2019 års äppelskörd

Så här fina äpplen kunde jag skörda idag från äppelträdet som hade fallit till marken för några veckor sedan. Än så länge ser det ut att ha gått bra när det fick komma upp igen och få fyra nya stöttor. Har jag tur så klarar trädet sig och fortsätter ge dessa fantastiskt goda äpplen....om man tycker om syrliga äpplen förstås. Det blev bara en korg äpplen men det andra trädet gav 4 stycken äpplen så då får man ju vara nöjd med dagens skörd.
Jag tog några kilon och satte igång en sats äppeldricka.
En annan som skördat idag är ekorren. Hen har hängt i fågelfröautomaten mest hela dagen och efter några timmar så var fröna slut och var de ligger hoppas jag att hen kommer ihåg så att inte alla frön gått till spillo. Det har ju hänt förut att man hittat lagret i någon hög av plankor eller så. Småfåglarna sitter mest och väntar och tittar på ekorrens framfart.
I natt och hela dagen har det regnat. Vi passerade 36 mm för ett tag sedan och det regnar ännu. Jag drömde i natt att vi (Mats och jag) upptäckte att vi hade en ordentlig vattenskada i tre rum. Tre stora rum med mycket ljusinsläpp. Det var en tydlig vattenpöl på golvet i ett av rummen och väggen var helt sur av allt regn. Jag undrade om vi skulle ringa en byggfirma men Mats svarade att han skulle ringa Sture (så du vet, Sture, du vore första hjälpen 😁). Samtidigt frågade jag Mats, men varför bor vi i ett så litet hus när vi har de här tre rummen? Det var nästan så att jag tittade mig omkring imorse och undrade var de här tre rummen var 😁.
Jag vet inte om jag hört regnet mot fönstret i natt eftersom jag fick ihop den här drömmen. När det regnar så här mycket så blir jag lite orolig över att det ska börja läcka någonstans. Så har jag inte tänkt förut men nu är jag etta på att lösa de problem som dyker upp så jag är vaksam, spänd och misstänksam stup i ett. Alltid på vakt och försöker ha ett vakande öga lite här och där men ändå blir jag säkert överraskad när det slår till.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil