Yes! I made it!

Återigen en gråmulen dag men idag var det lite högre i tak. Jag hade tid för intervjun på Amerikanska Ambassaden kl 09.15 så jag var igång tidigt imorse.
Har ju funderat en del vad intervjun skulle innebära och om jag hade alla papper som behövdes eller om jag skulle falla på att något saknades men det gick väldigt snabbt, smidigt och enkelt.....eller enkelt och enkelt.....jag var ju ändå inne på amerikanska ambassaden.

Då börjar man med att stå i kö i typ en busskur ute vid gatan.
Kallas en och en till ett fönster där man visar passet mot fönsterrutan. Mannen på insidan noterar ner en del och ber mig sedan ta av mig jacka och halsduk och snurra runt framför fönstret. Lyfter även varje ben så att han ser skosulorna. Han frågade också om jag hade en mobiltelefon och i så fall så måste den stängas av.
Därefter kommer man in i säkerhetskontrollen som han har där innanför. Sedan blir det som på en flygplats och eftersom de redan informerat överallt i ansökningshandlingen att INTE ta med datorer, läsplattor och annat då man ändå inte får ta med något in på ambassaden så hade jag bara telefonen och lite handlingar som de önskade. Inte ens en handväska.
Telefonen fick jag lämna där i säkerhetskontrollen o mot ett kvitto skulle jag få tillbaka den när jag gick ut.

Sedan var det att gå ut från denna byggnad och till ambassaden. Där togs jag emot av en tjänsteman/kvinna som visade mig till en lucka för "incheckning". Passet och en del av de andra handlingarna togs om hand där o jag fick en nummerlapp i handen och fick sitta ner o vänta tillsammans med 12-14 st andra.
Här blir det ju lite kul.....Ingen av oss har en telefon att titta i och tidningar finns inte heller så där sitter vi bara. Precis som förr i tiden 😁

Det är ett väntrum i lite gammal stil o min tanke om att man blir inkallad i ett sorts kontorsrum är helt felaktig. Man blir kallad till en lucka, typ på banken förr i tiden.
Sen börjar man med fingeravtryck - båda händerna.
Därefter blev det några frågor....
- Varför vill du ha visum och inte åka på ESTA?
- Båda våra barn bor i USA och jag har en tanke på att stanna lite längre den här gången för min man gick bort i september och det här är min första vinter....
- Jag beklagar.... (den kommentaren är självklar i amerikansk kultur och IBLAND i svensk kultur men inte alltid här)
- Hur länge har du tänkt stanna?
- Jag vet inte, kanske 5 månader.
- Har du något hus eller liknande här?
- Ja, jag har hus och lägenhet.
- Har du pensionerat dig?
- Jag har slutat arbeta men jag är inte 65 så jag har inte pensionerat mig p g a det.
- Har du barn här i Sverige?
- Nej.
- Du får ett godkänt Turistvisum men du får redogöra för liknande frågor när du kommer till USA och det får du göra även nästa gång du reser in i landet.
Vi skickar passet till dig så du har det om ca en vecka.
- Tack!
Lätt som en plätt!
Sen tillbaka till säkerhetskontrollhuset. Fick min telefon och promenerade till Stina på Södermalm. Jag har ju motionen att tänka på 😜
Det var avspärrningar och poliser längst ner på Kungsträdgården och in mot slottet. Italienska presidenten Sergio Mattarella är här på statsbesök några dagar nu och flera vaktparader visades upp.
Tyvärr vet jag inte skillnaden på de olika marscherande vaktparaderna men Försvarsmakten hade flera hundra kvinnor o män som gick snyggt och taktfullt till och från slottet.
Jag firade godkännandet av visumet med att promenera hem till Stina och fikade. Hon gör en snabb touchdown här i stan. Kom igår och åker imorgon bitti. Nu ska hon på Norrlandsturné. Imorgon Jokkmokk. Sedan Piteå och Haparanda. 30 november och 1 december har hon ett par föreställningar här i Stockholm sedan är hon klar med samarbetet med Riksteatern för den här gången och åker över till Jens igen. Kul! Då ses vi kanske där nästa gång! 😁
Stockholm håller på att göras fin inför första advent. Längst ner i Kungsträdgården står några älgar.
Skridskobanan spolas.
Längst upp i Kungsträdgården står några fina renar. Förhoppningsvis kan jag åka hit någon kväll när det är mörkt och renarna och älgarna är tända. Säkert jättefint.
Gårdagens motionsrunda fick bli Hagaparken. Brukar gå en sväng runt Haga slott där Prinsessan Viktoria och prins Daniel bor. Då passerar man det här lusthuset, Ekotemplet.  Från början hette det Veneris tempel eller Gröna Salongen men p g a konstruktionen av taket som ger en speciell akustik med ekoeffekt fick det namnet Ekotemplet med tiden.
Jag tänker på vårt lusthus där hemma. Det hade vi också kunnat kalla Ekotemplet från början men Mats "botade" det med att lägga in en heltäckningsmatta. Då försvann ekot. 😊
Fin utsikt i alla fall.
Precis som hemma 😁.


Kommentarer

  1. Ja Ingegärd, nu är det gjort. Intervjun som du oroat dig för 🤔😊 Det gick ju bra. Tänk vad gammaldags och noggranna de är. Det behövs säkert i dagens hårda samhälle. Det där lusthuset var vi ju till i fjol när vi var nere hos dig i Solna.
    Väldigt pampigt och fint. Du går långa promenader. Bra 😊
    Det är återhämtning som heter duga. Jag känner att de dagliga promenaderna i ur och skur är så himla bra för välbefinnandet. Idag har vi haft avslutning på latinkursen. Tråkigt för vi har så trevligt.
    I morgon ska vi gratulera Christina som fyller år.
    Ha det bra ❤❤❤❤ kram/Inger

    SvaraRadera
  2. Kom ihåg att jag måste tala om att vi har haft soligt idag. Så trevligt med 🌞🌞🌞🌞

    SvaraRadera
  3. Ännu fler härliga bilder och blir så glad höra att allt gick bra på ambassaden - nog med motgångar och krokben nu tycker jag!!!
    Och för hundrade gången så är jag impad över vad du dels gör, dels klarar och dels åstadkommer....
    Ifjol var vi till Stockholm också i början på december och var i Kungsträdgården där älgarna lyste upp i mörkret och var ordentligt fina.
    Och har du inte hunnit dit nån kväll innan vi kommer till Stockholm nästa helg så kan vi slå följe dit och kanske passar bra dra dit på väg från julmarknaden på Skansen.
    Hoppas vi ses - ha det så bra och kramar från oss!! ❤❤❤❤

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil