Borta bra men hemma Bäck igen!

Nu har jag varit hemma drygt 2,5 vecka och det är blandade känslor men trots allt skönt att vara hemma.
Jag hade tur och fick lite mjukstart eftersom Titti stannade hos mig ett par dagar innan hon åkte vidare norrut. Det var bra att ha henne i huset och inte mötas av ett tomt hus.
På onsdagen den 15:e kom Jenny o Adams kompis Valerie. Hon hade föreläst i Uppsala och sedan tagit tåget hit till Örnsköldsvik. Bland det första hon berättade var att några av hennes åhörare hade blivit förvånad när hon berättat att hon skulle åka upp till Örnsköldsvik.
- "men? Där är ju ingenting?!"
Med de orden ringande i huvudet blev hon rätt förvånad när jag hämtade henne på Resecentrum och sedan åkte upp till Varvsberget för att äta middag och se ut över staden.
Hon hade inte förväntat sig en så här pass stor stad efter det omdömet som de "skickade med henne".
Till hennes åhörare och kanske många andra sörlänningar vill jag bara säga Välkommen upp till Höga Kusten. Vi har betydligt mer att erbjuda än "ingenting".  Eller ska vi vara egoistiska och säga....Lev i tron att här är "ingenting" så får vi ha det för oss själva. 😜
Vi hade ett fint sommarväder så på torsdagen åkte vi ner till Skule och gick upp till grottan och njöt av denna vackra utsikt.
Under januari och februari kunde man skicka in förslag till SJ med temat; Visa oss ditt fantastiska Sverige. De fick in ca 1000 förslag på svenska alternativ till utländska resmål och därefter följde en röstningsperiod där de fick in ca 10000 röster.
På första plats kom Trollsjön i Kirunafjällen som jämfördes med Gardasjön i Italien.
På andra plats kom Skuleskogen vid Höga Kusten - naturupplevelse med isländsk karghet.
Det lär nog vara en hel del sörlänningar som varit med o röstat fram detta så Grattis alla som upptäckt att Höga Kusten inte är "ingenting".
Skule har så många fina vandringsleder och en storslagen utsikt. Ingenstans i världen har landhöjningen efter en period av inlandsis varit så stor som i Höga Kusten och detta kan man läsa om på Naturrum så man har egentligen flera dagars arbete bara här i och omkring Skule.
På väg upp till grottan fick vi njuta av en hel del blåsippor.
På fredagen var vi på Naturkompaniet och sedan inne i stan och shoppade och efter en liten vandring längs Höga Kusten-leden här hemma på lördagen så åkte hon tillbaka med tåget till Stockholm för att sedan åka tillbaka till New York på söndagkvällen. En kort visit men hon var väldigt glad och nöjd med besöket här i norr...eller kanske snarare mitten av Sverige och hon förstod inte alls den kommentar hon hade fått innan hon åkte hit.
Kanske det är som många gånger annars att man gör en bedömning trots att man inte ens varit på plats. Ibland går det väldigt snabbt att slänga ur sig åsikter.
Det var väl egentligen då, när jag lämnade Valerie på Resecentrum, som Mitt Nya Liv övergick i skarpt läge.
I 1,5 vecka har jag nu jobbat både inne i huset, ofta med papper...bläh....och sedan ute i trädgården. Man kan ju tro att eftersom vi bor på ett berg så är det ju inte mycket att göra där ute men jag har lyckats stoppa ner en blomma här och en blomma där så det har varit fullt upp att reda ut alltsammans Är inte ens klar ännu.
Novemberkaktusen....eller påskkaktusen hälsade oss välkommen när vi kom hem.  Grannen Eva har varit snäll och vattnat de blommor som jag lämnade här hemma och det gjorde tydligen den här kaktusen gott. 😊
Jag har fått en ny kompis den här veckan också. Det här är Lizzy och hon är, hör och häpna, 19 år! Ett tecken på att missarna i Sverige får bra mat och omvårdnad. Hennes husse och matte har åkt bort en vecka och eftersom jag inte har någon misse längre så bestämde vi oss för att göra ett försök och låta henne flytta hem till mig, istället för att jag gick dit och gav mat morgon och kväll. Nu fick hon ju betydligt mer sällskap.... och jag med. Det har fungerat jättebra och nu sedan tre nätter i rad har hon sovit på kudden bredvid mig så vi har blivit riktiga kompisar. Mysmisse....😍
Förutom att jag sått i landet har jag också satt potatis i hinkar. Har aldrig provat det tidigare så det ska bli intressant och se utfallet men det gäller ju att vara noga med vattningen så det är väl där som jag kanske kommer att klanta mig.
Var och varannan dag pratar jag med Thea.
- Jag älskar min mormor lär hon säga flera gånger per dag och Thea; Jag älskar dig och Leo också. Tänk att jag fick världens finaste barnbarn 😜
Nästan varje gång vi pratas vid så vill hon att jag ska visa henne mitt kök, min säng, mitt badrum. Titta ut genom fönstren o den sista veckan har hon också velat se katten 😍.  Hon håller nog på att memorera in hur det ser ut hos mig....här i Svärrje.
Hur länge ska jag klara mig utan att boka en resa till dom? 😁😁 Längtar såååå efter dom.

Tills vidare får jag städa överallt här hemma, både inne och ute. Jobb, jobb, jobb - det är bra medicin för mig. Det är ensamt här hemma och kommer alltid att vara det emellanåt så det gäller att acceptera det och hitta ett nytt sätt att leva.
Som tur är så har jag många att besöka och många som ringer eller kommer och hälsar på mig och egentligen har jag nog ett behov av att vara ensam också ibland.

Att vara själv och att vara ensam har olika betydelse.
Själv betyder 'utan någon annans hjälp'
Ensam betyder 'utan någons sällskap'

Exempel:
Hon fick äta själv (ingen behöver mata henne utan hon kan äta utan hjälp )
Hon fick äta ensam (hon fick äta utan sällskap)




Kommentarer

  1. Vad kul att se dig här igen Ingegerd! Dom som säger att Övik är "ingenting" dom vet inte vad dom pratar om! För mig är det den näst bästa platsen i Sverige! Bäst är ju, trots sin litenhet och "ingenting" för många, Enköping med omnejd. Heja MODO! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en del har ju inte koll på läget 😜. Visst, Övik är en liten stad så ibland måste jag också fälla ut mina vingar och flyga iväg för att se annat men säger man att det är "ingenting" här då kräver man mycket "underhållning".
      Nåja, alla gör som man själv vill och mår bäst av. Kram

      Radera
  2. Väldigt kul att få träffas igen, vilket vi nu har gjort några gånger. Ändå känns det som att du varit närvarande hela tiden genom din blogg. Du har uppdaterat oss hela tiden med din fantastiska dagbok och dina bilder. Snart ses vi igen 😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har på något sätt varit närvarande här hemma jag också....dels genom dina och andras bloggkommentarer men också genom att prata eller fått meddelanden från andra. Nu har vi en härlig sommar framför oss så vi ses nog en hel del. Vi börjar på Nationaldagen 😊 Kram

      Radera
  3. Wonderful to be reading your blog again. We all miss you being here but so glad home is being good to you. It is finally summer in Vermont which is making us very happy. Love to you from Carmen and me

    SvaraRadera
    Svar
    1. ❤️❤️❤️❤️
      When I'm here I'm longing to be with all of you, especially Thea and Leo 😍, and when I´m over there I'm longing for my home.
      But I´ll be back 😁
      We have to call some day so I can see your garden. Love it! Take care of you 💞

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil