Fest på Konstnärsklubben och AIK-vinst!

Ikväll har jag varit på Ingvar Jörpelands 80-årsfest som hölls i Konstnärsklubbens vackra lokaler på Smålandsgatan 7. Läs gärna historien om Konstnärshuset på http://konstnärsklubben.se
Är man i samma kondition som Ingvar när man fyller 80 då får man tacka både sina gener och sin lyckostjärna.
En mycket trevlig kväll med mycket musik, tal och sång. Ingvar är ju inte bara konstnär utan har många strängar på sin lyra eller nyckelharpa ska man kanske säga. Både han och hans fru Lena är ju riksspelmän och har genom åren fått många vänner inom både konsten och musiken. Många av dessa vänner spelade och sjöng ikväll så man kan nog säga att man kom på en konsert istället för en födelsedagsfest. Tusen tack till alla!
 Som ordförande i klubben blir man dessutom porträtterad. Mycket fint porträtt!
När tomten köptes 1896 låg den nog lite i utkanten av stan och kostade inte så mycket men tiderna har förändrats och numera ligger huset i centrala Stockholm och har gamla, pampiga hus omkring sig. Jag älskar att se gammal arkitektur.
Huset invigdes 1899 och då var Carl Larsson ordförande.
Efter att ha varit i Konstnärsklubbens vackra lokal så var det dags att ge sig iväg hem till Solna och eftersom AIK blivit Svenska Mästare i fotboll i eftermiddag så gungade Norrmalmstorg av smällar som snarare påminde om bomber än fyrverkerier. Jag förstår inte vad som händer med en del vuxna män när "deras" lag vinner! Man super skallen av sig, man skriker avgrundsvrål, pinkar där man står - typ och så skickar man iväg "bomber" så man är tacksam att man befinner sig på behörigt avstånd för annars har man tappat hörseln för resten av sitt liv.
När vi gick där vid Norrmalmstorg så kändes det lite gruvsamt att ta sig hemåt ensam med tunnelbana eller pendeltåg men hemfärden gick bra även om det hade det varit tryggt att ha Mats vid sin sida...😕 I Solna var nog firandet över. AIK hade ju inte spelat på hemmaplan den här söndagen. Det gjorde de däremot förra helgen och då hade Friends Arena över 50000 sålda biljetter. Då hörs det i kvarteren både före och efter matchen.
Med ganska mycket kamp och kraft har jag julpyntat redan nu....eller jul och jul, snarare ljuspyntat. November är ju en mörk o trist månad. Jag har tappat mycket kraft för sånt här nu när jag är ensam. Känns som onödigt....men jag gjorde det till sist.
Fortsätter också med mina promenader även om det idag bara blev 8 km totalt. Kanadagässen spatserar omkring vid Råstasjön.
Hägern jag såg härom dagen satt kvar på sitt ställe men nu såg jag även många fler men som jag tyvärr inte kunde nå med min mobilkamera.
Som tur är så matar Solna Kommun dessa fåglar för annars skulle dom inte överleva vintrarna.
Vacker eller hur?


Kommentarer

  1. Behövs mycket ljus i mörkret nu. Fint har du både inne och ute 😊❤

    SvaraRadera
  2. Fortsatt vackra bilder och du skulle kunna publicera några av dina alster för de skulle stå sig riktigt bra gentemot andra proffs fotografer :-)
    Låter bra du tar fram ljuset för oavsett hur det ser ut så värmer det mera än man tror och skönt du orkat fixa det!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil