Dags för vila från isväglag


När solen dyker upp får man oanade krafter. Tyvärr har den bara tittat förbi korta stunder. 
Dagen efter har molnen tornat upp på himlen och sen är det som vanligt igen. Grått, mulet, regn osv.
Nu åker jag iväg några dagar för att vila mig från snö men kanske framför allt is. Vilken vinter om man nu ska kalla det här vinter. Det är mer senhöst men det kan ju vara så att alla årstider är förskjutna. I så fall kommer kanske vintern under mars…må det inte hända!
Stormen Ciara drog in över främst södra Sverige i söndags. Även vi fick känningar av den men inte alls lika jobbigt som de haft söderut. För oss innebar det blåsigt, regnigt, ett enormt lågtryck och därmed högvatten. 
Nu har vi ju is inne i Bäckfjärden men vattnet tryckte på underifrån så en hel del bryggor och annat som egentligen bör klara normal höjning lättade nu så det blir nog snickeriarbeten för många för att ställa allt till rätta. 
När jag tittade på barometern o såg ett värde som jag aldrig sett tidigare så tänkte jag att den kanske gått sönder men nej, nej, den slog i botten totalt. 
I norra Norge hade de så extremt lågtryck häromdagen så mindre flygplan inte fick lyfta. Trycket var historiskt lågt. 943 hectopascal jämfört med normalnivån 1013.
Även hos oss måste det väl ha varit historiskt lågt....
Vi vet ju att våren kommer och i år har jag provat en ny grej. Jag var nämligen på en träff med trädgårdsföreningen som jag är med i och där fick vi lära oss lite om att det är dags att så perenna fröer. Det fanns en mängd fröer att välja bland så jag kom hem med 12 olika sorter. Nu har jag planterat dom i krukor. Ställt dom lite kallt i gäststugan. De ska ha lite ”höst” ett par veckor. Sedan ska de ställas ut och snö ska skottas över krukorna. Stratifiering kallas det; Man köldbehandlar frön manuellt för att de ska gro. 
Vi får väl se hur det går. Jag lyckas kanske ta kål på dom här också 😁
Igår sjöng jag för Pablo. Han fyllde två år! Jag sjöng via WhatsApp så husse och matte fick vidarebefordra sången. Annars riskerar han ju att få ont i öronen och skulle väl yla så att hela Södermalm skulle skaka. 
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
Ja må du få been, 
ja må du få been, 
ja må du få been alla Pablo-år
Javisst ska du få been 
javisst ska du få been
Javisst ska du få been alla diiiina år. 
.....och han fick ben....😁
Nu lämnar jag alla mina fina fåglar för några dagar. Förhoppningsvis räcker maten tills jag kommer hem. När jag kom hem i mitten av januari så var maten slut och fåglarna hade surnat till och flugit iväg för att njuta av någon annans fågelmat. Det tog ett par dagar innan de insåg att jag var tillbaka men sen spreds nyheten så återigen har jag ett stort antal att föda. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil