I ❤️ NY - Speciellt Brooklyn 😊


PĂ„skhelgen Ă€r avverkad! Adam tog barnen och Ă„kte upp till Vermont i fredags. Jag Ă„kte in till Jens. Jenny undervisade nĂ„gra timmar innan hon satte sig med dator, böcker och papper hĂ€rhemma. DĂ€r satt hon i stort sett till mĂ„ndagkvĂ€ll dĂ„ det var dags för undervisningen igen. Tufft men hon kĂ€mpar pĂ„. 
Hennes skola har inte stĂ€ngt för ”LĂ„ngfredag” och ”Annandag pĂ„sk” utan kör pĂ„ som vanlig jobbarvecka. 

Jens jobbade ocksĂ„ pĂ„ LĂ„ngfredagen men Ă€ven lite pĂ„ lördagen sĂ„ jag tog det mest lugnt. KĂ€ndes som att det var behövligt. Sov vĂ€rsta törnrosasömnen. Eller sĂ„ Ă€r det Ă„lderdomen som börjat slĂ„ till....Jag lĂ€ste vad Oskar, 8 Ă„r skrev....

"Ålderdomen Ă€r nĂ„got som kommer krypande nĂ€stan utan att man mĂ€rker det. 
Det börjar i ansiktet och fortsÀtter vidare nedÄt"

SĂ„Ă„, vi fĂ„r vĂ€l se hur det slutar. Jag har sett tecknen bĂ„de i ansiktet o vidare nedĂ„t. đŸ˜Č
Ja, lite promenad nere vid East River sĂ„klart. Kan inte riktigt se mig mĂ€tt pĂ„ skyline....

PĂ„ lördagen var det dessutom regn till och frĂ„n sĂ„ det var skönt att bara ta det lugnt och sen Ă„t vi dessutom middag hos kompisar till Jens o Stina sĂ„ det var fin avkoppling Ă€ven dĂ€r. 
Det gick Ă„t mycket ostron förr i tiden đŸ˜Č

Eftersom Jenny var ensam (vilket Ă€r högst ovanligt o dĂ€rför mycket ovant) sĂ„ hade vi bestĂ€mt att jag skulle Ă„ka ”hem” pĂ„ söndag o gĂ„ ut o Ă€ta middag tillsammans med henne. SĂ„nt har vi inte gjort sĂ„ mĂ„nga gĂ„nger tidigare. Hon kĂ€nde sig nog lite ensam hĂ€rhemma. 😜
Det hĂ€r minns man ju hur man kĂ€nde nĂ€r man hade smĂ„barn omkring sig. DĂ„ tĂ€nkte man; TĂ€nk vad mycket jag skulle hinna om jag kunde fĂ„ vara ensam nĂ„gra timmar/dagar. Sen nĂ€r man fick lite tid över sĂ„ hann man inget alls! Saknaden efter familjen tog över. 
Jenny hann mycket de hĂ€r dagarna men jag tror att hon satte upp Ă€nnu högre mĂ„l inom sig och dĂ„ tycker man inte att man varit nog "duktig". Jag jobbar bort de tankarna i henne. Hon gör ett jĂ€ttejobb! Invandrare som hon Ă€r......😁
Innan ”hemresan” hann Jens o jag med Brooklyn Historical Society - ett litet museum som berĂ€ttar om Brooklyns historia. 
Det hĂ€r museet ligger nere vid Dumbo, vid Brooklyn Bridge brofĂ€ste ungefĂ€r. Brooklyn började byggas kring Dumbo. DĂ„ var det mest industrier och folket som jobbade dĂ€r bodde inne pĂ„ Manhattan eller sĂ„ smĂ„ningom lĂ€ngre in i Brooklyn frĂ„n vattnet rĂ€knat. Med tiden sĂ„ la man ner industrierna och mĂ„nga artister, konstnĂ€rer, musiker och andra med lĂ€gre inkomst bosatte sig hĂ€r. Allt var frid och fröjd tills samhĂ€llsplanerarna kom pĂ„ att hĂ€r fanns ju vĂ€rsta möjligheten till att tjĂ€na pengar pĂ„ fina bostĂ€der sĂ„ konstnĂ€rerna m fl tvingades ivĂ€g i takt med hyreshöjningarna och sedan byggdes husen - Ă€ven industrihusen - om till fina lĂ€genheter. Nu Ă€r det vĂ€l frĂ„gan om det inte Ă€r stadens högsta lĂ€genhetspriser hĂ€r. Har nog passerat Manhattan. 
Charmen som fanns innan har börjat förvandlas till fina shoppingaffĂ€rer och kommersen Ă€r igĂ„ng. 
Manhattan Bridge
Det Ă€r vĂ€ldigt fint nere vid Dumbo men egentligen efter hela East River. Jag trivs bĂ€st i Brooklyn. Det Ă€r mycket lugnare Ă€n Manhattan och dessutom ser man ju hela Manhattan Skyline. Mycket vackert! Sen har man formligen ALLT pĂ„ en tunnelbanestunds avstĂ„nd eller t o m pĂ„ promenadavstĂ„nd i Brooklyn. 
Visst, man vill ju sĂ„klart vara inne pĂ„ Manhattan ocksĂ„. DĂ€r finns ju mĂ„nga turistattraktioner men jag Ă€r ju sĂ„ lyxig sĂ„ jag har ju klarat av vĂ€ldigt mĂ„nga bĂ„de den hĂ€r gĂ„ngen men Ă€ven andra Ă„r som vi varit hĂ€r. 
Dekalen "I ❤️ NY" kan jag nog hĂ„lla med om. 
Bortom Brooklyn Bridge ser man 541 m höga One World Trade Center m fl

Fin middag pĂ„ söndagkvĂ€ll o sen sov vi törnrosasömn igen. Det tar pĂ„ en lathund att promenera i stan. đŸ˜
Eftersom Jenny var bĂ€nkad med dator Ă€ven pĂ„ mĂ„ndag sĂ„ Ă„kte jag till Planting Fields Arboretum och njöt av de helt otroligt fina trĂ€den. 
Magnolian har nÀstan blommat klart.
Men det finns nĂ„gra Magnolior som inte fĂ„tt visa sin prakt Ă€nnu. 
TrĂ€den Ă€r fyllda med blommor och nĂ€r blommorna blommat klart kommer bladen. Vilka trĂ€d det hĂ€r Ă€r. 
Rhododendron har börjat blomma
Den ena vackrare Ă€n den andra. 
Jag vet inte hur mĂ„nga gĂ„nger jag varit hĂ€r men vissa tider pĂ„ Ă„ret kan man komma varje vecka och nĂ„gon ny blomma eller trĂ€d har slagit ut. TyvĂ€rr kom regnet igen sĂ„ jag Ă„kte o veckohandlade. SĂ„nt Ă€r ocksĂ„ skönt att hinna med innan veckan kör igĂ„ng igen. 
Clematis av nÄgot slag.
Jenny Ă„kte och undervisade o Adam o barnen kom hem frĂ„n sina dagar i Vermont. Thea hade knappt tid att Ă€ta middag för hon ville leka med sina saker istĂ€llet. NĂ€r hon satt dĂ€r pĂ„ mattan och lekte med legot o vad det nu var sĂ„ upptĂ€ckte hon Roxys leksaksbĂ€ver som gĂ„tt i tvĂ„ delar för nĂ„gra veckor sedan. 

Thea tar de bĂ„da delarna och hĂ„ller ihop dom och sĂ€ger sen; 
"Beavern Àr trasig och morfar kan inte laga den"

Det verkar som att Ă€ven hon förstĂ„tt att Ă€r det nĂ„got som Ă€r trasigt sĂ„ kan morfar laga det men nu kan han inte det lĂ€ngre. 
❤️

Efter regn kommer sol heter det o idag Ă€r det +25° o helt molnfritt. SOMMAR! Det ska bli lite svalare och varvas med regn Ă€r det tĂ€nkt framöver men ofta har vi haft regn pĂ„ nĂ€tterna och sol pĂ„ dagarna sĂ„ det Ă€r ju helt perfekt. SĂ„ hĂ€r sitter jag pĂ„ altanen och skriver. 

Imorse skjutsade jag Leo till en fotbollscamp. Ett lÀger för barn som Àr skollediga dÀr de kan spela fotboll mellan kl 09.00 och 12.00. Givetvis kostar det pengar...

IkvĂ€ll kl 17.00 ska han prova pĂ„ att rida! Han Ă€r anmĂ€ld till en ridkurs och kanske det blir hans stora intresse 😜. Roligare sport tycker mormor 😜. Jag har ju inte lyckats fĂ„ in honom pĂ„ konstĂ„kning eller dans men hĂ€stsport Ă€r ok ocksĂ„. 


Kommentarer

  1. Jag har ju aldrig haft nÄgon lÀngtan till USA, men nÀr jag lÀser det du skriver och tittar pÄ foton du tagit, sÄ kÀnner jag att......jaa, det kanske inte vore sÄ tokigt! Och vilka underbara blomster du fotat! Helt makalöst vackra!
    HÀr hemma har pÄskvÀdret varit hÀrligt! StrÄlande sol och vÀrme och tuppf-n (bondens) gal vÀrre Àn vanligt, pÄ vÄran baksida!! Neej, inte bara klockan sju, utan hela dagen! Det blir snart kokt tupp till middag om han fortsÀtter!

    Du fÄr sÀga till Jenny att vara rÀdd om sig, sÄ inte hon ocksÄ blir vidbrÀnd! Det Àr det inte vÀrt!

    Ja, nog har Älderdomen börjat krypa nerÄt. Men man fÄr vÀl puffa upp den lite hÀr och dÀr, sÄ ska vi noga duga lite till! Ha det bra! HÀlsa de dina! Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej igen 🌞
    Vilken fantastisk park att vandra i.
    Du fÄr verkligen se och vara med om mycket.
    Jag tror att Clematisen heter Dr Ruppel. Tysk y ska de va.
    Ha det bra/Inger

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

PopulÀra inlÀgg i den hÀr bloggen

Sköna Maj vÀlkommen och nu med sommarvÀrme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil