Nytt år och nytt decennium!

Så där, nu har vi passerat både jul och nyår. Hos oss är det intensiva och väldigt roliga dagar. Gott Nytt År önskar vi alla. Hoppas att det här decenniet blir lite roligare än de sista åren på förra decenniet var för min del. Det Glada 20-talet pratade man ju om i början av 1900-talet....hmmmm....känns som att världen inte ser ut att bjuda på ett nytt glatt 20-tal men man kan ju ha fel.....förhoppningsvis.

Macchia-familjen landade ju tidigt på morgonen den 23:e. Jag hämtade upp dom på Arlanda och fick först höra att det hade varit problem vid incheckningen i New York då Leos pass gick ut lite tidigare än tre månader efter returresans datum den 7:e januari. Det var inte bara Jenny o Adam som fick jobba på lite extra för att få åka, även några andra resenärer fick det struligt. De kunde bli stoppade när de kom till Sverige och få återvända hem var den lite rappa informationen som de fick.  Jenny fick i alla fall ringa svenska polisen och när hon då angav Leos samordningsnummer (ungefär som personnummer) så var det grönt ljus! Han var ju svensk! Sånt där ger ju lite fjärilar i magen på en 11-åring men jag mötte en glad kille som snabbt berättade den här storyn. Sen kom Thea springande med utsträckta armar och det första hon sa, om än lite blygt  och tyst, var; Grattis på födelsedan 😍. Alla var ju väldigt trötta såklart. Man sover ju inte många minuter på flyget så vi gick såklart direkt till bilen. Då kom nästa kommentar från Thea:
- Men mormor! Varför har du en båt på taket??
- 😁 Thea, det är ingen båt. Det är en takbox där dina och mina skidor ligger. 😁😁
På julafton slog ett ryggskott till direkt på morgonen så sen var jag vig som ett kassaskåp 😲. Det mesta var ju klart så allt gick bra ändå. Jag hade ju många nissar som hjälpte mig. Vi var 11 st tillsammans i vår lilla lägenhet. Allt gick jättebra och vi hade en superbra julafton med massor med god mat och trevligt sällskap.
Tomten kom och hade massor med julklappar med sig. Han är väldigt lik Jens men det kan det ju inte vara för han och Stina var ju ute på promenad med Pablo.
Det tog ett tag innan Thea vågade sig på att ge tomten en kram men eftersom han hade så många paket till henne så fick han ju till slut rätt många kramar också men gränsen gick där - att sitta i hans knä får bli ett annat år.
Jag började juldagsmorgonen med att ringa 1177 för rådgivning beträffande ryggen. Jag hade ju precis börjat känns mig någorlunda efter fallet på isen den 8:e så det kändes ju sådär att bli skjuten i ryggen. Ordinationen blev maxdos av Alvedon. 2 tabletter 4 gånger om dagen. Det gjorde mig rörligare och att röra sig ingick ju också i ordinationen. Inte sitta.
På fredagen gick Linus, Leo och jag till Naturhistoriska och tittade på dinosaur och en del annat. Här har vi en Iguanodon, en stor, tung växtätande dinosaurie som levde i Europa. De sprang på bakbenen men när de gick använde de alla fyra benen. Den vassa taggen på "tummen" var ett bra försvar mot rovdjur. Flera fynd av Iguandon har hittats på samma plats i Belgien och därför vet man att de levde i flock.
Vi hade köpt biljetter för att se filmen Superdogs på Cosmonova. En fin film om räddningshundar. Den här surfande terapihunden hjälpte både husse och hans son. Husse var krigsveteran och hade svårt att vara i stora folksamlingar. Sånt kände hunden av på långt håll så när han kände att de närmade sig mycket folk så vägrade han att gå. Då fick husse tid på sig och samla sig och till slut så klarade han att möta folk bättre. Hans son var rädd för vatten och de bodde i Florida där många surfade. Tillsammans med surftränare fick sonen lära sig surfa och då följde även hunden med på surfbrädan.
Människans bästa vän ❤️
På lördag var vi bjudna på lutfiskmiddag hos Lena och Ingvar. God mat och trevlig tradition. När vi skulle gå så ville Leo sova hos mig vilket ju såklart gick jättebra. De övriga sover ju sedan juldagen i en lägenhet på Södermalm som vi lånat. Självklart kan du sova hos mig, Leo! Då har jag ju en kompis. Vi gick hem, fikade och gick o la oss. Jag somnade nog men inte Leo, han mådde inte riktigt bra....klockan 01.00 kräktes han. Sen höll han på så hela natten var 30-45:e minut. 08.30 på morgonen somnade vi båda ett par timmar. Klockan 11.00 var det dags igen. Samtal med Jenny och Adam och överläggning. Vi skulle ju åka till Branäs på söndagen. Hur gör vi? Ska vi avboka? Avvaktan igen. Kontakt med Branäs som vill ha besked före kl 14.00 om avbokning. Tre andra familjer var ju där också och vi skulle ju fira nyår tillsammans. Avvaktan igen. Leo mår bättre. Vi åker tycker Adam. Beslut taget, vi kör. Vid 15-tiden kom vi iväg så vi anlände sent till Branäs. Leo sov en del på vägen men mådde bra. Vilken start på skidsemestern! 😊
Måndag morgon: Fint väder och fint i backarna så Adam, Leo och jag åker några timmar. Allt är toppen. Adam byter av Jenny som får åka snowboard någon timme. Middag i en av restaurangerna tillsammans med några av de övriga men vi gör ett rätt tidigt avslut på dagen. Vi ska ju vara här tills på torsdag. 😊
Natten mot nyårsafton drar Jenny och jag igång. Fem stycken i en liten lägenhet på 39 kvm och en toa gör det lite känsligt när två stycken får magsjuka men vi lyckas varva vår vistelse inne i badrummet. Hela dagen är vi däckade. Adam är ute med Thea och Leo åker skidor med de andra familjerna. Jenny och jag ligger mest hela dagen. Jag försöker ta mig upp en stund på eftermiddagen men hamnar rätt snabbt i soffan. Jag återhämtar mig någorlunda men vill såklart varken ha mat eller vara uppe särskilt mycket.
Klockan 19.00 kommer skidåkare med facklor i händerna ner för slalombacken. Fint men det var nog det enda jag såg av nyårsfirande. Fyrverkeriet som en del skickar av tidigt på kvällen hörde jag men såg inget. Adam och Leo firar nyår med de övriga när Thea somnat. Jenny är fortfarande rätt utslagen även om tömningar åt alla håll avstannat. Klockan 23.00 sov vi. Nu hade vi tömt ut all skit från förra decenniet o var klar för att börja ett nytt år och ett nytt decennium.
GOTT NYTT ÅR! 😜
Nyårsdag, första januari - då kör Thea igång på förmiddagen. Kräks men somnar sedan ett par timmar. Sen var det klart. Sen var hon pigg igen. Jenny och jag stapplade ut och tog en kort promenad runt området. Thea kunde äta middag och var sig lik igen. Hon hade väl inte lika mycket skit i bagaget som vi hade 😜. Tack och lov!
Solnedgången var makalöst vacker och alla social medier fylldes med liknande bilder så det var många i Sverige som fick se dessa vackra färgeffekter.
Igår, torsdag, var det dags för hemresa men vi ägnade en stund vid barnbackarna så att vi åtminstone hade varit där. Thea var lite tveksam för rullbandet men provade på att åka stjärtlapp upp och springa ner för att börja om igen.
och sedan provade hon att åka både på rygg och mage upp också. 😁
Egentligen skulle Leo ha gått i skola igen den 2:a januari. De börjar tidigt i hans skola. Nu lever vi i tron att han lär sig väldigt mycket genom att vara med på allt möjligt här i livet så idag blev det ett besök hos Greta - det är ju Fridays for future och Greta satt som vanligt nära Riksdagshuset. Idag var det 72:a fredagen hon strejkade för klimatet, även om det inte har varit i Stockholm hela tiden.
Idag var det dessutom hennes 17-årsdag så Grattis Greta och fortsätt streta!

Kommentarer

  1. En riktigt god fortsättning på det nya året Ingegärd! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och God fortsättning till dig med! Idag var vi till Eskilstuna och jag såg en avfart till Enköping så jag skickade en tanke till dig. Kände du det? 😁 Må 2020 bli ett bra år! Kram ❤️

      Radera
  2. Hej och God Fortsättning och vilka fina bilder!!

    Men texten denna gång var ingen rolig läsning..... Ingen hejd på vad du kan råka ut för - ryggen på julafton och magsjuka på nyårsafton.... :-(
    Men jag / vi hoppas ändå att du fick en hyfsat fin jul och nyår och det tror jag - för bara att få vara med de sina gör allt mera görbart och överkomligt.
    Och alltid lika kul och utbildande att få ta del av din Blogg!
    Kram från oss!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när man säger sådär betr jul- och nyårsafton så låter det ju inte så bra men jag har en förmåga att bortse ifrån sånt som är otrevligt så jag ser bara att vi haft glatt och roligt. En fantastisk tid. Nu hoppas jag att 2020 bjuder på så få ledsamheter som möjligt. God fortsättning på det nya året! Kram ❤️

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil