Korta dagar - GĂ€sp đŸ˜”


PĂ„ kvĂ€llen den 11:e november var det sĂ„ fint ute. Jag hade julpyntat - ja, jag vet att det Ă€r tidigt, men det Ă€r sĂ„Ă„Ă„Ă„ mörkt i november sĂ„ jag/vi behöver lite ljus, eller hur? VĂ€derprognosen sa att det skulle bli regn under natten. 😕
VÀderprognosen stÀmde exakt. Det duggregnade nÀr jag skjutsade mina grannar till flyget men nÀr jag kom hem vid lunchtid sÄ hade vi ÀndÄ snö sÄ det var ljust i alla fall.
Jag skulle ta hand om deras fina misse, Siri, en vecka. It´s not my season, sa hon och sprang bara ut en kort stund.
PĂ„ morgonen den 13:e var all snö borta - tillbaka in i mörkret 😕.
Jag har aldrig gillat november. NÀr man jobbade sÄ Äkte man ivÀg nÀr det var mörkt och kom hem nÀr det var mörkt. Beklagade sig lite men under tiden hade man ju ÀndÄ trÀffat sina arbetskamrater och gjorde ett jobb sÄ man kÀnde sig ju lite "behövd". Det gör jag inte lÀngre....speciellt inte i november. Det hÀr mörkret Àr knÀckande. Man hinner ut och hÀmta ved och mata fÄglarna typ. Sen börjar det mörkna igen.
För att pigga upp livet lite sÄ gjorde jag knÀck en dag. Tack till uppfinnaren av knÀck-tratten! Nu har jag haft den nÄgra Är och jag gillar egentligen inte att göra julgodis över huvud taget men knÀck-tratten gör det verkligen lÀttare. Tack Àn en gÄng!
PÄ lördag den 16:e var det dags igen för vinter nr 2. HÀrligt! Jens och Pablo kom pÄ kvÀllen sÄ pÄ söndagen var vi ute pÄ en fin promenad. Pablo skuttade runt i snön av ren glÀdje! Kanske Àven hundar blir nedstÀmda av mörkret?
Jens packade ihop verktyg, klĂ€der, skidor m m för pĂ„ tisdag skulle jag köra honom o Pablo till UmeĂ„. Jag vaknade kl 04.30 pĂ„ tisdagsmorgon. Huset var kolsvart IGEN! Jag gick upp, stĂ€ngde sĂ€kringar nr 7. Slog pĂ„ jordfelsbrytaren o vips fungerade elen igen. DĂ„ tog jag en stol och gick ut. Iförd morgonrock klĂ€ttrade jag upp pĂ„ stolen och drog ur kontakten till den ena ljusslingan. DĂ€rmed fungerade strömmen som lĂ„g pĂ„ sĂ€kring nr 7 ocksĂ„. Det var kanske inte uttaget dĂ€r ute som det var fel pĂ„....Det Ă€r kanske nĂ„gon av skarvsladdarna eller fördelningsdosorna som Ă€r lite kĂ€nsliga för fuktigt/regnigt vĂ€der. Det Ă€r ju dĂ„ det hĂ€nder! Jag lĂ€mnade alltsammans men nĂ„gon mer sömn blev det inte. 09.00 Ă„kte Jens, Pablo o jag upp till UmeĂ„. DĂ€r vĂ€ntade Stina och sedan drog de ivĂ€g upp till HenriksfjĂ€ll. KittelfjĂ€ll som ligga nĂ„gra kilometer frĂ„n dom lĂ€r leda snöligan i Sverige nu...61 cm uppmĂ€ttes idag. 😊 SĂ„ hĂ€r ser det ut enligt SMHI.
MÄTSTATIONSNÖDJUP
KittelfjÀll61 cm
Kvikkjokk-Årrenjarka47 cm
JukkasjÀrvi41 cm
NĂ€r jag kom hem frĂ„n UmeĂ„ var all snö borta igen.  In i mörkret igen 😕 Jag gjorde en snabb kontroll av skarvkablar m m och la ytterligare en kontakt under en hink sĂ„ att den ska klara sig emot vĂ€ta. Nu fĂ„r vi se hur lĂ€nge det hĂ„ller. Det blir dĂ„ ingen extra utebelysning nĂ€r jag Ă„ker till Solna om nĂ„gra veckor. Himmel om jordfelsbrytaren skulle stĂ€nga strömmen. DĂ„ stĂ€ngs ju bĂ„de frysen och elementen i huset! Nej, nej, det blir bara nĂ„gra dagars mys med ljusslingor och julgransbelysning. Sen slĂ€cks alltsammans.
Vattenfall har skickat ut information att de skulle stĂ€nga strömmen idag, 21 november, under tiden 8.30 - 13.30. DĂ„ insĂ„g jag att hĂ€r kan jag inte vara! Vad ska man göra i mörkret nĂ€r man inte ens har lampljus? Jag gick som vanligt ut och hĂ€mtade ved och vad sĂ„g jag dĂ„ i "fĂ„gelhuset"? Jo, Kurre var INNE i fĂ„gelhuset och stoppade kinderna fulla med nötter! Jag var ju pĂ„ sprĂ„ng att ge mig ivĂ€g sĂ„ jag kom mig inte för att ta ett foto av honom men jag kunde gĂ„ vĂ€ldigt nĂ€ra innan han insĂ„g att han mĂ„ste sticka. Han hade ju kommit in underifrĂ„n - hade vĂ€l hĂ€vt sig upp pĂ„ "armarna" 😜. Att komma ut gick sĂ€kert mycket lĂ€ttare och snabbare. Jag har ju tyckt att det gĂ„tt mycket nötter och frön men jag har ju samtidigt vĂ€ldigt mycket fĂ„glar sĂ„ jag har ju trott att det varit dom som Ă€tit och festat. SĂ„ Ă€r det nog inte...ekorren har nog lagt upp stora lager hĂ€romkring. Hoppas att han kommer ihĂ„g var lagren Ă€r för nu har jag fĂ„tt en bit hönsnĂ€t av Claes sĂ„ nu ska jag sĂ€tta dit ett golv av nĂ€t ocksĂ„.
SĂ„ hĂ€r ser den ju ut nu. Kan du se framför dig hur Kurre hĂ€ver sig upp underifrĂ„n. 😁Han Ă€r ju sĂ„ pass smal sĂ„ han kommer emellan ribborna som nu Ă€r lĂ€ngst ner.
Som tur var sÄ hade Senioruniversitetet en mycket bra men skrÀmmande förelÀsning idag om antibiotikaresistens. Prof Fredrik Almqvist frÄn UmeÄ var hÀr och förelÀste. Vi har ju hört en lÀngre tid om risken att bakterierna blir antibiotikaresistenta. Antalet patienter som Àr infekterade av resistenta bakterier ökar i hela vÀrlden och antibiotikaresistens Àr ett mycket allvarligt hot mot folkhÀlsan. Egentligen större Àn klimatförÀndringen....sedan sÄ gÄr de ju lite hand i hand. KlimatförÀndringarnas effekter med katastrofer som följd kan leda till spridning av sjukdomar och sjukdomarna gÄr sedan inte att bota dÄ antibiotika inte hjÀlper. Sverige ligger vÀl egentligen bra till nÀr det gÀller utskrivning av antibiotika men Sverige Àr ju ett pytteland pÄ den hÀr planeten. Svenska lÀkare Àr ÄterhÄllsam sÄ lÄngt det bara gÄr men i stora delar av vÀrlden Àr det inte alls sÄ. I vissa lÀnder kan man gÄ in pÄ typ "ICA" och köpa ut antibiotika receptfritt. Det Àr vÀl egentligen inte sÄ lÀnge sedan man hörde bekanta berÀtta att de köpt ut ett husapotek med antibiotika nÀr de var i Spanien eller liknande och sedan hade de att ta till - eller ge sina vÀnner - nÀr de blev sjuka. Att vara sin egen "hemmadoktor" har aldrig varit min grej och nÀr man hör sÄnt hÀr blir man ju mörkrÀdd. Vi vet ju att djuren fÄr antibiotika men jag hade i alla fall missat att i stora delar av vÀrlden fÄr samtliga djur i djurbesÀttning antibiotika - inte bara det sjuka djuret. Man har nÀmligen uppmÀrksammat att ett djur som fÄr antibiotika under lÄng tid ökar i vikt och muskelmassa, dvs genererar mer inkomster vid försÀljning.
Detta Àr inte tillÄtet i Sverige. Ett sjukt djur fÄr antibiotika men skiljs ocksÄ frÄn de övriga djuren.
Man hör ju inte heller att nÄgot lÀkemedelsföretag tagit tag i uppgiften att skapa nÄgon ny typ av antibiotika. Det tar ju mÄnga, mÄnga Är innan man har en fÀrdig produkt att gÄ ut pÄ marknaden med och denna tid kostar ju sÄ oerhört mycket pengar att ingen vill göra den satsningen. Man "tar liksom inte igen" den investeringen i första taget. Pengar och pengar as usual.
Fredrik var en mycket bra förelÀsare och han var ÀndÄ hoppfull nÀr det gÀllde utmaningen att skapa nytt antibiotika. Han berÀttade t ex om ebola-utbrotten som ÀndÄ snabbt fÄtt motmedicin. Nu har ju "bara" ett tusental ebola gentemot alla andra sjukdomar som krÀver antibiotika sÄ han trodde ÀndÄ att statliga pengar eller andra investerare, typ Melinda och Bill Gates, ruskigt rika personer, skulle lÀggas pengar till lÀkemedelsföretag. Det var sÄ "Ebola-medicinen" skapades pÄ relativt kort tid.
En liten film frÄn youtube beskriver hur bakterier muterar pÄ 11 dagar (!) och klarar sedan antibiotika som Àr mycket stark. Hade den starka antibiotikan satts in direkt sÄ hade de ju inte muterat men Ä andra sidan sÄ tar ju antibiotikan kÄl pÄ alla "goda bakterier" vi har i kroppen ocksÄ sÄ man ska ju inte ta för starka doser och som sagt bakterierna Àndrar sig utifrÄn vad de möter för fiende.
Tillsammans mÄste vi försöka sprida informationen om vikten av att minska antibiotikaanvÀndningen och bara anvÀnda det nÀr det verkligen behövs. MÄnga tror att det Àr vi mÀnniskor som blir resistenta mot en viss typ av antibiotika men det Àr ju bakterien som blir resistent! SÄ smÄningom har vi inget att sÀtta in nÀr vi fÄr en urinvÀgsinfektion, vid en höftledsoperation eller annan operation. För att inte tala om den tunga, jobbiga behandling som behövs vid tuberkulos. Det var en mycket givande förelÀsning men OJ, OJ, vi behöver verkligen antibiotika men inte stup i ett!

Kommentarer

  1. Verkligen hemskt det hÀr med antibiotikaanvÀndningen. Vi fÄr hoppas att hela vÀrlden förstÄr faran.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

PopulÀra inlÀgg i den hÀr bloggen

Sköna Maj vÀlkommen och nu med sommarvÀrme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil