Några intensiva dagar i juli och vips var det augusti

Oj, va tiden går fort! Vi kom hem från Björkliden 13 juli. Några dagar senare var det återigen fullmåne. Det är fortfarande rätt ljust på nätterna men vi går mer och mer mot mörkret. Juli försvann lika snabbt som en avlöning brukar göra 😜 och nu är vi inne i augusti.
Jens och Stina och en hel del andra var hos mig och då går ju tiden ännu fortare.
Jens och Stina förberedde sig för en resa upp till stugan i Henriksfjäll. Ett tag tänkte de köpa en färdig bastu o köra upp på släpvagn men så föddes idén att försöka bygga en själv. Sture var snäll och gjorde ritning och var även deras support så sakta men säkert byggdes väggblocken hemma.
Vi har ju ingen riktigt bra tomt för att göra såna här byggen men de kämpade på.
Jag var verkligen inte inblandad i bygget men här fick jag uppgiften att hålla regelverket en stund.
Fredag den 19:e juli var bil och vagn packad och de drog iväg på etapp 1 som gick till Stinas mamma utanför Vilhelmina.
På söndagen åkte de vidare upp till fjällen.
På måndagen hade jag packat bilen med en hel del som de inte fick med sig och så körde även jag upp. Det tar tid att köra upp till fjällen.....det är sååå fint på många ställen så jag måste ut och fota eller bara njuta.
 På tisdag var en grävmaskin med förare bokad. Han skulle gräva upp vattenledningen så att vi kunde installera en avstängning. Som det var hittills så fanns bara en avstängning inne i köket och himmel och plättar om den skulle frysa sönder eller gå sönder på annat sätt. Återigen saknas Mats och all hans erfarenhet men vi gör så gott vi kan.
Avstängningen installerad! Mission completed för min del så nu ägnade jag mig åt att njuta av naturen.
Medan jag var ute och såg mig omkring i trakterna så fortsatte Jens och Stina att förbereda marken där bastun skulle stå. Det var ju bra att få grävaren till hjälp.
På bron upptäckte vi en besökare. Vi tror att det är en tallbock och det lite roliga var att när Pablo satte fram sin stora nos för att se vad det här var för något så försvarade skalbaggen sig, t o m med ljud! Vi lämnade honom i fred. Han var ju där före oss....😊
På onsdagen lämnade jag de vackra fjällen, Jens och Stina men också de miljoner mygg och knott som  var där, speciellt på kvällarna. Jag brukar inte vara så populär men nu dög t o m jag och de kan ju göra en tokig!
Även i fjällen var det ordentligt varmt, kring 25°. Lägger man då till skog, gräs och lite fuktig mark så har man miljoners mygg och knott.
Men som man alltid sagt; Hundra miljoner mygg kan inte ha fel. Norrland is the place to be.
Mygg finns i andra delar av Sverige också så de så! 😜
Hemma var det ännu varmare. Helt fantastiskt väder!
På torsdagsmorgon, 25 juli, åkte jag ut i skogen tidigt för att plocka blåbär. Två timmar senare hade jag fått ihop nästan 4 kg. Visst, det var varmt men man får stå ut med ett och annat om man ska hinna.  Vinterns blåbärssylt och lösfrysta blåbär är bärgade. Tänk va märkligt det är. Vi har blåbär i våra skogar men mycket av dessa bär blir kvar i skogen. 😕
De innehåller B- och C-vitamin, magnesium, mangan, kalcium, kalium, järn och mängder av antioxidanter. De är gratis men vi måste ut och plocka dom förstås. Alla kan inte gå i skogen men de finns att köpa "på torget" eller någon som säljer via Facebook.
Köp eller plocka dom istället för att lägga pengar på Gojibär.
Under tiden i fjällen: Bastuväggarna skruvas ihop. Bastun börjar ta form.
Ett annat projekt för Jens och Stina var att sätta upp två innerväggar och installera separett-toan som Mats o jag köpte ifjol sommar.
Tisdag 30 juli körde jag upp till fjällen igen. Ibland får man stanna så att orrarna får gå över vägen i lugn och ro. De har inte bråttom.
På vägen ner från fjällen förra veckan hade jag turen att vara på rätt sida om en ren som sprang in på vägen. Upptäckte honom när han kom springande från skogen och hade bara några meter kvar upp till vägen. Reflexmässigt väjde jag, han var så nära, men han var ju inte uppe på vägen. I nästa sekund ser jag honom i backspegeln. Vacker med en stor krona. Tack att jag hade sekunderna på min sida. Sekunderna innan jag såg honom komma från skogen mötte jag en timmerbil.....
Återigen vackra vyer. 
Bastun stod på plats och var målad. Bastupremiären var gjord.  Toan var installerad inne i huset. Vattenavstängningen var klar. De hade även haft besök av Stinas föräldrar. Bra jobbat Jens och Stina!
Mats ler nog i sin himmel och är nöjd med att vi jobbar vidare på hans projekt
Den här gången sov jag över en natt. Stina skulle köra blå Forden till sin pappa i Umeå. Släpvagnen lastades med en massa bråte som skulle till återvinningen. Bilen lastades med verktyg och allt annat som Jens och jag skulle ta hem till Bäck.
Kaffe och våffla på Hembygdsgården och sen drog vi iväg hemåt. Nu skulle vi reda ut allt vi hade med oss hem. Städa ur en del i förrådet i Sund igen plus packa om för att åka till Solna på fredagen. Titti åkte också med.


På lördagen togs cykeln fram och jag cyklade in till stan för att träffa Kristina och sedan gjorde vi som ca 500.000 andra. Vi gick och tittade på Pride-paraden i härligt sommarväder. Mycket glädje och kärlek i en flera timmars parad! 
Efter ett par timmar bestämde vi oss för att gå och fika. Det var många andra som tänkte likadant den här tiden. På ett café på Eriksbergsgatan fanns ett ledigt bord för oss. Jag gick och beställde två mackor, en kopp kaffe till Kristina och en kopp te till mig. Noterade att kaffet kostade 38:- och teet kostade, hör och häpna, 55:-! 
Nu blev det en spännande väntan tills de kom med det som vi beställde. 😁 Eftersom jag nästan alltid dricker te istället för kaffe så brukar jag reagera på att caféer kan ha en massa olika typer av kaffe, macciato, espresso, caffè latte, cappuccino m fl. Te? Det blir ofta påste, typ Liptons eller någon torr blackcurrent el någon annan frukt- eller bärsmak. Vad får man om man får betala 55:-? 😁

Skulle det bli någon sorts japansk teceremoni? Det blev en STOR kopp och tepåsen var av tyg och av fransk härkomst. Gott och helt klart bättre än de gamla torra påsar som man ofta får annars. 😊
På söndagen cyklade jag till Millesgården på Lidingö och träffade Titti, Emil och Zaida. 
Förutom Olga och Carl Milles konstnärshem med konst och skulpturpark så fanns nu en utställning med Lena Anderssons fina akvareller och barnböcker. Här är en sida ur boken ”Storm-Stina".
Purpurhatt - Echinacea purpurea Avalanche
Fina rabatter med vackra blommor. Här har vi en Dahlia Honka Pink.
Gud fader på regnbågen från 1949 är en skulptur av Carl Milles i stål och brons.
Millesgården ligger jättefint på Lidingö. En fin cykeltur blev det hit ut. 

Tisdag blev en kulturdag igen. Nu besökte vi Nationalmuséet, konst- och designmuseum. I fem år har renoveringsarbeten pågått och i oktober 2018 öppnades muséet. 
Här är Midvinterblot,  en enorm väggmålning av Carl Larsson. 6,5 x 13,5 m. Läs gärna historien hur tavlan till slut hamnade här på; https://sv.wikipedia.org/wiki/Midvinterblot_(målning) 
Det är mycket som kan hända från beställning till leverans…..
Midvinterblot skulle komplettera målningen på motsvarande vägg i övre trapphallen. Där hänger nämligen Gustav Vasas intåg i Stockholm 7 x 14 m också målad av Carl Larsson.  Läs gärna om den här målningen också; https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_Vasas_intåg_i_Stockholm_1523
Väggmålningarna och takstuckaturerna är sååå vackra.
Här är Hösten som Helmer Osslund målat 1907. Norrland inspirerat av japanskt måleri.

Golven är också konst. I ett par års tid har gamla golv renoverats eller nya ekgolv lagts in. När man ser golven så går tankarna till Mats. Det här skulle han se! eller kanske helst få lägga....Undra om han skulle se vad som hänger på väggarna osv 😜 
Muséet innehåller ju konst och design från 1500-talet och framåt men här går mitt minne till 1973 då Karin och jag åkte till Stockholm och började jobba på Marabou i Sundbyberg. 
På den tiden så ”bjöd” Arbetsförmedlingen på tågresa till Stockholm så att vi kunde få se arbetsplats och de bostäder de erbjöd oss i Hallonbergen. De berättade också om luncherna då vi kunde njuta i den fina parken som omgärdade chokladfabriken. 😁
Ha, ha….jobbet att packa Bugg, Fox, städa maskinerna o allt vad det var och sedan rusa från någon våning längst upp och ner till lunchrestaurangen, stå i kö, käka och tillbaka upp igen till stämpelklockan gjorde att det blev aldrig någon stund i den fina parken. 

Nu har vi lägenheten inte långt ifrån Marabouparken i Sundbyberg. Cirkeln i livet är nästan sluten. Marabou har flyttat från sina lokaler och numera är det en konsthall i en del av lokalerna. Parken har sett bättre dagar men nu har jag tid att gå i många vackra parker så det är lugnt. 
Vi avslutar väl lite tufft med Carl XII:s likfärd målad av Gustaf Cederström 1884.
Här kan du läsa mer om hur målningen kom till; https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_XII:s_likfärd


Kommentarer

  1. Ja du Ingegärd, finns det nått kvar av dig som du farit omkring 😊 Vackra bilder som vanligt. Gun-Marie och jag var ju också till Nationalmuseet och gick omkring i många timmar. Skulle behövt en dag till. God mat hade de i restaurangen också.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil