Första advent 2018

Idag öppnas första luckan på Adventskalendern och första ljuset tänds. Jens måste till skolan och jobba så vi följs in till stan vid lunchtid och sedan kommer den jobbiga separationen för Pablo igen och "farmor" tar en promenad längs gatorna på Manhattan. Fönstershoppar mest då jag inte vill ha en massa att bära resten av dagen. Efter en kopp te och en bagel tar jag tunnelbanan upp till 51:e gatan och går ner mot Rockefeller center. Deras traditionella julgran är ju uppsatt, det vet jag. Det har även TV-sänts men det har jag missat.
Många besöker ju NK i Stockholm för att se deras julskyltning. Här tror jag att de ligger i lä, även om deras julskyltning alltid brukar vara väldigt fin. Här är det Saks som pyntat huset och skyltfönstren.
Jag förstår egentligen inte hur de kan få hit den här julgranen. Den är gigantisk! Typ 25 m hög sägs det och bredden är också enorm. Det känns som att det måste vara både helikopter och brandbilar för att installera och pryda den. Synd att jag missade TV-utsändningen med artister och allt vad det var. 


 På Rockefeller Center finns också en fin skridskobana - precis som i Kungsträdgården 😁.
Toppen av granen pryds i år av en Swarovski-stjärna. Den lär innehålla 3 miljoner Swarovski-kristaller.
Ja, dom är bra på shower amerikanarna. 😊
När man går från Saks och ner mot julgranen så passerar man också en fin "bäck" med julgranar och änglar m m omkring. Allt är så väldigt fint.
Bredvid Saks ligger Saint Patrick´s Cathedral och som vanligt så måste jag ju in i den här kyrkan också. Jag har svårt att gå förbi kyrkor. Måste nästan alltid in och se hur det ser ut. Jag har för mig att Mats o jag har varit in i den här förut men det är så länge sedan så även det måste uppdateras i minnesbanken. Numera är det ju inte så mycket som stannar kvar utan en bild in och en bild ut 😜. Man får vara glad så länge det är så. Det kommer väl en tid när det faller ut flera bilder än det kommer in. Vojne, vojne...
Tände ett ljus för Mats. 😢 Då kommer den stora saknaden över mig igen.
Sätter mig en stund och lyssnar till orgeltonerna o minns Håkan Dahléns fina orgelkonsert i Själevads kyrka. När kraften kommer tillbaka så går jag vidare runt i kyrkan.
Så fin arkitektur, eller hur?
Här skulle jag nog vilja ha en berättande guide. Jesus-barnet är inte i krubban men f ö är väl alla där. Sen var det ju det där med hunden. Fanns Golden Retrievers på "den tiden"?  Nåja, jag är inte så noga. Jag fylls av alla intryck som jag får. 😊
Tillbaka ute på gatan igen så tittar jag lite i skyltfönstren på Saks innan jag tar tunnelbanan ner till Penn Station. Det är dags att åka hem till Long Island.
Där hemma har Jenny monterat en ny säng från IKEA till Thea och Adam har gjort en jättegod Hanukkah-middag - (eller Chanukkah) en judisk ljusfest/högtid som är idag och 7 dagar framåt.  Man tänder ett ljus första dagen, två ljus andra dagen o s v.
Adams mamma har lite judisk bakgrund så han har med sig det i sin uppväxt. Jättegoda Latkes (en sorts potatispannkaka) Långkok gjord på oxbringa och en varm vitkålssallad bjuds jag på. Mycket gott!
Tack "ongar" för en fin helg!

Visst lever jag lyxigt med Jens inne i city och barnbarn och Jenny ute på Long Island? Jag hoppas och tror att Mats är med här han också. Han brukade ju gilla när vi var ute på våra äventyr runt "bygda".


Kommentarer

  1. Vilka härliga bilder Ingegerd! Har aldrig haft någon längtan till USA, men när man ser dina bilder, så är det inte utan att man känner lite dragning!!! Och NK kan ju slänga sig i väggen! För att inte tala om julskyltningen här i vår lilla stad. Men det är mysigt här också, även om det är lite mer i smått!! Ha det! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, USA kan ju visa upp väldigt många olika delar och städer men New York är ju en rolig storstad som har allt och som de säger - "aldrig sover" men även hemma i vår lugna vrå är det mysigt. Lyxen är ju när man kan få uppleva båda delarna. Kram! Snart är det dags för dig/er att ge er iväg på er spännande långresa.

      Radera
  2. Härliga bilder från "the Big Apple". Jag har varit i New York som hastigast 2 ggr i jobbet men tyvärr aldrig i juletid. Har dock hört och även sett att julen och tiden däromkring är något alldeles speciellt i just New York. Kul du får uppleva och se den sidan och ännu roligare är att du förevigar den här så även vi här hemma får ta del. Kram från oss!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil