Några dagar i New York igen

Nu har jag varit kulturell igen! I lördags åkte jag in till New York City. Jag har det ju väldigt bra förspänt eftersom Jens och Stina är här i stan detta år. Samtidigt som jag får träffa dom så kan jag även sova hos dom. Så p g a det så får jag ju chansen att besöka så mycket som aldrig skulle bli av om man skulle bo på hotell. Det är nog med tågkostnaden plus inträden men jag försöker att se så mycket som möjligt när jag då ändå är här i flera månader.

Den här gången besökte jag J P Morgan Library & Museum. Där var bl a en utställning om J R R Tolkien (1892-1973). Jag har varken sett filmer eller läst hans mycket berömda fantasy-böcker men är djupt imponerad av honom som författare. Jag vet att jag läste ungefär hälften av Sagan om Ringen i början av 70-talet då jag hade fått låna boken av en vän. Då var det inget för mig så boken lämnades tillbaka o tyvärr så trodde jag nog likadant om filmerna....det är nog inget för mig men jag måste nog ge dom en chans.
Vilken fantasi denna man hade! Förutom sitt arbete som professor i engelska och anglosaxiska så skrev han också både berättelser att läsa för sina fyra barn men också många manus som så småningom blev till böcker och senare till filmer. Fyllda av fantasifigurer i en stor fantasivärld och med ett eget språk har många världen över fängslats av hans berättelser.

Tolkien var god vän med C S Lewis och även han har ju skrivit jättebra böcker för barn. Häxan och Lejonet är en men även andra är bra.
J P Morgan (1837-1913) var en amerikansk finansman men också stor konstsamlare. Han grundade ett flertal företag och styrde dom nära nog som en diktator. Banken J P Morgan Chase är idag en av de största bankerna i USA även om de fått böta oerhört stora summor de senaste åren.

I början av 1900-talet lät han bygga ett hus i närheten av där han bodde. Han hade nämligen en så stor samling böcker och konst så det behövde en egen plats.

1907 var det en stor ekonomisk kris i USA. Börsens aktier föll nästan 50 %. Trots att J P Morgan var i 70-årsåldern så arbetade han fortfarande. I samband med finanskrisen så samlade han alla bankdirektörer och mäklare i var sina rum och meddelade dom att de inte fick lämna byggnaden förrän de hade en hållbar lösning och framtida samarbete.
Flera förslag inkom men han förkastade dom en efter en men till slut var han nöjd med ett av förslagen och la dessutom in en stor likviditet i det finansiella systemet.
Här är ett av rummen med många av hans böcker. Mycket i hans samling är antikt och finns i bara ett exemplar.
Om jag minns rätt så är denna vävnad från 1500-talet.
Takmålningen i "hallen". 😁
En bibel med 24 karats guld. Observera de små fötterna som håller "broscher" med pärlor. Så vacker.
Även historiska ting från Syrien och Irak finns i museet. Dessa är från ca 2750 - 2334 f Kr och hur de ens kunde tillverka dom är en gåta. Cylinderformen har ett mönster som när man rullar den trycker det mönster som man ser till höger om cylindern. M a o det är mycket som är inristat på cylindern. Den nedre bilden är en förstoring av den övre o alltså bara en kopia.
 Det är hål i mitten av cylindern. Hur kunde de göra det hålet?
Hur kunde man göra alla dessa figurer så smått, så smått?
Förutom alla böcker, alla fina takmålningar m m så finns också en stor konstsamling. Den här målningen av Perugino från 1500-talet visar Virgin and Saints Adoring the Christ Child.
Det var ett mycket fint museum som jag rekommenderar varmt.

Hur kom man då upp på andra o tredje "våningen" till böckerna där? Det finns ju inga trappor. Stege? Nej, det var fiffigare än så. Någonstans i rummet finns en knapp (vi fick inte veta var). Trycker man på den knappen så går en bokhylla att "öppna" o bakom den finns en trappa.  😁

Efter musée-besöket promenerade jag till New York Public Library. Fick en bild av Chrysler Building igen 😊
De stora stadsbiblioteken brukar ju kunna ha en fin interiör så jag har länge tänkt gå in här.
 Javisst! Även här är det fina tak- och väggmålningar.

 Jag vet....sånt här är svårt att visa på foto så åk dit vetja! 😁
Den vackra entrén, sedd inifrån.
Efter en lång dag med mycket promenerande åkte jag ut till Jens Stina och Pablo i Brooklyn. Pablo har blivit riktigt långhårig sen jag såg honom sist. Jag tror att vi får köpa ett diadem till honom. 😁
Söndag morgon och frukost! Jens förslag för idag är att vi ska gå på gudstjänst i Brooklyn.
Sagt och gjort! Vi åkte till Lafayette Avenue Presbyterian Church.

Jens hade varit där en gång tidigare och gillade prästens sätt att tala till församlingen och det kan jag hålla med om.
Han tolkade texten på ett mer nutida sätt om hur Jesus kunde ge 5000 män förutom kvinnor och barn mat utifrån 2 fiskar och fem bröd.
Låt oss säga att det var ca 10.000 personer inkl kvinnor och barn.
Låt oss säga att det är som om man idag packar en lunchbox för en liten pojke och han får två fiskar och fem bröd.
Låt oss säga att om alla med lunchbox har två fiskar och fem bröd så är det för mycket för en person.
Låt oss säga att alla med lunchboxar delar med sig till de som inte har en lunchbox.
Då räcker maten till väldigt många fler.

Gudstjänsten påminde väl i stora drag om vår, därhemma, men något som var annorlunda för mig var att i början av gudstjänsten så reste vi oss upp och hälsade och småpratade några minuter med de i bänkarna framför, bakom och bredvid oss. F ö så gick vi även ut i gången och hälsade och pratade med varandra en stund. Även kören kom ner för att hälsa och småprata. "May peace be with you".
Något för svenska kyrkan att ta in?
Några hade koll på att vi var nya också så det var ju ett något att småprata om. 😊
Amerikaner är ju duktiga på att småprata - inte kallprata som vi har lätt för att säga men som har en lite negativ klang - utan just småprata.


Den här kyrkan var inte överdådig men en fin kyrka med fina väggmålningar från slutet av 70-talet.
F ö så spenderade vi dagen lugnt för på kvällen var det ju dags för Oscarsgalan och Maya som bor i samma hus som Jens och Stina hade bjudit in några av sina kompisar plus alla andra i huset på Oscarsgalan via nätet. En av gästerna hade gjort ovanstående "Drinking Game" 😁
Flera av de som bor i samma hus jobbar med film på olika sätt. Dokumentärfilmare, skådespelare m m.
Galan började redan vid 17.30-tiden med mycket försnack på Röda Mattan och sedan drog det igång på riktigt kl 20.00. Alltid kul att se de fina klänningarna tycker jag 😁
Klockan närmade sig nog midnatt innan vi fick veta vilken 2018 års bästa film var och det blev Green Book! Filmen som vi såg för några veckor sedan.

Jag kör ju hårt när jag ändå är inne i city så på måndag åkte jag till Whitney Museum of Art. Jens program leds ju av detta konstmuseum - dock inte i dessa fina lokaler men ändå. Hit flyttade de 2015 men konstmuseet grundades redan 1931.

En av de stora utställningarna just nu är Andy Warhol (1928-1987).


Mycket av Andy Warhols konst känner vi igen. Pop-konst som han gjorde på 60-talet. De här konservburkarna med olika soppor målades 1962.
Medan andra är kanske lite mer okänd. Det här är Living Room, en tavla från 1948 målad med vattenfärg.
Mao Tse-Tung målad 1972. Målningen är ca 5 x 3 meter så det är inget för hemmabruk 😁 om man inte bor stort förstås 😜
Självporträtt - foton - 1963-1964
Självporträtt från 1986.
Den här målningen av Andy Warhol har Alice Neel gjort 1970. 
Andy Warhol var känd för att bry sig i sitt yttre med både makeup, noga med sitt hår och dolde sig ofta bakom solglasögon.
1968 blev han dock skjuten av en skådespelerska som medverkat i en av hans filmer. Han skadades allvarligt men läkarna lyckades rädda honom till livet. Han fick dock både fysiska och psykiska problem av detta resten av livet. 
Den här målningen fick ändå Alice Neel göra.
På flera etager kan man gå ut på terasser och se ut över Hudson River och Manhattan. 

Whitney Museum of Art ligger rätt långt ner på Manhattan och alldeles vid södra uppgången till High Line. Tyvärr var den stängd så jag kunde inte gå den upp mot Penn Station innan jag åkte hem till Long Island igen men istället promenerade jag 9:e Ave och lite andra gator uppöver.

Är du i New York någon gång så gå High Line Park.  Kostar gratis! 

..... och när man promenerar så hittar man ofta något som man inte sett tidigare.
Är det någon som vill gå ut på terassen däruppe? En del av det verkar vara glasgolv också för att göra det lite mer spännande.
Annars kan man ju åka hiss på utsidan av den andra fastigheten 😁.

Måndag eftermiddag och det är dags att bege sig ut till Jenny. Hon ska iväg på jobbet kl 17.00 och jag ska se till Leo och Thea innan Adam kommer hem från sitt jobb. 

Ytterligare en rolig helg är till ända. Nästa helg har vi nya planer....







Kommentarer

  1. Vad mycket spännande saker du gör och så mycket vackert du får se! Undrar om jag någonsin kommer att besöka USA. Har aldrig haft någon längtan efter det, men när jag läser dina berättelser börjar det faktiskt dra lite i längtans-tråden! Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag säger som jag sagt tidigare. Jag har det jättebra, om än rätt ensamt emellanåt. Jag är nyfiken på världen omkring mig så jag tar för mig och gör så mycket jag kan när jag ändå är här. USA är ju stort och kan erbjuda ALLT så visst är det kul att resa hit men vi har mycket omkring oss på nära håll också så det är bara att ge sig ut på upptäcktsresa även därhemma.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil