Örnsköldsvik, min hemstad? Nja, inte riktigt....

Förra måndagen drog jag tanden och var ju lite mörbultad men på kvällen åkte jag på vävkursen i alla fall. Jag vävde klar löparen och påbörjade även räkning av rapporter till den Blommiga Daldrällen som jag så småningom ska väva. Där hade jag väl egentligen inte den kraft som behövdes. Huvudvärken var dock nästan borta på tisdag och allt kändes bättre så det blev vävkurs även på tisdagkväll. 
Tandläkaren drog en tand men när man känner med tungan där den satt så känns det som att han dragit minst två tänder, kanske t o m tre….Det är ju en jättekrater. 😜

Så blev det då onsdagsmorgon och givetvis var det dags för en ny prövning. Veckans prövning? Jag vaknade ca 06.30 men klockradion var kolsvart….den blinkade inte som den gör när vi haft strömavbrott utan kolsvart. Jag var alltså utan ström. Gick upp och såg till min fasa att grannarnas utelampor lyste. Hos mig var ALLT släckt - både inom- och utomhus och i alla hus. Suck….
Efter kontroll av skåpet där säkringarna sitter så kunde jag konstatera att jordfelsbrytare löst ut under natten. Jaha…men varför då? Jag kom inte på någon bra anledning till det. Allt hade ju fungerat på kvällen när jag kom hem och det enda jag gjort var ju att jag satt telefonen på laddning, 
Kände mig som Kalle Anka när han vaknar på morgonen och sitter på sängkanten och funderar. Jag var lika trött som han ser ut.
Då kom jag på att om jag slår av samtliga automatsäkringar och sedan slår på dom en och en så kan jag åtminstone komma på vilken säkring som löser ut jordfelsbrytaren. Sagt och gjort! Det visade sig vara belastning av säkring nummer sju som jordfelsbrytaren inte godkände. Säkring nummer sju gick till kök, golvvärme och burspråksdelen i huset. Ok, då är det golvvärmen! Stängde den men det hjälpte inte. Kan det vara alla spotlights i taket? I så fall så kan jag inte stänga av dom. 

Jag skickade ett sms till en av mina grannar och undrade om de var vakna o om de visste någon elektriker som jag kunde kontakta - Inget svar. 
Då skickade jag ett sms till en annan granne med samma undran och fick både namn och tel nummer till en elektriker som de haft. 

Ringde honom som gav mig lite idéer….hade jag någon vattenkokare? Nej, det har jag inte. När vi skaffade induktionspisen så åkte vattenkokaren ut, en sak mindre på bänken. En kastrull på spisen kokade vattnet lika snabbt. Klockan var bara strax efter 07.00 så han skulle kolla med sina killar och skicka ut någon till mig senare under dagen. 

Jag fortsatte min felsökning och drog ut allt från fönsterlampor till radio men löste inte problemet. 

Då får jag ett sms från första grannen som jag skrev till. Han föreslog att jag skulle kolla ljusslingan som jag satt upp några dagar innan. Kontakterna till dom sitter på utsidan av burspråket och se…där var felet. En av kontakterna var väl gammal och sliten och hade fått in fukt under natten då det regnat lite. Slingorna funkade när jag provade dom i en annan kontakt så det var inte fel på dom. Inte tänkte jag på utsidan av huset.....😕

Ringde elektrikern och avbokade ett besök den dagen. Det behövs ju ingen akututryckning för att byta en utekontakt utan det kan inplaneras längre fram. Jag har ju fortfarande problemet med termostaten som inte fungerar….

Den här övningen hade väl tagit tio minuter för Mats att hitta. För mig tog det ca två timmar men övning ger färdighet….men vill jag ha den färdigheten?... och jag vill absolut inte ha övningarna 😊

Tack och lov hände det här på onsdagsmorgonen. Då var ju strömmen bara avstängd en kort stund. På torsdag morgon åkte jag med mina grannar till Solna och kom tillbaka i söndags. Hade det hänt under den tiden så hade nog varorna i frysen tinat och blivit förstörd. Tack, tusen tusen tack att jag hade en lycklig stjärna som lyste över mig och styrde veckans prövning till en dag då jag var hemma. 
Jag pratar med Jens och Jenny mest varje dag eller så skickar de ett meddelande via WhatsApp eller Viber. De där stunderna betyder mycket. 
Tidigare har jag inte tänkt så mycket på att de är långt ifrån mig/oss. Vi jobbade och hade inga ”fritidsproblem”. Tiden rusade iväg. Då sa vi alltid att det viktiga är att de trivs med vad de gör och var de bor. Det påståendet kvarstår men för mig har det blivit annorlunda. 
Va roligt det skulle vara att ha dom lite närmare! Igår bakade jag kesoskorpor….då har jag ju kunna svängt förbi med en burk. 

Nåja, det är bara att bita ihop och sysselsätta sig själv - vilket ju inte är svårt egentligen. Det finns ju hur mycket som helst att göra och skulle det mot förmodan bli lite att göra så händer det ju alltid något "extra ordinary" så då får jag något att tänka på och problemlösa. Undra om det alltid kommer att vara så?

Igår var jag utbjuden på restaurang på kvällen. Mycket trevligt med god mat och vin. Fantastiskt lyxigt!
När jag kom hem så ringde jag Leo. Tidsskillnaden gör ju att när han kommer hem från skolan så är klockan ca 22 hos mig. Efter att vi pratat om allt möjligt och han under tiden kokat lite nudlar för att äta innan han skulle iväg på ridningen så kom Jenny och Thea hem så då fick jag fortsätta samtalet med Thea. 

Man blir så glad att prata med dom. Jag påminde dom båda om att nu är det precis två månader kvar tills dom kommer till Sverige. 
Theas beskrivning då var så här: 

Ja, då flyger vi jättelänge och så när vi kommer till Swärje så kommer du och möter oss och då får du en kram och vi säger HEJ och SEDAN SPRINGER VI UT OCH ”SKIAR”! 

Det är inte lätt att alltid hitta det svenska orden men vi förstår ju precis vad hon menar. Vi ska ju nämligen åka skidor i Värmland  några dagar kring nyår och det har hon ju hört talas om. Det är klart att vi direkt springer ut och skiar när de landat på Arlanda :-)
Jag åkte in till stan idag för att handla men också för att prata med personalen på Telia om att kanske säga upp TV Lagom som jag har och därmed kapa några av alla otaliga kostnader som tickar på. 
På väg in till stan så stannade jag till och tog några bilder, 
Örnsköldsvik blev ju min hemstad 2005 när vi bestämde oss för att flytta tillbaka hit efter 24 år i Härnösand. För Mats så var ju Örnsköldsvik hans hemstad och jag trivdes mycket bra här när vi bodde här 1976-1981. Öviksborna var vid den tiden glada, pratsamma och trevliga. Härnösandsborna var betydligt svårare att lära känna. Likadant som man brukar säga om Göteborgarna och Stockholmarna. Visst, det beror ju såklart på en själv också. I vårt fall gjorde vi väl det inte så lätt att komma in i Härnösand. Vi jobbade där men stor del av vår lediga tid hade vi i Örnsköldsvik eller Klimpfjäll som också blev en plats för återhämtning. Härnösand förändrades under de 24 år vi bodde där. Många industri-arbetsplatser lades ner och det som blev kvar mestadels myndigheter som Länsstyrelsen, Byggnadsstyrelsen, Mitthögskolan osv. Övik var mer arbetarklass med Domsjö och Husumfabriker och framför allt småföretagande. När vi flyttade hit 2005 hade stan förändrats och det är nog inte specifikt för Örnsköldsvik utan hela samhället hade förändrats. Nu hade det mesta övergått i tankar på pengar. Både i Härnösand, Örnsköldsvik och övriga Sverige. Det känns som att även Örnsköldsvik håller på att "somna in". Det är svårt för mindre och medelstora städer att orka leva vidare och klara sig mot större grannstäder. 
När det gäller Örnsköldsvik så har det ju alltid varit en hockeystad där MODO-hjärtat klappat starkt men varken Mats el jag hade väl något riktigt MODO-hjärta. Visst, det är väl kul när de vinner och det går bra men absolut inte livsviktigt. Vi är ju inte sportintresserad över huvud taget så det kan kvitta vilken typ av stad vi bor i. 
Att trivas där man bor gör man nog mest p g a de människor man har omkring sig och visst trivs jag men det är väldigt annorlunda att leva här ensam än att leva tillsammans med någon.  Jag vet inte, det är mycket som inte längre har någon betydelse.
Rötterna är och har aldrig varit djupt ner i myllan för mig så vi får väl se hur länge Örnsköldsvik blir min "hemstad" men rätt som det är så drabbas man av något som gör en oförmögen att ta beslut och vips så sitter man kanske på ett boende i Bredbyn, vare sig man vill eller inte. 
Jag kan ju säga nu att när jag lämnar stugan i Bäck så blir det då inte för en hyreslägenhet i Örnsköldsvik. Kan jag då göra något aktivt val så blir det nog att prova på en annan typ av liv. Kan jag inte göra något aktivt val, ja, då kan det ju kvitta var man hamnar. Slutförvaringen är då bestämd till samma plats som Mats har i backen mot älven bredvid Själevads kyrka.

När det gäller TV-abonnemanget så är det nu uppsagt. Jag är rätt säker på att jag klarar mig med SVT-play, TV4 play och möjligen D-play. Har jag fel så är det snabbt fixat att få ett nytt abonnemang. Såna säljs varenda dag 😁


Kommentarer

  1. Jag är glad över att dela mitt vittnesmål här, jag är brenda och har varit gift för länge sedan, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän det fjärde året i vårt äktenskap, när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen till vår äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att det hela var en lögn, men han förlorade kärlek, förtroende och förtroende för mig. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för en skilsmässa, senare blev vi separerade. Två år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag inledde en sökning på hur man skulle få tillbaka min man, och då hänvisades jag till Dr. IZOYA, en stor och mycket andlig man som älskade en kärlek stava för mig, och fick min EX att återvända till mig inom 48 timmar. med glädjen och glädjen i mig släpper jag hans kontakt, drizayaomosolution@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också med att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil