Konsumera eller konsumindre?

I fredags, 29 november, var det så här skottat och fint. Fem dagar senare har allt smält bort igen och den "tredje" vintern den här säsongen är ett minne blott.
Jag har ju gnällt och klagat över novembermörkret, det höll ju nästan på att knäcka mig och när jag då sedan fick höra lite statistik över soltimmarna...ja, då var gnället befogat. Växjö-borna måste ju gå på antidepressiva piller hela högen för de hade fått 5 timmar sol under november. Stackarna. Umeå kammade in nästan 27 timmar och vi får väl tro att vi ligger någonstans där. 27 timmar på en hel månad! Inte konstigt att man allvarligt började fundera på att beställa tid hos någon psykolog.
Nu gjorde jag inte det utan istället gick jag och köpte tyg, vliselin och dragkedjor. Sedan startade jag fabrik och började sy necessärer! Det är terapi det! Vem som ska få dom? Ingen aning, jag fortsätter sy och mår betydligt bättre där uppe i syrummet än att se ut på mörkret.
Tänk om solen skulle slockna!!!! Tänk om solen skulle skymmas av någon rök från ett gäng bomber som någon elaking skickat iväg mot grannen? Vågar inte tänka såna där djupa tankar. Då går vi under bara genom att vara i mörkret. Solen betyder så mycket för oss.
Nu har vi kommit in i december och första adventsljuset är tänt. Många har börjat öppna sina adventskalendrar. En del säger kanske; "Enligt min chokladkalender så är det bara fem dagar kvar till jul". 😁
Thea hade också en variant härom dagen. Hon har också fått en choklad-adventskalender. Den är skakad så mycket så vissa chokladbitar har ramlat ur sin plats och hamnat tillsammans i någon annan "lucka". Bland de första dagarna så var det ingen choklad bakom luckan men då fick hon öppna en lucka till och vips, där var det två bitar....
I helgen, när Jenny kom in till henne då hon tagit en stunds vila så säger Jenny;
- Thea, kom får du se! Det har snöat medan du sov.
- Va? säger Thea sömndrucket....Då är det jul! Då måste jag öppna alla luckorna i adventskalendern. 😁

December är också en stor shoppingmånad. I fredags hade vi Black Friday och den sträckte gärna ut sig så att det Black weekend också. Men gjorde man några klipp? Eller höjdes priserna några veckor innan för att sedan sänkas till Black Friday? Ja, kanske det...på en del ställen.
Julen står för dörren. Jag har ovanligt många paket i år men det är ju mycket för att vi ska fira jul tillsammans med Thea och Leo - dom ska ju ha paket såklart. I år har jag dock shoppat det mesta på second hand. Man kan hitta väldigt fina saker där men det tar ju lite längre tid än att springa ut på stan.
Julhandeln har ju ökat flera år i rad, i fjol var det väl 23 miljarder i rena julklappar, totala omsättningen för handeln var 80 miljarder under december! Ska det öka i år igen? Helt galet!
Föresten, vore det inte bättre att gå tillbaka till tiden då affärer var stängda på söndagar? Personalen som jobbar då kostar ju en hel del och sparar handlaren in den kostnaden så kan de ju sänka priserna på varorna istället....eller? Alla springer som yra höns för att köpa julklappar, men det är klart ska vi shoppa för 80 miljarder (!) då får man ju ligga i.
Idag hämtade jag hem Siri då grannarna hade åkt iväg. De ska vara borta en vecka och den här gången tänkte vi se om hon kunde bo hos mig. Det var lite stressigt och mycket svängande, irriterande svans från början men efter ett tag så bänkade hon sig i fåtöljen bredvid mig. När jag gick upp i syrummet så hängde hon med och la sig tillrätta på golvet. Hon har ju ingen toa-låda inne den här missen så när klockan var 11 så släppte jag ut henne. Det vore ju bra om hon bekantade sig här hos mig under dagtid så slipper jag ut och leta henne på kvällen tänkte jag. Hon smög omkring på altanen och kollade på fåglarna. Efter en timme kom hon in, men bara för en väldigt kort stund. Sedan skulle hon ut igen och det var bara att skicka iväg henne annars hade hon krafsat sönder dörren och gått ut i alla fall - kändes det som 😊.
Efter en stund så ser jag henne på ett riktigt favoritställe! Under fågelhuset! Inte så bra tänkte jag och hon hoppade därifrån rätt snabbt också. Sedan gick tiden....jag ropade och ropade. Ingen misse. Klockan 15.30 gick jag upp till grannarna och där satt hon och blev jätteglad att jag kom och öppnade dörren för henne.
En riktigt dålig idé det där med att flytta hem till mig, tyckte Siri och gick hem. Punkt!


Kommentarer

  1. Oj Ingegärd vad du ligger i. Fina necessärer syr du också.
    Fin katt. Jättefint du gjort runt dörren. Jag önskar dig verkligen en ljusare framtid, både bildlikt och själsligt.
    Snart får du träffa dina nära och kära. Så trevligt för dig.
    Vi får ses när du kommer hem igen. Jag önskar dig en ljus och trevlig jul. ❤-liga och ljusa hälsningar från din vän Inger

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Du har din plats i kön

Sommaren är här!