Julmarknad och Flatiron Building

Nu har jag varit ute på bus igen....
Imorse, när jag skickat iväg Leo med skolbussen, tog jag en Uber-taxi till stationen och tog tåget in till city för att träffa Adams föräldrar som är i stan denna vecka. Vi började dagen med att gå på en fin julmarknad vid Union Square. Därefter gick vi o jul-shoppade i lite olika affärer "downtown". Passerade bl a Flatiron Building som jag egentligen hade på min "To-Do-list" förra helgen men då hann jag inte med. Det här 22 våningar höga huset byggdes 1902 och är 1,8 m där det är som smalast. Då var det många som trodde att byggnaden skulle blåsa omkull när det blev starka vindar. Det satsades t o m pengar på det. Mer än 100 år har gått och det står fortfarande kvar och numera anses det inte särskilt högt heller jämfört med många byggnader omkring.
Även Stockholm har "sin" Flatiron Building men inte så här fin om de frågar mig. 😊
Åh, vad jag skulle vilja få gå in i någon lägenhet och se hur de ser ut....gärna topplägenheterna 😜.
Det tar ju på att jul-shoppa 😊 så vi åt också en god italiensk lunch på Italy-Eataly - typ en saluhall med flera restauranger.

Det är mycket man reagerar på i New York, både bra och mindre bra men något som vi därhemma har att lära oss av amerikaner - över huvud taget - är att prata mer med varandra.

Idag skulle vi åka tunnelbana från Penn Station ner till Union Square. När vi står på perrongen och en tunnelbana kommer in säger Susan, lite ut i luften; stannar den här tunnelbanan  på 14th Street? Frågan var väl mest ställd till Carmen men blixtsnabbt svarar en kille som just går förbi och som hört frågan att javisst, det stannar där. Tack för info:n! Mycket hjälpsamt!

Senare, när vi stod inne på en affär och pratade om en app som jag har (men som jag inte börjat använda) som kan hjälpa en lära sig ett språk så överhör en man som står i närheten vad vi pratar om o talar om en app som han har och som är ett bra verktyg för att lära sig ett språk.
Sånt här händer inte hemma....man bryter inte in i några okändas samtal....eller hur?
Det här är något som är roligt med amerikaner tycker jag. Alla pratar med alla. Jag vet att jag för länge sedan tyckte att de var ytliga men sedan många år har jag ändrat uppfattning där. De är öppna och genomtrevliga och vi har mycket att lära.

Återigen en fin dag tillsammans med trevliga människor men "Det är ju en ledig dag imorgon också" så nu är det dags att sova. 😁😁

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil