Fredag den 13:e och fullmåne

Morgnarna och förmiddagarna är nog allra bäst här hemma. Solen värmer och vinden har inte kommit igång. Det är varmt, lugnt och fridfullt ute.  Havet ligger stilla eller bara krusas av lätta vågor.
Är man uppe riktigt tidigt, vilket jag ju inte är mästare på, sömntuta som jag är, då kan man få en sån här glimt av Mats. Jag gick upp vid 7-tiden den 11:e september och solen lyser in i rummet med bara en strimma eftersom en hel del träd skymmer norrfönstret. Efter en stund går solen vidare mot framsidan och då är det sol i flera timmar och i hela rummet. Den här strimman lyste egentligen bara på Mats. Han stod där med glimten i ögat och log - sånt gör mig stark! Det blev en bra start på dagen.
Några dagar tidigare var Jens, Stina och Pablo hemma. Vi var ju till graven bl a. Efter det åkte vi ut i skogen till lingonstället där dom hade varit med Mats för några år sedan och där även Mats och jag har varit och plockat rätt mycket, fina lingon tidigare en gång. Den här gången stod en stor hyrbil/buss parkerad och i skogen såg man thailändarna gå med hinkar och plockare. Då förstod vi att "vårt" lingonställe var tömt det här året. Vi åkte vidare och hittade väl 1,5 plockare var och vi fick dessutom vara ute i skogen en stund.
Efter middagen satt vi och mös i soffan och såg Gräns på SVT-play. Pablo får ju inte sitta i soffan men han satte sig bakom soffbordet, la nosen på bordet och kollade på filmen även han. 😊 Det verkade inte vara hans typ av film för efter några minuter la han sig ner på golvet och sov. Vi andra tyckte att filmen var bra så har du möjlighet att se den så gör det. Korades till årets bästa film på Guldbaggegalan.
Taaadaaaa! Ett par dagar senare var lingonsylten kokt.
Buhuuuu, vilken upptäckt! Vi har två äppelträd och de är väl kanske 10 år gamla. Inger har klippt och pysslat så att de ska växa fint men det övre av de två träden, Jamba - ett höstäpple har inte varit lätt att hantera. Det var ett träd som redan från starten var "felväxt". Det lutade kraftigt åt ett håll. Man skulle med andra ord inte ha köpt det men gjort är gjort. Det är väldigt goda äpplen på det så när jag nu kom ut en morgon och såg att flera faktorer gjort att hela trädet lagt ner sig så stod jag där och sa Nej, Nej, Nej....Det hade regnat ordentligt något dygn tidigare, stöttan hade ruttnat ut och var inte alls till någon hjälp och dessutom var det rätt mycket frukt som tyngde de grenar som gjorde att trädet lutade.
Jag kontaktade Inger och funderade om hon trodde att det gick att rädda eller om jag måste köpa ett nytt träd. Vi kom överens om att vi gör ett försök först. Det tar ju flera år innan ett träd växer upp och ger frukt så dagen efter kom hon, Claes och Gun-Marie till undsättning.
Taaadaaaa igen! Nu har det nya stöttor, är klippt igen så nu får vi hoppas att det inte blev så allvarligt skadat.
I år är det rätt mycket äpplen på Jamba-trädet men det andra, Hornö som också är ett höstäpple har bara ett fåtal äpplen. Tänk vad olika det kan bli....
Vi har kommit in i halva september - det är fredag den 13:e idag - men än så länge har det varit bra väder så krassen blommar fint. Imorgon är det fullmåne och det tillsammans med fredag den 13:e skulle ju kunna bli en riktig oturshelg men jag chansar och tror att det går bra den här gången också. Jag brukar då inte känna av något oturligt den 13.e och inte heller fullmånen brukar ställa till det för mig, möjligen lite oroligare sömn men det står jag ut med.
F ö började jag ju livet med att födas den 13:e (en måndag) och 13 följer mig på andra sätt också. När det gäller måndagsbarn så står det på nätet (och då är det väl sant 😜)
Måndagsbarn: Har sinne för poesi, är mild, vänlig, godhjärtad och hänsynsfull. Måndagsbarn är ögonfröjd, snällt och rart. Den som är född en måndag är oftast svärmiskt lagd.
Så att äh....😜

De flesta blommor inne ser också bra ut men vackrast är väl ändå denna orkidé. Vilken blomma! Det ser nästan ut som en insekt med ögon när man zoomar in.

I söndags åkte jag upp till Titti och vi gick sedan och lyssnade på Sirocco på Levar Hotell. Jättebra! Judisk musik på flera språk, svenska, jiddisch, ladino, hebreiska och arabiska. Mycket bra musiker! Dagen efter åkte vi till kusin Åsa i Umeå och surrade bort några timmar tillsammans med henne. Hon har ju oturligt brutit ben i båda fötterna så hon sitter där hon sitter. Har dessutom rätt ont så det är verkligen tråkiga och jobbiga dagar. Må nu rehabiliteringen gå smidigt och bra för det är många veckor kvar även om allt går enligt plan....Usch va jobbigt. Hon skulle säkert ha velat följa med Eva och mig några dagar senare.....

Vi åkte nämligen ut och letade svamp igen och titta vad vi hittade! Det här är rekord för mig! Med var sin korg gick vi glatt hem några timmar senare. Att äta svampen är ju gott såklart men att vara där i skogen och se massor med gula kantareller är nästan halva nöjet. Det är såååå fint!
Nu har jag besök några dagar igen. 19-åriga Lizzys husse och matte har åkt bort så då är hon hos mig. Varje kväll jamar hon till på skarpen om jag inte gått och satt eller lagt mig i soffan. Kvällsmys gillar hon och sedan när vi går och lägger oss så ligger hon på sin kudde bredvid min, hela natten. Mysmisse 🐈😍
Jag har ju sagt det tidigare och jag säger det igen. Jag har sååå många fantastiska människor omkring mig som jag kan be om hjälp hos eller som bara kommer och tar tag i saker som jag inte klarar. När jag kom hem i våras så såg jag att takfotsbrädan lossnat och dragit med sig hängrännan. Det var väl is och snö som orsakat detta. Jag kontaktade ett byggföretag och lockade också med ett plåtjobb då jag har plåtar som ska sitta kring skorstenen men som Mats inte gjorde klart. Han höll ju på jämt men projekten var ofta flera än han hann med. Byggföretaget sa tidigt att de skulle ta det här jobbet i samband med ett annat byggjobb här i Bäck eller om de "fastnat" på något annat jobb så kunde de fixa det här. Så blev det inte....men då kommer Anders och Harriet!
och Taaaadaaa! Vips har Anders skruvat upp brädan och fixat hängrännan igen. Påbörjar även plåtjobbet men där måste det finliras lite extra så fortsättning följer på det men inte nog med det....han tar även med sig släpvagnen för att reparera el-felet som är på den så att en lampa inte lyser och när det är lagat så ska han även ta med sig vagnen för besiktning då han ska besikta sin egen bil i slutet av september.
Vilken tur jag har som har såna här hjälpsamma människor omkring mig! Tack, tusen tusen tack! 🙏
Vad säger du Mats? Visst blev det bra? Du var ju inte den som bad om hjälp men du var stark och orkade fixa mest allt själv också. Så är inte jag....Jag inser mina brister.
Jag kommer ihåg en grej för många många år sen. Mats var i garaget i Härnösand och höll på att reparera en golvmaskin. Han hade hållit på länge för tålamod hade han ju gott om. Maskinen hade ett långt handtag. Man skulle gå och jobba med den. Handtaget hade han öppnat och däri gick kablar till reglaget som startade maskinen. Jag kommer inte exakt ihåg hur det var men han  hade i alla fall någon sträng som han sköt ner i handtaget och skulle fånga upp något alternativt sätta fast något i botten. Jag kommer som sagt inte ihåg....Det var svårt , näst intill omöjligt. Då kom jag och undrade vad han gjorde. Han förklarade och sa att han ju inte kunde stoppa ner sin näve och fixa det som skulle göras i botten av handtaget.
He, he....det kan jag sa jag och körde ner armen och ordnade det som skulle ordnas.
Mats, du skulle ha kommit och bett om hjälp tidigare så hade du sluppit alla försök du gjorde i din ensamhet men ditt motto var ju "Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite mer tid".

Kommentarer

  1. Kul att läsa om dina bravader igen! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha...ja, det är något jämt men det är det ju för de allra flesta men de präntar inte ner det på någon blogg kanske 😁.
      ....men hur går det för dig? Har du fått lite motorstopp på bloggen? Det gör inget, ibland hackar motorn men rätt som det är så går den igång igen. Jag väntar tålmodigt....Varma kramar till dig ❤️
      ....en annan sak....sitter du med datorn kl 03.31. Pssst....då ska du sova 😜

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Du har din plats i kön

Sommaren är här!