Förfallet har startat.....ja för länge sen egentligen

Vet du vad? Jag längtar redan till våren….Hur ska det här gå? Det är ju hur länge som helst tills det blir vår. Egentligen så får jag den här känslan bara för att jag går och plockar undan trädgårdsmöbler, tömmer blomlådor och krukor, gräver upp de sista potatisarna, rödbetorna och skördar äpplen, dill och persilja. Då blir det lite vemodigt när man inser att snart är snö och kyla här. 
Det enda positiva är väl att jag tar fram fågelfröautomaterna. Ha, ha, man har kommit in i pensionärskänslan - att få mata fåglarna och se hur de jobbar för livet. 

Nåja, hösten eller sensommaren har ju varit fin så jag ska väl njuta av tiden. Det är ju så fint här hemma och vi här i Bäck har ju det mesta runt knuten. En granne är svampkonsulent så för ett tag sedan fick jag också lära mig att vi t o m har Ängschampinjoner! Ja, inte jättemånga men ändå. Visst är den fin?

En annan pensionärskänsla som redan infunnits utan att jag regelrätt gått in i den åldern är att tänderna börjat krångla. Redan för ett år sedan fick jag ont i käken, mest på höger sida men kände även av vänster sida. Kommer inte ihåg hur många dagar det satt i men Doktor Google sa att det kunde vara en spottkörtelsten som bildats och fastnat. Värktabletter, massera ansiktet och suga på en bit citron för att stimulera bildning av saliv var en egen behandling man kunde göra. Sagt och gjort och efter en tid så försvann smärtan. Jag är inte den personen som känner efter hur det är med än det ena och än det andra när det gäller mig själv och förra hösten var ju dessutom den värsta tiden i mitt liv så värken i käken kunde ju lika gärna vara stressrelaterad. 
Sen kände jag av det här någon gång emellanåt under året men inte någon längre tid. 
Nu för en månad sedan så fanns det där på höger sida igen och så pass mycket så att det fick bli en Alvedon-bryta för att kunna sova. Nu var det därför dags att besöka tandläkaren. Trots några röntgenplåtar så hittade han inget speciellt men nu ville han att alla tänder skulle röntgas så två veckor senare låg jag där i tandläkarstolen igen och fick alla tänder röntgade. Tandhygienisten som gjorde röntgen kunde inte se någon pågående infektion under någon tandrot men tandläkaren skulle bedöma bilderna. 
Just då var smärtan mindre så nu började jag tvivla på mig själv. Var allt inbillning? Någon vecka senare så drog det igång igen. Alvedon och så lite tandborstning som möjligt på höger överkäke. Ytterligare tel kontakt och eftersom inget syntes på bilderna så skulle jag få en bettskena. Två tider bokades upp. Först skulle det göras någon sorts scanning och två veckor senare skulle avtryck av tänderna göras. 
Det gick bara några dygn så ringde jag igen så nu fick jag komma in ännu tidigare. Efter diverse kontroller av den tand som jag själv misstänkte så beslutade tandläkaren att börja borra ur lagningen. Gissa om tankarna går genom huvudet då? Ingen bedövningsspruta sattes. 
  • Säg till om du känner något. 
och så körde han igång borren. Jag kände inget…..😕. Hela tanden tömdes på lagning och dessutom såg han en spricka så det var väl orsaken till det onda. Han stack in något i tandroten och inte heller det fick mig att flyga ur tandläkarstolen. Buhu…tanden var död. Nu finns två alternativ, rotfyllning eller att dra tanden. Tandläkaren föredrog att dra tanden då även en rotfyllning kan ge komplikationer men nu fick det bli en tillfällig lagning. 
Ja, vad säger man? Jag har ju än så länge ett gäng tänder kvar så det är väl bara att dra den här. Miniantalet är väl kanske fyra tänder, två uppe och två nere, mittemot,  så att det svarar när man tuggar något . 😁
Den 14 oktober ska jag in för att dra den här tanden. 😲

Egentligen startade väl förfallet för länge sedan men man har kunnat dölja det, åtminstone för sig själv, men nu är det möjligen när man tar av sig glasögonen så att man inte ser rynkorna och annat som man kan leva i tron att allt är som det varit tidigare 😜. Som jag sagt tidigare, man har framtiden bakom sig. 

Inte nog med det här krånglet så har även bilen blivit en dyrgrip. I somras blev det ju inköp av ett nytt batteri. För några veckor sedan så var det dags för service och den gav informationen att det var dags att byta bromsklossar och bromsskivor fram och det värsta av allt; missljud i svänghjulet! Och var sitter det då? Jo, mellan växellådan och motorn - alltså typ i hjärttrakten. Nu får man magfjärilar. Byte av svänghjul kostade drygt 20.000 så med allt det andra har bilen kostat 38.000 i år i service och reparationer. 
- Första tanken är att jag måste byta bil! Jag måste ha en mindre och billigare bil. 
- Andra tanken är att jag får ju inte igen den här merkostnaden vid en försäljning. Inte ens hälften så det är kanske bättre att fortsätta köra den. Jag om någon, vet ju vad som bytts o hur bilen är, dvs kanonbra men hur är den om ett halvår/år? Hade jag sålt den i maj när jag kom hem så hade jag ju sluppit 38.000 i utgift men å andra sidan så hade ju den ”nya” bilen kunnat kosta lika mycket i service och reparationer om man har lite otur och dessutom hade den ju haft en ingångskostnad som säkert vore högre än vad jag får för bilen. Hur man än vänder sig så har man ändan bak. Man skulle ha en kristallkula och dessutom kunna läsa vad den ger för information....
Men man lär sig hela tiden....man ska inte ha en bil som är äldre än åtta år. Min är nio år. Hade den varit under åtta år så hade jag fått ut svänghjulskostnaden på maskinförsäkringen som ingår i bilförsäkringen. Typiskt va? Å andra sidan så verkar det ju göras maskiner och komponenter som håller precis förbi "garantitiden", det hör man ju även när det gäller kaffemaskiner och liknande.
- Tredje tanken (eller det är nog första tanken) Mats! Hur gör jag?
Så här såg Mats ut när jag träffade honom. Vem kunde tro då att jag skulle gå och sätta blommor på hans grav den 16 sept 2019 - hans födelsedag - och att tårarna fortfarande rinner trots att han lämnat oss ett år tidigare. 
- Fjärde tanken; Jag lämnar in bilen och åker tåg till Stockholm. Måste få lite distans till alltsammans ett tag.
I Stockholm finns ju en hel del att göra. Titti och jag började med att besöka Tekniska Museet där de har en fin utställning om robotar. Det är Science Museum från London som är på världsturné och första och enda stoppet i Europa är på Tekniska Museet. 
Mängder av robotar visades. Den här är George som var en av de första robotarna i Storbritannien. Det här var den femte roboten som Tony Sale byggde och den gjorde han av aluminiumskrot när han gjorde militärtjänsten i brittiska flygvapnet, 1949. Han fjärrstyrde roboten med ett avancerat system som skickade morsesignaler från en handhållen sändare. Fiffig kille....som faktiskt började bygga robotar när han var 12 år....
 Den här byggdes på vinden i ett hus i London av en grupp visionära amatörer som ville göra en robot som kunde gå genom att falla framåt och fånga upp sig i fallet - precis som en människa. Även om den tvåbenta vandraren bara kunde ta några steg höll den balansen genom att spänna eller slappna av de 28 konstgjorda musklerna i benen med hjälp av information från sina sensorer. Den här byggdes under en tioårstid, 1987 - 1997.
Det här är Robina (Robot as intelligent assistent) från Japan, 2007. Under ett par år så fungerade Robina som museiguide på Toyotas museum. Efter ett par år så återvände hen till forskningslaboratoriet för att sedan pensioneras 2012. Hens tvillingsyster är fortfarande i drift och ger en halvtimmeslång visning på Toyotas museum.
Det här är Kodomoroid från Japan, 2014 som byggdes som nyhetsuppläsare åt Miraikan, Japans nationella museum för uppfinnare och ny vetenskap. De som skapade Kodomoroid gjorde roboten väldigt lik en människa. 
Skulpterade fram huvudet med smidig silikonhud med en avgjutning av en kvinnlig modell som förebild. 
Skulpterade varje tand efter avgjutningar av modellens mun. 
Infogade varje hårstrå på dess kropp för hand. 

Ja, det var många robotar att se och läsa om. En bra utställning och man inser att snart har vi "mänskliga" robotar troligen både på hälsocentraler och äldreboenden. Det blir väl den första kontakten man får på en hälsocentral när man har lite "enklare" åkommor som övre luftvägsinfektioner, öroninflammationer, ryggont och en hel del annat. Roboten kan göra undersökningar, prover är tagna och sedan kan roboten ställa diagnos och skriva ut recept. Klart! Nästa!
Vem vet, det kanske blir en förbättring och förkortade kötider! Doktor Google blir kanske inte det första alternativet man tar till när smärtan inträder någonstans i kroppen. 
Sen på gamla dagar då förvirringen har inträtt och man frågar samma fråga om och om igen då har man en robot som sällskap som snällt och trevligt ger samma svar trots att man frågat samma fråga 25 gånger tidigare den dagen. Den har samtidigt koll på att man går upp, klär på sig, äter och är kvar inom husets väggar annars ger den ett larm till "människovärlden" som får rycka ut. 
Vem vet där också...även det blir kanske förbättring men visst känns det konstigt att människor ska ersättas med robotar....men det är nog inte otroligt och speciellt för de som har råd...Ju mer pengar man kan satsa på teknik desto bättre och mänskligare robot kan man köpa. 
Joråsåatt.....
Vad är nu detta? Jo, det här är innehållet i dagens mobiler. Räknemaskin, skrivmaskin, telefon, radio, kamera, gps, telefonsvarare, tidtagarur, kalender, väckarklocka, kompass, radio, tv, ficklampa och en massa mer. Det har hänt VÄLDIGT MYCKET inom tekniken och fort har det gått. 
Adoration of the Magi. Skapad 1890


En annan dag åkte vi till Waldemarsudde och såg en utställning av Edward Burne-Jones. När man tittar på de olika tekniker som använts, målningar och textila verk så grunnar man på hur det ens är möjligt att göra dom. Helt fantastiskt!
Ja och så träffade jag ju min ”Grand-dog” Pablo och hans matte och husse. Långa härliga promenader och bus i bl a Tantolunden. 
Vilken tur att man har barn, barnbarn och Grand-dogs 😍
I början av september började jag en väv-kurs, eller väv-cirkel. Vi är ett tio-tal som träffas en och så småningom kommer det att bli två gånger per vecka och väver. Alla de övriga är ju vana vävare och jätteduktiga. Jag är inte bara rostig utan totalt hoprostad men jag tänker prova i alla fall. Eftersom vi hyr lokalen tillsammans så kan man även vara där på dagtid vilket ju är kanonbra för min del då jag har en tendens att helt plötsligt åka bort på något och då kan jag ändå väva i lugn och ro på dagen och därmed också lämna plats för nästa i vävstolen. 
Rynkad tofsskivling
Att vara ensam innebär att det är hur mycket som helst att ta hand om här hemma och detta upptar ju all min tid men skogen är ju samtidigt full av svamp! De flesta har jag ingen aning om vad det är men då kommer min granne, Eva, och helt plötsligt är vi ute och letar ett par svampar som jag inte hade en aning om tidigare. Rynkad tofsskivling eller Rimskivling som de heter numera och Sotvaxskivling. 
Lite bifynd på vår skogspromenad blev också smörsopp och några kantareller. 
Hur gör man nu för att behålla dessa i minnet till kommande år??? Det är tur att man kan kolla i facit hos två av mina grannar. Levande Wikipedia och faktarutor 😁

En annan sak som jag också gör numera som ensam är att jag ofta har TV:n som ”vän” när jag äter lunch eller middag. Därför ramlar det på mig lite annan information, typ Tupp, Timjan och Tårta som ett matprogram heter. 
För ett tag sedan så gjorde de Kåldolmar på, för mig i alla fall, ett nytt sätt. Man fryser ett kålhuvud ett par dygn och sedan när det tinat så är kålbladen lite lika som de annars är när man kokat dom. Måste provas och helt plötsligt stod jag där med en himla hög med k åldolmar. Det var ju bra att ta med och bjuda på som lunch när vi åkte till Umeå för några veckor sedan. 
Härom dagen provade jag att göra hemmagjorda Chicken Nuggets - en av Theas favorit-maträtter. Att fritera hör inte till vad jag gjort tidigare men det gick jättebra och nu har jag små Nuggets i frysen som kan rädda mig (och andra) när jag inte orkar göra middag el lunch. 

Nästa projekt får bli att göra hemmagjorda fiskpinnar som de också gjorde i programmet. Jag gillar ju att vi gör mat från grunden och att ha färdig mat i frysen är ju skönt. 

Nu måste jag ut och stänga vattenutkastare och utomhuskran. Oktober är i antågande....

Kommentarer

  1. Hej på dig !
    Vilken liten roman du skrivit. Intressant läsning om robotar.
    Du är hemma i Bäck igen. Vi får kolla upp vilken dag vi ska komma och fixa med fågelhuset. Vi har varit hos Christina i Falun helgen som var. Hon bodde jättefint och centralt. Hon hälsade så mycket till dig. Har du smakat på blandsvamparna du hittat. Rynkad tofsskivling är ju så god. Jag brukar äta upp ringen runt stammen på en gång i skogen. Sotvaxskivlingen är också god. Härligt med vad skogen bjuder oss på.
    Idag vill jag inte vara ute trots att det verkligen behövs städas i rabatterna.
    Ha det bra till vi ses.
    🥰 Inger

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil