Ytterligare en lärdom i livet - man blir aldrig fullärd

Man tar väl kanske inte rätt beslut alla gånger när man står där o gör vägval men å andra sidan så tror jag inte att vi gjort så många fel som har visat sig bli någon större livsförändring heller. Det är väl bara det att en del beslut kanske är lite klokare än andra. Igår gjorde jag väl kanske ett mindre bra val men man lär så länge man lever sägs det ju så nu vet jag till en annan gång.

Jag hade ju lite olika alternativ att ta mig från flygplatsen:
1. Ta Air-train till stationen närmast flygplatsen. Byta till tåg och åka till Penn Station och vidare med ett annat tåg ut till Jenny på Long Island
2. Ta taxi till Jens i Brooklyn
3. Åka ut till Jens eller Jenny med en UBER- eller Lyft-taxi som är en billigare taxivariant

Först och främst skulle jag genom passkontrollen och det kan vara en långdragen historia bara att stå i kö men det gick ovanligt snabbt och efter att ha köat bara en liten stund så kom en tjänsteman o undrade om någon av oss hade olika typer av Visum för då kunde vi gå ur kön o gå till automater och knappa in de uppgifter de efterfrågade. Tackar....där var inga köer alls så det gick snabbt. Sedan med en utskriven lapp i handen gå vidare till en tjänsteman som frågade typ; när åker du tillbaka och vad ska du göra här i USA? Två lätta frågor att ge svar på och därmed önskade han en trevlig dag o så var det bara att gå vidare o hämta ut bagaget.
Drog iväg med väskorna o letade var UBER eller Lyft-bilarna kunde stå. Provade appen i telefonen för Lyft o fick besked att de hade inga bilar i det här området. Uber-appen funkade bättre men då frågan kom vilken upphämtningsplats jag befann mig vid så var jag ju inne på flygplatsen o måste leta reda på var bilarna utgick ifrån. Fick beskrivning hur jag skulle gå men väl därute så fick jag inte appen att fungera. Inte med hjälp heller.....
Nähä....vad gör man då? Jo, jag ringer Jens!
- Hej, är du hemma?
- Jaa, är du här?
- Ska du vara hemma?
- ha, ha....jaa, ÄR du här?
- Stanna där! Jag kommer 😜
- Ha, ha...Ja, gör det!

Tänk....dom har magkänsla barnen! 😁
Då går jag över gatan och tar en Yellow Cab istället. Det är väl här jag gör lite fel val. Jag skulle ha tagit de där tre tågen! Det hade varit bättre för miljön och min plånbok!

Nu får jag åka en gul taxi där priset är uppgjort innan avfärd - inte som "Gipsy Cab" som kan kosta betydligt mera. Det uppgjorda priset är 71$ plus vägtull och skatt (och dricks). I det läget säger jag ok och går inte ur kön, drar in väskorna till flygplatsen igen o letar mig fram till Air-train. Nej, har man gett sig in i leken så får man leken tåla heter det.
Resan till Jens tar lååååång tid då det är mycket trafik och därmed köer. Ibland stillastående köer. Inget ovanligt vad jag förstår av Jenny o Adam sedan.
Sitter där i bilen o funderar över hur denna storstad ska få någon ordning på all trafik med tanke på miljön....Körningen är ryckig - vilket den alltid blir med liknande trafiksituation. Endera står man stilla el småkryper fram. Dyker det då upp en lucka i filen bredvid så stampar man gasen i botten och slänger sig över dit för att sedan tvärnita då man nästan direkt hinner ikapp nästa bil. Så kör taxikillen och så kör nog de flesta.
Nåja, vi kommer fram 75 Mc Guiness Blvd (bilden ovan) i Greenpoint o priset plus vägtullar, skatt och dricks slutar då på 115 $. 😲. Det är bara att tugga i sig och svälja.
Jättekul att komma till Jens i alla fall och Pablo blir galen av lycka att vi ses igen! Senast var väl i början av augusti och han har växt en hel del sen dess men inte glömt "farmor". 😍 Fina Pablo!
Eftersom jag pratat med Adam att jag skulle komma ut o överraska dom så ringde jag nu Jenny istället - från Jens telefon. Leo svarade.
- Hej Leo!
- Hej!!
- Vad gör du?
- Jag är med Thea för mamma o pappa är ute o fixar bilen för den startar inte.
- Thea, "dagens eko"; mamma och pappa fixar bilen. Batterrriet är trasigt.
- Leo; du låter som morrrmorr. Är det inte Uncle, Uncle? (Jag ringde ju från hans telefon 😜)
- Näe, det är inte Uncle Uncle.....det är mormor 😜
- Va? Vad är klockan hos dig?
- Den är 6.
- Tystnad.....
- Men men är du här? Får jag se Uncle Uncle.
- Han har gått o duschat.
- Men du skulle ju inte komma! 😁 Kommer du till Than ks Giving?
- Ja, jag kommer.
- JAAAA!
- Det är därför jag ringer för att jag tänkte tala om det för mamma, så be henne ringa mig sen.
Minuten senare ringer Jenny. Leo har då ropat till henne att jag ringt o eftersom klockan då är midnatt i Sverige så blir Jenny lite orolig att något har hänt men samtidigt ser hon på Leos min att han inte alls ser orolig ut.
- Hej och Hallå!
- Va? Är du här?
- Jaa....jag hade bokat när vi pratades vid igår.
- Jaha, det var därför du frågade så mycket vad vi skulle göra. Jag hade det på känn o sa det till Adam men han sa att du inte skulle kunna komma.

Lite kul att överraska men samtidigt har ju båda två haft en magkänsla att jag är på gång så det går nog inte att lura dom längre. 😜

Hos Jens så blir de 6 st som bor i huset när Stina kommer,  plus Pablo och så Benny som är en hittekatt från Kalifornien.  Jens o Stina har ett rum. De andra 4 tjejerna har var sitt. Samtliga är inom dans, teater el konstbranschen. En från Chile, en från England, två svenskar och två amerikaner.  Ett trevligt kollektiv-gäng.
Förutom huset så finns även en bakgård vilket ju är jättebra för Pablo. Där kan han sitta och filosofera någon stund lite då och då.
Mellan kl 21.00 på kvällen och 09.00 på morgonen får hundarna vara lös i Mc Carren Park, en stor park inte långt från där Jens bor så imorse gav vi oss iväg dit när vi vaknade. Där träffas en massa hundar o busar tillsammans. Bra social träning också för dom.
Resten av dagen har vi varit ute på lite olika utflykter i omgivningarna så totalt har vi gått mer än 1,5 mil. Ju större stad desto mer promenerande.
USA är ju ofta känd för att ha "Världens största" eller "Världens minsta". Jag vet inte hur polisbilarna ser ut över världen men här har vi i alla fall en mindre polisbil - kanske för de mindre brotten - vad vet jag?😊
Vi gick ner till East River för att se Manhattans Skyline. I många år var Empire State building världens högsta byggnad med sina 443 meter men nu är den USA:s femte högsta byggnad och har hamnat på plats 15 i världen. Rekordet är slaget ordentligt av Burj Khalifa i Dubai som är 828 meter hög. Helt galet högt!
Här är de här snyggingarna ❤️😍  och jag i Transmitter Park
I Domino-parken finns även Öviks-kranarna....eller?
Parken har fått sitt namn efter Domino sockerraffinaderi som var i bruk 1856 till 2004 och kring 1880  var det "världens största" socker-raffinaderi.
Huset är "K-märkt" och planen nu är att göra om det till kontor och bostäder så det kommer nog att bli mycket attraktivt med utsikt över Manhattan.
Intill f d Domino-raffinaderiet finns också det här exklusiva lägenhetshuset - som en Donut säger Jens, hål i mitten 😊
Ground Zero syns som högsta byggnad till höger. Där stod ju de två tornen, World Trade Center, tidigare.
Williamsburg Bridge förbinder Manhattan (till höger) med Brooklyn (till vänster).
Bron i bakgrunden är Manhattan Bridge och bron längst bort är Brooklyn Bridge.
En fin och rolig dag är till ända.


Kommentarer

  1. Härligt att du är framme och att det gick så pass bra ändå med resan! Var rädd om dig och hälsa!

    SvaraRadera
  2. Toppenbra att du framme. I alla fall hos Jens o Pablo.
    Vad man får lära sig mycket genom att läsa din blogg 😊
    Tack för det. Kommer ju aldrig att åka ut i världen som du gör.
    Hälsa alla så gott.

    SvaraRadera
  3. Härligt du är framme och att allt gick bättre än du trodde förutom att det blev hål i plånboken då men det skulle jag ta med en klackspark. Jag gjorde en betydligt knöligare och dyrare affär då jag var i Shanghai första gången....
    Hälsa med dej till alla! Kramar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil