Törnrosasömn


Ryggen har blivit sämre och sämre så i tisdags var jag på besök hos en chiropraktiker här i stan. Hans konstaterande var att jag var sned i ryggen, typ 13-14 mm. Smällen jag fick när jag ramlande på isen i början av december var troligen orsaken till ryggskottet som jag fick på julafton. Jag skulle nog ha gått till honom i mitten av december så hade jag kanske sluppit ryggskottet men då var jag ju inte ens hemma. Hur som helst - nu var jag här - det tar ju ett tag innan jag bokar in mig på såna här besök och när jag bokar tid så är det ungefär som när jag bokar tid hos frissan; Jag vill ha en tid omgående! 
Jag hade tur och fick komma dagen efter så i tisdags var jag som sagt där och fick behandling. Hjälp! Han tog några typ brottargrepp på mig runt nacken och så knyckte han till. Det knakade och brakade o jag skrek till. Sen bad han mig vända huvudet åt andra hållet och tänk, jag kunde vända på huvudet (!) och så gjorde han samma manöver. Det lät ungefär som när man kliver på ett paket hårdbröd, plus att man skruvar upp volymen på det lätet. Kändes som att det hördes ut i väntrummet och det borde väl åtminstone höras att jag skriker till för varje manipulation han gjorde. Skulle jag ha suttit ute i väntrummet och hört såna ljud så skulle jag ha gått. 
Kan sånt här vara bra? Frågade jag både honom och mig själv. Efter 40 minuters behandling med olika tryck och manipulationer så hade han rättat till mig. Jag ska göra en övning hemma och sträcka ut muskeln i höft och skinka och sen får jag höra av mig om en vecka om problemet kvarstår. Han avrådde från någon typ av belastning ett par dygn framåt. 
Väntrummet var tomt när jag gick…..
Jag åkte hem, åt lunch och gick o la mig. Sov två timmar! Var rätt så mörbultad och han sa ju att jag kommer att få som träningsvärk så värre lär det väl bli. 
Kämpade att vara uppe några timmar men la mig tidigt på kvällen. Sov till över kl 09.00! Ja inte i ett kör men låg inte vaken långa stunder under natten. 
Vilken omgång jag gick igenom!

På onsdagen snöade det litegrann hela dagen. För att inte belasta ryggen för tungt så skottade jag ofta. Kände mig fortfarande rätt mörbultad eller var det träningsvärk som han kallade det? På eftermiddagen sov jag ytterligare två timmar…..och jag som sovit till över kl 9 på morgonen!
Torsdag….vaknade kl 9, igen! Nu har snön övergått i snöblandat regn så nu har det börjat rasa från taken. Sånt ogillas verkligen när man inte är stor och stark utan liten o klen. Jag gick ut och tog bort högen mitt framför dörren. Resten tar jag i maj 😁😁😁…..men då kom Åke! och han är ju stor och stark så han skottade bort det tunga plus tog ner stegen för att kunna rensa hängrännorna på vedboden från all is som ligger totalt fastfrusen där. Tack snälla Åke för att du kom och räddade mig/min rygg. 
Sov en timme på eftermiddagen o vaknade av att en bit snö rasade från taket igen. Jippie…NOT! 
Önskar Leo och Thea vore här för det är världens bästa snögubbe-snö och sedan kunde vi äta semlor 😁

Kommentarer

  1. Hej!
    Ja det var ju bra du sökte hjälp och även om det nu är jobbigt med rehab så blir det bättre. Jag klanta på med min rygg rätt länge också och blev fort bättre då jag fått hjälp och kör mina övningar.

    Är ju ett jäkla väder och inte en vinter som vi nordbor vill ha den. Ifjol mycket snö men det var faktiskt bättre än detta.

    Semlorna såg goda ut det kommer vi förbi och hjälper dej äta upp.... 😁

    Styrkekramar från oss och vi ses!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Ja, jag ska försöka göra mitt bästa men ska även besöka en sjukgymnast i mitten av februari för att få en "second opinion".
      Ni är så välkomna på "Semmel-fika".
      Kram ❤️

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil