Broddar, Ice Bugs eller resa bort?

När jag är i Solna så brukar det vara fullt upp att göra men lite då och då så brukar jag också träffa en av mina trevliga grannar. Förra lördagen var en sån dag då Marie och jag gick ut och åt lunch i Solna och gillar du Sushi så kan vi rekommendera Esuki på Råsundavägen (De finns på Södermalm också) Jättegott! och när jag säger att det är gott då är det nog något extra. Som jag sagt tidigare så brukar jag inte imponeras så ofta av restaurangmat men den här gången var det gott och så var det ju trevligt sällskap också 😊.  
Sen på söndagen, 19 januari, körde Jens och jag upp till Bäck. När vi hade någon mil kvar började det vara lite snö både på vägen och i skogen. Före det så var det i stort sett ingen snö alls…..I mitten av januari!
Hemma skottade Jens bort de få centimeter snö som samlats. 
På natten blev det mildare och på morgonen såg det dramatiskt ut på himlen och snön var i stort sett borta men det var världens bästa skridskois.
....men det är ju mindre kul när även tomten förvandlas till en skridskobana. Jens föll trots att han hade broddar på skorna 😕
Då bokade jag en tågbiljett tillbaka till Solna! När jag var i Stockholm så tänkte jag köpa Icebugs skor men jag tyckte att de var onödigt dyra så det slutade med att jag köpte broddar. De kom väl till pass nu...
...de här skorna såg jag på nätet. Det är kanske såna man skulle ha - Spikskor för bergsklättring 😁😁

Man går ju som en pingvin när man är ute. Jag har fortfarande känning av mitt fall i början av december och sedan ryggskottet så tack men nej tack. Jag åker en sväng till söderut så får vi se om det ordnar till sig och blir något vinterföre men världen är ju upp och ner så det kanske blir så här hela vintern. I Australien har det brunnit flera månader, sedan övergick det till skyfall. I norra Spanien är det översvämningar och kraftig vind. Ja, det är extrema väder på många ställen och så finns det klimatförnekare…..dom är få i Sverige men de finns.

På tisdagen åkte vi till graven. Med broddar på skorna kunde vi gå till gravplatsen och sätta ett nytt ljus. Gångarna var som isbanor och det som såg ut som snö på sidorna var hård skare så man kunde inte gå där heller om man inte hade spikskor. 

När läkarna på vårt sjukhus ser vilken is vi har så gör de väl som läkaren på Lasse Åbergs Sällskapsresan II - Snowroller - gjorde:
Ropar till sköterskan: 
  • Ta upp 10 paket gips!
På onsdagen åkte Jens och Pablo upp till Umeå. Pablo ska ju vara hos ”morfar” ett par veckor medan Jens och Stina är i USA. De ska även hälsa på Jenny så då kommer minnena för mig igen. 

Theas svengelska fråga: 
- Varför har du ”still” jackan på dig? När jag kom in en kort stund på kvällen i lägenheten hos dom och bara skulle hämta några saker. 
eller….
- När du kommer till min födelsedag så kan du ”bringa” med dig det där Pippi-pusslet.
Nu får Jens bringa med sig pusslet. 

Efter att jag lämnat Jens på Resecentrum åkte jag till OK/Q8 och deras Gör det själv hall. 106 minuter senare körde jag ut. 
Bilen var ju så otroligt skitig och på fredag är det dags för bilbesiktning så man kanske kan gulla lite med besiktningsmannen genom att åtminstone ha en ren bil. 
Jag körde högtrycken. Jag tvättade. Inte bra. 
Jag köpte stark avfettning och sprayade på. Lät verka och sköljde bort. Tvättade. Inte bra. 
Jag sprayade på avfettning igen, gnodde med fingrarna och insåg att så måste man göra på hela bilen. På med handskar och började gno. Sköljde bort och tvättade igen. Då först kom bilen fram från sin asfaltgömma. 
Dammsög den invändigt. Tog bort ett par fläckar på sätena. Mats var på något sätt med mig där i hallen o knackade mig på axeln o peppade mig att fortsätta gno. Han skulle ju aldrig ha gått därifrån förrän bilen var ren från asfalt och jag gillar ju också att ha en ren bil så det var bara att jobba på tills vi "båda" var nöjd. 😊
Nu får vi se om den går igenom besiktningen. 
På torsdagen hade Senioruniversitetet ordnat en föreläsning igen. Nu var det Philip Näslund, Miljövetare, projektledare vid Umeå kommun som pratade om ”Den hållbara staden och vi som bor i den”
Ibland tappar jag tron att vi kommer att hinna ställa om så att vi klarar Parisavtalet att hålla ökningen av den globala medeltemperaturen under 2 grader, helst stanna vid max 1,5 grader. Statistiken är ju rätt tydlig...ökning varje år....men kanske, kanske klarar vi det. När man lyssnar på olika föreläsare och forskare så hör man ju att det jobbas på många håll. 
Stadsplanerare är ju en bricka i spelet men det gäller ju för oss alla att hjälpa till också. Vi måste backa lite och inse att vi levt över jordens tillgångar annars får våra barn och barnbarn uppleva en jord som skenar iväg i olika katastrofer. 
När jag ser och tänker på Thea och Leo och vad de kanske måste genomgå så kommer tårarna. De är så glada och ser allt så lätt och ljust. Må världen inte krascha ihop. 
Idag är det fredag och det var dags för besiktningen. Skulle man köpa med sig choklad och blommor till besiktningsmannen kanske 😁
Nej, jag tog djupa andetag och åkte dit och den gick igenom - helt prickfritt! Jag har ju världens bästa bil! 
Pust. Nu kan jag köra på ett tag igen men för att spara på bilen och miljön lite så bokade jag just en tågresa till. Man kanske ska börja veckopendla 😁😁

















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil