Ongan, som han sa min arbetskamrat som hade Junseleanknytning.

 Vi hade ett fantastiskt väder i lördags så Leo o jag gick först en lång promenad med Roxy i skogen vid Breeze Park. 
Jag vet inte hur det här gick till men Leo trasslade till det för sig men han kom loss tack och lov 😁.
Det är ju så när man är 11 år att helt plötsligt måste man göra något extra. Hur tråkigt är det inte att bara gå där rakt upp och ner? 😁😁
Sen åt vi både lunch och fika på altanen. Leos och mitt första vårfika på altanen!
Oooops, jag somnade dessutom i stolen och solen en stund. 😎

Vips så hade krokusen rusat upp ur gräsmattan och rabatten. Törs man hoppas att vintern är över?

Det har varit körigt i några dagar. Det började väl egentligen redan då i helgen då Jenny var helt tom på energi och sov därför en hel del.

På lördagkväll hade vi Lider, Valerie och Gabriel på middag så det blev kanske lite sent och sedan tappade vi ju en timme på natten till söndag också eftersom vi nu har övergått till sommartid så söndagen fick ju en lite ”dagen efter-känsla”.
Jag har ju känt så här länge men nu har ju ens barn kommit upp i medelåldern också 😁 he, he….så det räcker att vara uppe lite längre på kvällarna. Man behöver inte dricka alkohol för att få lite ”hangover”. Lite sömn ger liknande känsla.
Man får börja festerna tidigare så att man hinner med allt surr innan kl 22.00 😜

Som tur är så umgås man med likasinnade så även gästerna har svårt för sent nattsudd. 
På söndag var det milt väder och regnskurar så då sinar krafterna bara för det. Dessutom började vi misstänka att Thea återigen höll på att bli sjuk. Hon var varm som en liten kamin och satt mest i soffan och såg ”show” som hon säger och åt lite lite grann. 

Helt fantastiskt nog så piggade hon på sig så det blev dagis på måndag. Jenny hade däremot en tuff natt. Hon fick väldigt ont i magen på förnatten och spydde sedan vid 01-tiden. Hon måste ha fått en släng av magsjukan som går på skolor och dagis. 
Samma natt fick Jens magsjuka och han vände sig avig i flera timmar innan det var över. Men det enda gemensamma är att de är syskon. De har inte träffats och inte heller träffat samma människor så de kan ha smittats genom dom. 

Vi andra har klarat oss hittills men tyvärr sinar energin ändå för oss då Thea håller igång på nätterna så mycket. Vad gör man? Man borde ha varit utbildad förskollärare, barnläkare, barnpsykolog eller åtminstone känt någon som är det för att läsa på nätet räcker ju inte. Själv har man ju bara ett antal år i skolan plus lite extraslöjd 😁
På nätet får man ju uppslag, Ja visst! men det fungerar inte i praktiken mer än någon natt här o där. 

  • Hon är ju 2 år och 9 månader så det måste man ju komma ihåg först och främst. 
  • Är det alla dessa förkylningar som gör att hon sover dåligt? Ja, självklart inverkar det! Det behöver man inte vara högutbildad för att fatta. 
  • Att vara 2 år o 9 månader, innebär ju att man börjat inse att man har rätt stort inflytande på omgivningen i och med att man kan bestämma en hel del.😜 Såna känslor ingår nog i allt som händer i hennes kropp. Även det ska processas när man sover.
  • Hon somnar numera tidigare - typ vid 20.00/20.30 (vilket ju är bättre än för några månader sedan då hon var uppe till 21.00/22.00) men sedan vaknar hon efter några timmar. Lagom då föräldrarna somnat. Är det en "dålig natt" så kan det ta ett par timmar innan hon somnar igen. Sånt tar på krafterna. Sen tar det ytterligare en stund innan föräldrarna somnar.
  • Hon växer.
  • Hon är på dagis från typ 09.30 - 16.30. Sånt tar energi
  • Hon ska förmedla sina tankar o sin vilja - både på engelska och svenska.
Några exempel;
Du måste komma till min födelsedag och äta cake!
Kan jag sitta i ditt lap?
Har Roxy ont i legget?
Kan du zippa den här?
Vad gör du Thea? Jag lookar på skorna. Those are fina. 
😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍
  • Känner hon kanske att Jenny är stressad då hon både ska förbereda inför de lektioner hon har på måndagkvällar, onsdagkvällar och fredagar? Är det kanske en back lash på att hon känner att Jenny behöver tid själv och då blir det precis tvärtom för Thea. Hon blir som ett plåster på Jenny. 

Jenny försöker skriva sin avhandling och det gör man ju såklart inte med ”vänsterhanden”. Att skriva en avhandling i filosofi kräver ju att man dels läser otroligt mycket men sedan "filosoferar" o utvärderar det man skrivit - detta i skrift och på engelska i hennes fall. Kanske inte ultimat att göra det samtidigt som man är småbarnsmamma men så blev det. Jenny har läst i många år för att ta sig hit där hon är nu. Hon har gjort ett fantastiskt jobb. Immigrant som hon är. Såklart vill hon fortsätta nu. Det är ju ett ämne hon brinner för men visst blir hon trött. 
I natt hade Thea feber igen och en besvärlig hosta som dessutom är ännu värre så fort hon lägger sig ner så idag är hon hemma från dagis. När Jenny ringde dagis och sjukanmälde henne så berättade förskolläraren hon pratade med att det hade varit otroligt mycket sjukdomar detta år. Typiskt att Thea började på dagis just i år!

Jag köpte en present till henne när jag var inne i city härom veckan. Det var bra att hitta den idag. 😊
Slime är ju kul att jobba med.
Hon är inte direkt sjuk men behöver sova o ta det mer lugnt under dagen än vad det blir på dagis. 
Möjligen kan veterinären/doktorn Thea ge oss andra en spruta så att vi inte blir sjuk. Mycket bra att ha en hemmadoktor!
När man tittar på Instagram så ser man ju alltid fina familjebilder eller fina middagar. Inga sjuka barn som är vaken på nätterna. Inga barn som inte vill äta. Alltid rosenrött men är livet så för andra? Är vi de enda som har jobbiga nätter? 
Jag gör som de övriga och lägger in en harmonisk familjebild på bloggen 😜 Allt är rosenrött. 
Ha, ha, nej, mig lurar man inte. Det är inte ”mina barn och andras ungar” även om man tycker att ens egna telningar är helt fantastiska och duktiga så är vi nog rätt lika. Det är bara det att vi inte visar på Instagram hur livet ser ut egentligen. Kanske inte ens talar om det med andra?

Jag gör något som väldigt få gjort. Jag bor hos en barnfamilj. 24 tim/dygn i ca 5 månader. I ett annat land med annan kultur, med andra regler och lagar. Barnen kan inte leka på gatan som så många barn gör hemma i Sverige. Deras kompisar bor inte ens här på gatan utan några gator bort och dit måste vi endera promenera eller skjutsa med bil. Inget stort problem alls men tänk va lätt vi hade det därhemma när våra barn växte upp. 
Vidare...här är jag utan mina egna saker, utan mitt eget hem att åka till emellanåt, utan Mats att prata med om det som bara vi kunde ventilera mellan varandra. 

Emellanåt tänker jag; hur många skulle göra det här och då tänker jag inte bara på mig själv utan även på Jenny o Adam som har mig boende här. 
Vi bor långt ifrån varandra men har kanske tillbringat mer tid ihop genom åren än de som bor i samma stad eller by. Det har blivit både kvantitet men det är också väldigt stor kvalitét på våra träffar men visst är det ett lite speciellt projekt? Om DU tänker efter; skulle du göra det här projektet?
Vi klarar det väldigt bra - annars skulle jag ju omgående åka hem! Det är ju inte värt relationen i stort. Jag känner ju att jag hjälper till en hel del i vardagslivet men samtidigt så varken vill jag eller ska jag vara ”förälder”. Föräldrarna själv är bäst på det. 

Mycket förändras ju mellan generationerna. Jag tycker nog att Mats o jag jobbat hårt OCH haft två barn, hus och hem att ta hand om. Ingen av våra föräldrar fanns där o hjälpte oss och därmed fick vi lösa allt själv. Jag tycker själv att vi klarade det rätt bra men visst var det jobbigt ibland. Det är väl en del av livet - det är inte rosenrött hela tiden. 
Vi fick inga bekräftelser på Instagram eller Facebook. Det var ju inte så då. Nu ser man ju hur många som helst som har tryckt på Gilla-knappen för att någon gjort middag. 

Visst, det är MYCKET som är kul och trevligt att få umgås med sina barnbarn men att vara ”barnvakt” har jag inte lust med. Till alla som ställer upp för sina barnbarn och är barnvakt o annat så säger jag bara; Bra jobbat! Ni är fantastiska men jag tror inte att jag är sämre för att jag vågar säga att jag inte vill vara barnvakt. Numera lever vi längre och är dessutom ofta rätt frisk. Vi har kunnat gå i pension och med lite tur så får man/jag några år där jag kan göra sånt som jag inte alls kunnat lägga tid på då det varit fullt upp med jobb och familj för att vårt vardagspussel skulle falla på plats. Så en del av mina tankar under denna tid är vad ska jag ta tag i när jag kommer hem. Lite planer har lagts men för att inte sätta för stor press på mig själv så berättar jag dom inte nu. Vi får väl se vad som händer. Blir det för mycket karusell kring mig så blir det inget alls. 
Tycker du att jag är egoistisk som bestämt mig för att leva Mitt Nya Liv på det sätt jag beskriver? Själv o inte barnvakt men gärna tid, tankar och funderingar med barn och barnbarn. Sorry, men det är mitt val och jag känner att det är rätt för mig. 

Ska jag lyfta något som är helt fantastiskt med Jenny o Adam så är det att de ALDRIG har något barnpassningskrav eller önskan om det. De uppskattar att jag finns här som en tredje vuxen att kunna hjälpa till att få vardagspusslet att lägga sig lättare men det innebär inte att de tar något för givet. 
Jag hör ofta från de båda hur mycket de uppskattar det jag gör. Sånt blir man glad av. Mycket mer än ett slentrianmässigt tryck på Gilla-knappen. Här kan vi prata bekräftelse på det jag utför!

Detsamma gäller Jens och Stina. De har inga barn så att de behöver barnvakt men de är också så självständiga så att jag aldrig behöver rycka in där heller på något sätt utan när vi träffas så gör vi saker tillsammans och har trevligt. 

Tycker du att det låter gnälligt och fel det jag skriver om att inte vilja vara barnvakt?  Då har jag nog inte kunnat förmedla vad jag känner men om du läser kommande stycke så är det nog många som blir avundsjuka. 😊  

Jag vaknar varje morgon med att Thea kommer nerför trappan, kollar i glasrutorna om jag är vaken. Öppnar dörren och kommer springande till min säng. 
Vid 07.30-tiden kommer ofta Leo också för en stunds sakta vaknande tillsammans med Thea och mig i sängen. 
Visst det är många förkylningar men f ö har jag friska barnbarn.
Snacka om att jag har det bra!! 

Ongan, är Ångermanländska och betyder Ungarna. 
Min mamma kom från Junsele så den dialekten har jag hört och lärt mig förstå genom åren. Kanske genom henne så fick jag också upp ögonen (och öronen) för Nicke Sjödin o har flera av hans böcker därhemma. De är skrivna på Ångermanländska och på ett roligt sätt. Tyvärr gick han bort när han var 75 år men hans son Jacke Sjödin har ju samma talang att uttrycka sig så på det sättet lever han vidare i ord och musik. Ulrika Bodén har ju dessutom tolkat Nicke Sjödins texter så hennes musik har jag lyssnat på flera gånger också. Jag gillar den här dialekten. Det är kanske mina rötter och minnen som vaknar till liv. 

Här kommer berättelsen Lagledarn utifrån boken Odôgdern som Nicke skrev 1985. Läs och njut 😁

Lagledar va du
bar väskern å lästn
å remnåla häri kepsn.

Om vi låg ônner
vä 5-0 i halvtid sa du:
- Dä gå fint, pojka.
Vi ta dom.
Sen förlore vi
vä 9-0
å kaste lerbôxern
å benskydda på däg
å lova ti härmsn:
- Aldri mer nan fotboll.

Men du tänne pipa å sa:
- Näste söndag ha vi Tåsjöa.
Dom ta vi.

Ende kritiken du hade
va då vi sköt för löst:
- Si hôr han skjut!
Timotejen viks int!«

Men om dä va hårlskôtta
vant du sä noga
vart bolln for:
- Jävla bra skôtt!
Hadd ä dänne gått in
hadd ä vorte mål!«

Lite retfull
kônne du vära,
å en gang skrek du
sä dä hörles
över hålv e Helgum:

- Lägg straffen du,
Nils Eric,
som ha tege studentn!
Fali snen straff vart e.
Inge mål,
inge stabbskôtt ens.
Dä vart inkast,
å inge mer straffläggning
för min del.
Men bra mycke poänga
skräpa vi ihop
tack vare taktiken
du lärd oss
då dä stog 0-0:
- Spärk en
åt hälvet!

Hur feck du na pengar
å räck tell?
Int fanns nan Bingo
å int feck vi na tå kommun.
Likt förbannat
åkt vi buss
bå åt Graninge
å åt Norråker.

Ibland feck bussförarn
spela vänsterytter.
Han va int sämst."

Hejdå! Nu måste vi gå!

Kommentarer

  1. Hej på dig 👋
    Så otroligt bra du skriver 👍
    Min mamma resonerade som du. Hon sa "Jag har tagit hand om mina barn, ni får ta hand om era" men hon tyckte om att vara tillsammans med dem mm. Jag har aldrig tyckt det vara konstigt på något sätt men min bror tyckte farmor till hans barn var konstig.
    Spännande att höra vad du funderat ut för framtiden.
    Nu är det inte länge kvar till du kommer hem. Vi ses snart 😊
    /Inger ❤❤❤❤


    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns väl olika åsikter om det här med att ta hand om sina barnbarn. Din mamma, du o jag tycker tydligen lika. Sen finns det väl de som är föräldrar som snarare vill förverkliga sig själv än ägna tid åt sina barn så där är ju mor- och farföräldrar väldigt eftertraktade. Sen finns det väl mor- och farföräldrar som inte riktigt kan släppa taget o låta sina barn (o barnbarn) ta sina egna beslut då de inte riktigt går i linje med deras eget tycke och vilja.
      För mig kvittar det vilket man väljer. Man gör som man vill och jag har tänkt ut mitt val. Sen säger jag igen att jag gärna spenderar tid, tankar och funderingar med barn o barnbarn - det är en helt annan sak. Jag älskar dom över allt annat!
      Vi får väl se hur mycket av mina planer som går i lås men vill man riktigt hårt så går det och du kommer självklart att få höra vad det blir. 😊Inga stordåd men i det lilla....

      Radera
  2. Tycker absolut inte att du är egoistisk som har bestämt dig för hur du vill leva ditt nya liv! Tvärtom, väldigt klok! Vi har bara ett liv, och det går inte i repris.
    Jag tog ledigt ett halvår när Emil föddes och var med dom i London. Och jag vet inte vem jag beundrade mest, sonen eller sonhustrun, som stod ut med mig! Nej jag bara skoja! Det funkade bra, och det var ju Ssu-Pi som frågade om jag kunde tänka mig att komma dit. Det kunde jag bara inte missa!
    När det gäller Emil och Emma, så vägrar jag säga att jag är barnvakt. Jag umgås med mina barnbarn, precis som du Ingegerd, och det gör mig så glad, enda in i hjärtat!
    När det gäller den lilla sjuklingen och hennes sömnproblem, så känner du faktiskt en förskollärare. Mig! Men jag vet inte ett dugg bättre vad man ska göra! Det hänger på så mycket, ny på dagis, sjuk ofta, stressade föräldrar you name it! Och barn har ju känselspröt! Och vet också sjukt bra hur dom kan styra sin omgivning. Men för att få välbehövlig sömn som förälder kanske man måste turas om ett tag, så att den ena får sova ena natten o.s.v. Att helt enkelt ha delade sovrum (det är övergående!).
    Hur som helst, så är bilden på dig och barnen helt underbar! Ytterligare två Ilon Wikland-barn! Sköt om dig och ha en bra helg. När åker du hem förresten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Va kul! Jag visste ju, men hade glömt, att du var ett halvår i London när Emil föddes! Så du har ju provat på lite liknande som mig.
      Att umgås med sina barnbarn är enormt givande och förhoppningsvis så ger man dom en syn utifrån vår generation och tankar. Imorse när Leo o jag gick till bussen så gick vi o pratade om klimatförändringar (vi hade sett Greta vid Mynttorget) , vår tids ekonomi med uppköp av innovativa företag som sedan läggs ner för att det gigantiska bolag som köpte upp dom kan vältra sig i mera pengar om man struntar i det innovativa som var tänkt.
      "Man väljer alltså hellre en miljon dollar än att tänka på kommande barn" sa Leo så jag såg att vår diskussion riktigt gick in o gav honom en tankeställare.
      Igår kväll pratade jag med honom o hans kompis om de visste vad man skulle göra om någon kanske drabbats av en stroke.
      - Kolla om de kan prata utan att sluddra. Säga sitt namn t ex.
      - Kolla om de kan lyfta båda armarna
      - Kan de skratta utan att ena mungipan hänger ner
      Vad gör man om det verkar som att något är fel? Ringer 911 säger dom båda två allvarligt och intresserade av diskussionen.
      Så det är mycket givande och djuplodat prat emellanåt men så är det mycket bus också. 😁
      När det gäller Thea så är det nog känselspröten som är ordentligt utfällda, vilket ju verkar väldigt normalt. Det är väl ändå föräldrarna som ska vara allra allra bäst o som man helst av allt vill vara med jämt! Alla hennes förkylningar gör ju att hon säkert vill vara ännu närmare och även om jag jobbat mig upp på pallplats och ömsom gått om Adam och tvärtom så har vi inte en chans mot Jenny och som du säger - hon kan verkligen styra hur hon vill ha det "just för stunden" 😜. Tyvärr är huset inte så stort så att hitta en plats att få sova ostört finns inte men istället får man ta tillfällen så snart de dyker upp o sova på helgdagarna om det går. Nu åker ju Adam för ett jobb så han får förhoppningsvis några hotellnätter att njuta av. Sedan åker Jenny för att skriva några dagar så då blir det hennes tur för återhämtning och någon gång måste det ju kugga i och vara tyst på nätterna också!! Även om det känns som det aldrig kommer att bli så när man är mitt uppe i det. Jag har en hembiljett 30 april. När vi åkte till mallen idag o passerade ett hotell sa Adam att han hyrt ett rum åt mig där från 1 maj 😁😁😁😁. Han sa att han visste ju att jag skulle åka den 30:e men att det ju inte kunde vara till Sverige och någonstans i närheten ville han ju att jag skulle bo. 😁 Han är snäll han.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil