Dan före dan före dan före Dopparedagen


Nu börjar det närma sig jul och eftersom nästan alla lussekatter är uppätna så gjorde jag lite nytt bröd idag. Torrjästen gjorde ett bra jobb även denna gång. 

Det är fredag och det har regnat hejdlöst i flera timmar. Det gick ut en nödsituationsvarning på telefonerna (jag hade aktiverat den tjänsten) från myndigheterna om översvämningsvarning i vårt område o det stämde; vi hade en lätt översvämning 100 m ifrån vårt hus. Adam fick forcera den när han åkte med Thea till dagis. Jag kände mig tveksam till att köra henne idag o riskera att få vattenplaning så han körde istället. 
Jag är inte van vid bilen o man kör ju som i ett video-game när man kör här. Det är allt från 2 till 4 filers vägar som man ska köra för att åka till dagis och hastigheter mellan 70 och uppåt. En del verkar ha förhandlat till sig fri fart dessutom. 😲 Man byter filer som om man är med i  en actionfilm.  
Vägarna är ju cementerade (tror jag) så det är kanter som dunkar med jämna mellanrum. Sen lite hål dessutom gör ju att emellanåt måste man väja lite alternativt köra rakt i ett avgrundshål så att det bara smäller i bilen. Verkstäderna måste gnugga händerna för att få in alla bilar som måste få nya fjädringssystem, stötdämpare mm.

Igår åkte jag till "Systembolaget" för att köpa hem lite vin inför helgerna. Passerade då denna mack....
Rea! Det var ju inte direkt någon rusning o köande men billigt är det ju. Nu är det ju olika pris om du betalar cash el med kreditkort. Det är ju billigare att betala cash men en del mackar gör t o m reklam för att de har samma pris. (se fotot härunder)
Sen får man ju hjälp med att tanka - åtminstone på den mack jag tankar på o jag tror inte att den är något stort undantag. När fick vi det i Sverige? Känns som mycket länge sedan. Hur som helst, här kan man trycka ner sidorutan, skicka ut kreditkortet el kontanter och be om full tank. 😁 
Här finns ju även Drive-In-bankomater och det har jag inte sett hemma men vi har kanske även det. Vi har ju en egenhet att ta efter jänkarna med allt möjligt. 😊
Så inte behöver man röra på sig i onödan inte.....😁😁

Jag hade med mig en Adventskalender som innehöll en Pixi-bok varje dag. En del böcker var för lite äldre barn och andra var väl så där men det var också några som var mer populära. Castor o Mo handlar om ett monster som får ont i tänderna o barnen hjälper honom borsta rent. Den har vi läst många många gånger och Thea har läst den högt för oss med stor inlevelse. Tyvärr kunde jag inte fånga den "föreställningen" men här kommer berättelsen i lite snabbare version. 😁 Enjoy...


Imorgon är det lördag och om allt går som vi tänkt oss så åker vi upp till Vermont. Jens och Stina ska få låna Jenny o Adams andra bil - mycket snällt och generöst - men de kommer i övermorgon då de först ska ha en avskedsfest för en i kollektivet som flyttar till Los Angeles.
Jenny är ju redan uppe i Vermont och har förhoppningsvis kommit en bit in i Platons värld 😊. Är nog skönt att få tänka en tanke klart och inte behöva avbryta med hämtning och annat som måste fixas på utsatta tider.

I Vermont har de ju haft mycket snö och det har varit så fint men tyvärr har även de drabbats av regn och milt väder så idag såg det inte särskilt inbjudande ut även om de fortfarande har en hel del snö kvar men det var väldigt blött.
Nåja, vi får väl sitta inne och spela kort eller spel istället så det går nog ingen nöd på oss.

Kommentarer

  1. Hej på dig i julstöket 😊
    Vad söt hon är ❤
    Trevligt med barnen förstår jag så här inför julen. Häftigt att få åka till Vermont hela familjen.
    Här hemma kommer vi att tillbringa julaftonen med delar av familjen. På annandagen ska vi, hela familjen, till Lisas och Anders nya hus.
    Jag har pratat med Sture och han tar med sig presenterna när han åker upp före trettondagen. Jag har inte skickat något julkort till dig i år. Så därför önskar jag dig och hela familjen en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR.
    🎅🎅🎅🎅 🎉🎉🎉🎉

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil