig är nog fel sagt för min mobil tar inte så där fina foton och närbilder. Riktigt häftiga närbilder måste jag säga och Stockholm är fint även den här årstiden.

    Blir som du säger mycket promenerande och jag märker samma. Åker man någonstans så blir det mycket av den varan annars så ser man ju inget än mindre kan fota :-)

    När vi var till Narvik var det fötterna som gällde och där var allt upp och ner - dvs det var som att stan låg i en grop. Berg åt alla håll. Även Narvik var fint på sitt sätt även om det redan i slutet av september var närapå lövfritt på träden. Men vi hann med både kyla, värme, sol, regn och snö de dagar vi var där.
    Ha det bra och kramar från oss häruppe! ❤❤
    (kopierade två hjärtan från dig Inger för jag begriper ännu inte hur jag fixar dem i det här forumet)

    SvaraRadera
  3. Kom på - glömde säga - att den bullen såg god ut - kan du inte skicka ett smakprov på mail?! :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil