Återbruk

Hösten är här och det känns som att den kom helt plötsligt. Det har ju varit rätt varmt och fina dagar men jag tror att det här enorma regnet som kom härom dagen o natten var skiljeväggen mellan sensommar och höst och därmed blev det kallare i luften. Någon morgon dessförinnan,  när jag var i Solna hade det varit frost men än så länge har blommorna klarat sig. Jag har ändå sakta men säkert plockat undan det mesta. Det är väldigt vackert ute men det är nog dags för mig att gå i ide. 😁

Samtidigt som hösten kommit så har jag fortsatt min städning och rensning och gått igenom en del i skåp, lådor och förråd så idag lastade jag bilen full med lådor och åkte till Butiksloppis i stan. 
Det händer ju att man reagerar över någon bilist som gör en vågad omkörning eller kör väldigt fort i trafiken och det händer väl även när man möter någon men det är ju inte ofta. På väg in till stan kör jag ju Bergomvägen som bitvis är en 70-väg men som också har några skarpa kurvor så att köra dom i 70 km/h är egentligen ingen trevlig körning. När jag nu kom till en av de skarpare kurvorna så får jag möte med en blå sport-Audi som jag i alla fall tror att det var, jag är inte bäst i klassen på bilmodeller, och han kom blåsande i betydligt högre hastighet än 70 och tack och lov så släppte inte däcken för honom för då har han gjort en total strike på mig och min bil och skickat mig endera in i räcket med buller och bång eller kanske till och med över räcket ner mot vattnet. Han körde så fort så att min reaktion blev att bromsa, vilket jag inte hann så mycket och jag borde kanske ha gasat istället för att komma undan och min nästa del av reaktionen var att jag högt för mig själv sa; Åh, Herre Gud! Jag har en liten ovana att läsa registreringsnummer så bilen före kommer jag ihåg men den här hann jag inte ens sänka blicken och se reg numret på men däremot såg jag killen och hans kumpan men vad hjälper det. Han lekte att han var på Monzabanan och den här gången gick det ju bra. 
För några veckor sedan var det en man som körde ihjäl sig i den här kurvan. En singelolycka med motorcykel.
Kurvan är lång och skarp, tar liksom inte slut så det är bra att ta den i lägre hastighet, oavsett vilket håll man kommer ifrån.

Så småningom kom jag till Butiksloppisen så vi får se om jag lyckas sälja skoteroveraller, kavajer, skor, böcker och lite allt möjligt till en större intäkt än vad kostnaden, 459:-, är för att hyra ett skåp en månad. Det som blir kvar skänker jag sedan till idrottsföreningar så har de lite underlag i kommande loppisar. 

Sen tog jag en sväng bland skåpen och se, där fanns ju lite som jag ”behövde”. Återbruk gillar man ju. En vindjacka som julklapp till Thea, en stjärtlapp så att hon kan åka i någon backe i jul när de kommer till Sverige och så ett näverarbete gjort runt en teburk. Näverarbeten har jag inte gillat särskilt mycket men nu såg jag ett hantverk som var lite extra och 20 kronor var prislappen nu på loppisen. 
Det har ju som sagt varit varmt och fint så blommorna på graven har varit så fina så jag har inte bytt ut dom mot den traditionella ljungen men idag åkte jag dit och grävde upp sommarblommorna och planterade för hösten. I år blir det inga extra gravdekorationer. I våras försvann ju alltsammans och enligt personalen på kyrkogårdsexpeditionen så är det inte säkert att det var personalen som slängde det…..det kan ha varit någon annan som tyckte att det var fint och tog det. De har sett en del olika scenarier genom åren. Bl a så har de självvattnande krukorna försvunnit på en del gravar. Man undrar ju hur en del tänker….när de i så fall använder dessa krukor eller gravdekorationer….magstarkt tycker jag som har så mycket känslor förknippade på den här kvadratmetern på kyrkogården. Eller är det sånt som en del kallar återbruk? 😲


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil