Ändrade planer

Det verkar ha blivit STOP ALL WAY:s mellan piloterna och företagsledningen på SAS. Nu verkar de ha stannat i varsin ringhörna och ingen vill ge sig.
Under några dagar nu så har jag - och alla andra strandsatta - tittat oss less på SAS hemsida för att se vad vi ska göra.
De har ju bl a skrivit att de ombokar biljetterna direkt för oss som drabbas av inställda flyg men när man sitter på den här sidan så är det inte lätt att bara luta sig tillbaka. Då kan man få skit för det längre fram, känns det som. Så jag har försökt hålla mig uppdaterad via nyheter, försökte ringa men det var ju ingen idé, läst hemsidan och annat som de länkar till, skickat förfrågan via messenger då jag kom på att dom ju inte får omboka mig hur långt fram i tiden som helst för den 9 maj är min sista dag i USA enligt visumet. Överskrider jag det datumet så kommer jag inte in i landet på lång tid framöver och sånt vill man ju inte riskera.
Ringt försäkringsbolaget då jag kom på att min utökade utlandsförsäkring ju går ut imorgon.
Så plötsligt händer det! Jag får ett mail som visar att de bokat om mig till Lufthansa den 1:a maj och nu via Frankfurt så den 2:a maj ska jag vara i Stockholm.
Jag gillar ju inte att göra mellanlandningar av två skäl.
- Det ena är miljömässigt då jag ju därmed gör "två" flygresor och det är ju vid start och landningar som flygen gör ännu större utsläpp än övrig flygning.
- Det andra är att det tar onödigt mycket tid. Från New York till Stockholm får man beräkna mellan 7,5 och 8 timmars flygning. Nu tar det ju lika lång tid från New York till Frankfurt och sedan får man ta en ny flight från Frankfurt till Stockholm och det tar ytterligare 2 tim. Nu har jag turen att det är bara en timmes väntan i Frankfurt så det blir ju lite "klapp, klapp".
Nåja, det är lyxproblem. Det finns mycket här i världen som är betydligt värre så det är bara att se glad ut och försöka finna positiva delar i det här och se, det gör jag, 😊 Flyget avgår nämligen från JFK och inte från Newark som SAS gör och därmed slipper jag byta tåg för att ta mig till flygplatsen. Inget ont som inte har något gott med sig och dessutom får jag ju en dag till med Thea och Leo så även det blev ju extrabonus.

En förklaring till Stopp-skylten kanske? Inom bostadsområdena här är det jättevanligt att man kommer till fyrvägskorsningar som har STOPP från alla fyra håll. Sen är det inte högerregeln som gäller heller utan den som kommer först fram och stannar, kör också först vidare. Skulle man komma exakt samtidigt fram till Stopp-skylten så tar man ögonkontakt med den andra bilisten och vinkar fram varandra lite vänligt. Skulle det komma fyra bilar samtidigt, vilket väl nästan aldrig händer så gäller det samma, man tar ögonkontakt med varandra och "gör upp" om körordningen.
Känns ju inte som en jättebra idé att stanna lite här och där med tanke på att man måste väl sprida mer koldioxid genom att stanna och sedan gasa iväg igen men det som är bra är att man får ner farterna på bilarna för är det raksträckor på gatorna vilket det ju ofta är så kan det gå undan och trottoarer är ju lite bristvara.
En annan grej i trafiken som jag inte var van vid är när alla dessa skolbussar är ute och kör, eller rättare sagt stannar för av- eller påstigning. Då fälls flera stoppskyltar ut från bussen och då måste samtliga bilister stanna, oavsett om man kommer från mötande håll eller efter bussen. Sedan går barnen över gatan (om så behövs) framför bussen innan bussen kör vidare.
Sånt här känns bakvänt för mig. Hos oss vill man ju stå kvar på sidan av gatan tills bussen har åkt och  man har fri sikt.

Det är olika i olika län säger vi hemma men nu får det bli Det är olika i olika länder.

Ikväll var det fotbollsträning för Leo igen - sista gången för mig att hämta honom. Man vet aldrig, rätt som det är så är jag här igen och hämtar upp honom 😁
Thea hade hälsokontroll av hästen Lucy som hon fått av sin förskolefröken idag. Hon hostade själv när hon skulle lyssna på hästens lungor.
Imorgon får det bli packning och sedan ska ju Leo på ridlektion nummer två. Kul!

Kommentarer

  1. Sådan tur att det ordnade sig! Välkommen hem då! Passa på att krama extra mycket på Ilon Wikland-barnen de här sista dagarna! Vi hörs! Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil