Det är måndagmorgon och mitt huvud känns så tungt

14 oktober kl 10.10.....tid hos tandläkaren för dragning av kindtand! I förra veckan funderade jag på att ringa o avboka tiden då smärtan som jag hade innan förra besöket nu var borta och bara tanken på att dra en "riktig" tand kändes inte alltför efterlängtad. Men så "knackade" jag lite på tanden och kände ju att det inte var riktigt bra så avbokningen fick vara.
Idag när jag kom till bokad tid så pratade jag ju med tandläkaren vad jag hade att vänta mig de närmaste dagarna och vad som hände om man struntade i att dra tanden. Det kändes inte som ett alternativ då tanden var död och med tiden skulle en infektion installera sig under tanden och detta skulle även kunna leda till att käkbenet blev angripet om det fick hålla på länge. Ja, sedan kunde ju även granntänderna bli angripna. Ja, jag förstår....det är bara att ta bort tanden. 😢 Kändes jättejobbigt. Ensam och övergiven i en tandläkarstol med två sköterskor och en tandläkare omkring mig (en sköterska var praktikant) och ingen som väntade där utanför och tog hand om mig.
35 minuter senare var tanden delad och de tre bitarna var utdragna. Tanden hade tre rötter, en platt vilken kan vara svårast att få ut och en rund men lite längre...den tredje vet jag inte hur den såg ut. Sprickorna i tanden som var orsaken till att en infektion startat var svart vilket tyder på att infektionen  fått fäste och därmed var en rotfyllning inte ett alternativ. Hade sprickorna varit ljusa så hade man kunnat rotfylla men det är inte säkert att det hållit för evigt i alla fall.
Totalt gick allt bra men jag kände mig liten och ynklig i alla fall. Inte kunde man "bita ihop" heller men det är bara att torka tårarna och köra vidare.
Än så länge sitter bedövningen i så vi får väl se hur resten av dagen och natten blir.
Det var minusgrader imorse och frost på backen men väldigt vackert. Bergen är som en ryamatta av färger.
Jag borde ju egentligen gå på promenad men har inte riktigt orken till det. Det har gått åt otroligt mycket energi den senaste tiden. Den största energislukaren har varit termostaten som ska styra elementen. Den borde ju ge energi och inte sluka den men så har det inte varit. Bara några dagar innan jag lämnade Bäck ifjol höst så installerade jag ju en high-tech-termostat så att jag kunde avläsa och höja eller sänka värmen i huset via en app i telefon. Klåen vet om den någonsin fungerade i vintras. Jag tror att luftvärmepumpen var det som höll värmen i huset. Nu tänker ju alla; men kollade du inte att termostaten fungerade innan du åkte? Nej, tydligen inte tillräckligt. Jag levde väl i tron att "klart att det fungerar"! och läste väl inte av värdena med eftertanke. Hade ju dessutom miljoner andra saker att tänka på plus att jag inte var i bästa konditionen över huvud taget. Korkat? Ja, det går ju alltid att tycka det nu i efterhand.
För ett par veckor sedan så skulle jag starta elementen igen, det började ju bli kallt, men då insåg jag att jag inte kunde starta dem då en av enheterna var borta! Jag hade själv "städat bort den" och trots ett stort sökpådrag i huset, gäststugan, förråd och allt en gång till så hittade jag varken den bortstädade enheten och inte heller den gamla hederliga termostaten. Jag har ju en längre tid hållit på med rensning av både det ena och det andra. Efter att ha sovit väldigt dåligt en natt, jag letade ju i tankarna den natten, så bestämde jag mig för att nu får det vara slut med det här. Jag åker och köper en ny termostat av den gamla sorten.
Sagt och gjort; iväg till A-ljus/Arac där Kalle fick höra hur jag strulat till det och han tyckte att det var en bra idé att sätta in en traditionell men att han hade ingen hemma just nu utan jag kunde komma och hämta den på tisdag.
Tisdagen kom och efter däckbyte och lite handling på ICA så åkte jag och hämtade termostaten. Jag sa till Kalle att, nu lär jag hitta den förlagda enheten! Han berättade en liknande historia om hur han brukade göra när han tog upp båten och la den upp och ner på stranden, sen la han alltid in årorna under båten men ett år fick han för sig att ta årorna till logen istället. Våren kom och båten skulle läggas i vattnet igen men årorna var stulna! De låg ju inte under båten så han gick o köpte nya åror. En tid senare upptäckte han årorna inne på logen och kom då ihåg idén han hade fått att lägga dom där. 😁
Jag åkte hem o gissa vad jag upptäckte när jag tog matkassen ur bagaget? Jo, den borttappade enheten hade jag lagt där tillsammans med en trasig timer för att åka med dom till elskroten så småningom. Den ser ut som en nattlampa och eftersom den inte "fungerade" så skulle jag kasta den....
Okay, då sätter jag väl in enheten i väggen då men det hjälpte inte. Jag läste den engelska bruksanvisningen om och om igen. Letade efter någon support hos Netatmo men nej, nej...läs FAQ så verkar det lösa sig. Hittade inget som löste mitt problem. Kollade säkringar och jordfelsbrytare, allt ok. Tänkte så att det antagligen blev varmt i huset av det 😜. Hittade att man kunde chatta med en robot vilket ju inte kändes så lätt heller men jag tänkte om jag börjar så och roboten inte kan lösa mitt problem så blir jag kanske kopplad till någon människa på back-office men nej, nej. Hittade Netatmo support på Twitter så skrev dit. Många timmar senare fick ett långt svar där punkt ett var att bör kontrollera om produkten är kompatibel med mitt elsystem. Det var den inte enligt dom........Lena som gav mig idén om den här grejen kom förbi för att vi tillsammans skulle försöka knäcka vad som gått fel. Hon hade ju fått samma svar att den inte var kompatibel men hon hade chansat och vips, den fungerade i deras fjällstuga som ju har samma typ av el-system som vi har.
Senare på dagen skulle Anders och Harriet komma förbi för att fortsätta sätta upp plåtarna kring skorsten. Jag sms:ade o bad dom ta med en strömprovare. Anders kunde sedan inte avläsa att det är någon ström där termostaten sitter monterad. Själva termostaten har batterier så den ser ut att fungera men den funktionen har den för att "prata" med enheten i vägguttaget och den "pratar" sen med telefonen. Det är ett himla surrande.
Så att montera tillbaka den traditionella skulle kanske inte lösa problemet heller. Dessutom var kablarna klippta för kort för att återinstallera den gamla termostaten. Där är vi nu....Han skulle kontakta någon han kände för att få lite support.
Sånt här tar energi av mig! Det läggs utanpå allt annat som jag ska komma ihåg och tänka på och det utrymmet har jag inte. Bara att sätta upp ett ljusträd och en ljusslinga för kommande advent tar också energi av mig. Hur gjorde Mats för att få det här att fungera och att alla kablar var osynliga? Jag la ner den estetiska biten i det här och såg till att ljusen fungerade. Det är alltid lättare att sätta det här i oktober när man kan stå utan handskar och montera allt.
De sibiriska nötkråkorna, herr och fru tror jag, har kommit i år igen så trots att jag inte sett ekorren på några dagar så minskar nötterna i automaten snabbt. Det är roligare att titta på dom än att tänka ihjäl sig på elprylar.
Även en Större Hackspett hjälper till att tömma nötautomaten. Så roligt att ha dessa gäster.
Jag beställde ett speciellt fågelbord av Claes för en tid sedan och nu är det levererat och installerat. Eftersom det är hönsnät runt om så flyger småfåglarna in och äter allt vad de orkar medan de större, typ skator, nötskrika och ekorre inte når de här fröna. Massor av fåglar flyger omkring här och laddar för att klara kylan.
Så kul att sitta och titta på och det är väl sånt som sänker blodtryck när man levt i ett pressat tillstånd en tid.
Sen har jag en nattlig gäst som jag inte vet vem det är. Jag har nämligen grävt ner en hink Bokashi (kompost) för två-tre veckor sedan. I förrgår morse så var den uppgrävd! Jag fyllde igen det som var kvar av kompostmaterialet med ny jord men imorse var det uppgrävt igen! Jag vet att vi har ett rådjur (och kanske flera) som går här men jag har inte sett det. Vi har även grävlingar 😲. Nu är det slut med att gräva ner Bokashi. Nu fortsätter jag fylla den stora varmkomposten med lock och säkra väggar.
Är det rådjur så kan de även ge sig på jordgubbar, vissa blommor och äppelträden. Då får vi se om sprayningen av Trico Garden som jag fick av Inger fungerar.
Eller ska man köpa en web-kamera? Ha, ha....nej tack! Både Mats och jag gillar teknikprylar men nu har jag fått nog ett tag.
Jag vill ägna min tid åt att sy klänningar till Thea, väva, laga mat och baka. Vid sidan av det ska allt annat bara fungera men troligen så är det väl bara något jag får drömma om. Jag ska utstå alla möjliga prövningar innan det är game-over.
Det finns stunder då jag har lust att checka ut från hela jorden, andra stunder då jag har lust att sälja allt och byta det här livet mot hyresrätt och taxi men jag har väl så pass mycket kraft kvar att det inte är aktuellt än så länge. Jag kommer ju upp till ytan igen och då rullar livet på igen. Till att börja med ska jag återhämta mig från att ha blivit av med en kindtand. Bedövningen har börjat släppa och smärtan har börjat tillta. Blödningen har inte stoppat. Blir det någon väv-kurs för mig ikväll? 😕

Kommentarer

  1. Hej på dig !
    Jag blir lite orolig över min käke där jag har en tand som härjat med mig sedan 40-årsåldern. Jag har tjatat med tandläkaren om att det är bara den rotfyllda tanden som jag känner av. Nu i år först har han tagit mitt gnällande på allvar för nu värker det i omkringliggande tänder också. Han skickade mig till vårdcentralen och läkaren jag träffade där ringde direkt till öron på sjukhuset. Sköterskan skulle boka en akuttid (där gick det undan) hos en läkare för undersökning. Sköterskan ringde upp mig och jag fick tid för undersökning. Läkaren körde in ett instrument (efter bedövning 😳) upp i vardera näshål och tittade inne bihålorna. Han hittade inget konstigt, men han såg ju inte inne i käken. Han remitterade mig till röntgen. Där har jag varit idag. Nu är det bara att vänta på besked. Tänk om käkbenet blivit påverkat. Känns inte bra alls.
    Annars har vi städat ute i rabatterna och hängt upp alla vinterljusen ute. I morgon kväll ska vi upp till Varvsberget och äta trerätters med underhållning av Bottennapp.
    Blir trevligt tror jag.
    På lördag har vi 20-årsjubileum i vår Trädgårdsförening (STA). Vi håller på med förberedelser för detta med underhållning, mat, powerpointvisning, lotteri, tårtor mm. Hoppas bara att allt klickar in till det bästa. Jag har fått hem årets nya pioner igår, som ska ned i jorden, men regnet förstör mina planer.
    Nu är det dags för mat. Hoppas du får ordning på värmen.
    Ha det bra och vi får ses framöver.
    Hälsningar från Inger
    ❤❤❤❤❤

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil