Corona och Covid 19

Förra helgen flyttade vi eller åtminstone jag fram klockan EN TIMME, det är ju sommartid men jag gjorde kanske fel. Det verkar som att jag skulle ha flyttat fram klockan flera månader för imorse såg det ut så här. Vintern kanske börjar nu??? Redan igår kväll ramlade stora lapphandskar ner och nu kunde man verkligen kalla dom lapphandskar. Det var inte flingor utan flak som kom ner från skyn. Nåja, det brukar ju komma bakslag och det här är väl typiskt aprilväder så det blir väl bättre. 
Det känns tungt när det blir så här. Inte alls fjäderlätt men inte beror det bara på vädret, ack nej. Nu är det fjorton dagar sedan jag skrev något inlägg och på den tiden har Coronaviruset slagit till betydligt mer än som det var då och ändå så har vi nog knappt börjat. Igår hade Folkhälsomyndigheten registrerat in 5466 sjukdomsfall i Sverige. (1746 st den 21 mars), 282 avlidna (20 st den 21 mars). 
Varenda nyhetsuppläsning innehåller analyser av statistik, ev nya restriktioner, läget i världen osv. Nästan allt handlar om Covid 19 (som viruset heter). Sverige hanterar det på ett lite annorlunda sätt gentemot andra länder. Vi har ju fortfarande skolorna öppna, affärer och restauranger är öppna men kunderna är få så det drabbar dom tungt. Vi har social distancing (Social distansering) som motto. Stanna hemma så fort du har symptom på hosta, feber, ont i kroppen o s v. F ö håll 1,5-2 meters avstånd till andra. Personer över 70 år bör hålla sig hemma förutom promenader.  
Tyvärr hör och ser man inslag i media och förstår att  70-plussarna har svårt att hålla sig hemma. "Man måste ju handla", "jag är försiktig", "det blir ju så trist att vara hemma jämt". 
I andra länder har man mycket strängare regler. T ex en person per hushåll får gå och handla mat eller medicin. F ö så måste man vara inne. Rätt eller fel, ja, det får vi nog se om något år när allt analyserats ner i virusstorlek. Emellanåt måste man stänga av all information för att orka vidare. 
Eller så kan man göra som i Turkmenistan. Presidenten där tog beslutet för några dagar sedan att förbjuda ordet Coronavirus. Så! Då finns det inte! Den som använder ordet i skrift el tal kan gripas. Undra hur många sjukdomsfall de har? Ja, det är jobbigt i Sverige, Europa, USA o på många platser men det är nog inget mot vad det är i fattiga länder. Så tragiskt det är och antagligen blir det ännu värre även där. 
Jag provade på att beställa all mat från ICA via nätet och åkte o hämtade kassarna i onsdags. Kanonbra! Det kändes som att det här är något jag kan tänka mig fortsätta med även efter Coronatiderna. Sen har jag dessutom beställt smink, apoteksvaror, garn och tyger på nätet så det blir nästan  en högtidsstund när  man tar bilen för att åka och hämta paketen. Ja, vi har det bra trots allt i vår del av världen men vi blir nog totalt asocial efter den här tiden. Man nästan hajar till när man ser en film där de står och pratar med varandra utan att hålla 1,5 meters avstånd. Sen kommer tanken, ja visst ja...det var så där vi gjorde tidigare. 
I förra veckan satt jag en hel del vid vävstolen i vävlokalen. Helt ensam. Vävning är ju inget som de yngre håller på med, verkar det som, för i vår grupp är nästan samtliga pensionärer. 70+ anses ju som riskgrupp om de blir sjuka så vi bestämde att inte träffas de ordinarie vävkvällarna utan väva när vi ville och hade tid under veckan. Jag vävde i alla fall klar två av de tre badhanddukar som jag tänkt göra så sen kunde någon annan ta vid. Jag åkte hem till stickningen och syrummet igen. Tack och lov att jag lärt mig handarbeta under mitt liv och tycker att det är roligt också för nu har jag användning för den kunskapen. 
Det blir ju en hel del prat i telefonen under den här hemmaisoleringen och det är ju kul. Sen kommer det ju sms och liknande också och förgyller vardagen. Älskade Thea, här ser det ut att vara en som är förvånad över situationen. 
Jag var till en kompis för att köpa ägg häromdagen och gissa om man blir förvånad när man ser att hönorna helt klart vill komma in! Jag vet inte, men det kanske är som så att de bor och sover inne i huset?  Man tar ju såklart hand om djuren....😍
Tuppen såg bestämd ut så det är nog bara att öppna dörren så de kan springa in. 
Nästa vecka är det påsk och då är förhoppningsvis allt mer fjäderlätt även om nästan samtliga sitter hemma hos sig själv. Inga fjällresor, inga Gotlandsresor...eller åtminstone mycket färre än det brukar vara vid påsktid men det är bara att Gilla Läget. Att stanna hemmavid är det minsta vi kan göra för att hjälpa sjukvården som annars blir totalt överbelastade om för stort antal blir smittade samtidigt. Det kommer flera påskar. 
Om vi hjälps åt allihop så blir allt bra till sist. Inte likadant som tidigare men kanske bra ändå. Det viktiga nu är att vi, och alla nära och kära omkring oss, överlever det här. Det är ganska lätt att följa rekommendationer och använda sunt förnuft och folkvett när man lyssnar och förstår experternas beskrivning varför vi ska hålla oss hemma. Vi måste skydda de gamla och sköra i samhället. Vi måste ge sjukvården en chans att ställa om och inte braka in där allihop på en gång. Det finns inte plats för så många som det här kan ge. Punkt! 
Vi lever i en digital värld så vi kan sköta så mycket via nätet och kan vi inte använda datorn så finns det oftast någon omkring oss som vi kan få hjälp av. 
"Jag klarar mig själv" är något som 70-plussarna får lägga undan nu ett tag. Vi har en osynlig fiende som kan ockupera oss och då gäller det att sjukvården har plats för oss om och när vi behöver deras hjälp. 
Jag säger som Mark Levengood; Håll huvudet kallt, hjärtat varmt och tvätta händerna! och så kan jag ge er ett filmtips också till er som har Netflix. Se Unorthodox. Fyra avsnitt. Jättebra!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil