Glad PĂ„sk! 🐣


Den hĂ€r veckan kallas Stilla veckan och idag Ă€r det Dymmelonsdag. SĂ„ kallas ju onsdagen före pĂ„sk. Namnet kommer frĂ„n traditionen i Skandinavien att man ersatte metallklĂ€pparna i kyrkklockorna med trĂ€stavar, s k dymlar, för att ge en dĂ€mpad klang och markera att det snart Ă€r lĂ„ngfredagen. I Ă„r kĂ€nns det som att det har varit flera veckor som man kunnat kalla Stilla veckan. Man fĂ„r verkligen trĂ€na pĂ„ sjĂ€lvkontroll under den hĂ€r Coronatiden. Man ska ju hĂ„lla sig hemma i största möjliga mĂ„n förutom möjligen promenader. Jag klarar det ganska bra. Jag Ă€r nog en hemmakatt till stor del men rĂ€tt som det Ă€r sĂ„ förvandlas jag till en fĂ„gel sĂ„ dĂ„ mĂ„ste jag ut och flyga och se mig omkring. Om jag skulle vara ett djur sĂ„ skulle nog svan vara ett bra alternativ. De kan vara bĂ„de i vatten, pĂ„ land och sĂ„ kan de flyga. Sen lever de ju med samma partner i hela sitt liv ocksĂ„ o eftersom vi provade pĂ„ det med 44 Ă„r sĂ„ kan man vĂ€l sĂ€ga att jag skulle klara en svanpartner ocksĂ„. 
Ifjol vid den hĂ€r tiden var jag i USA och sĂ„ hĂ€r i början av april sĂ„ blommar Magnolian sĂ„ det var sĂ„ vackert överallt. P g a av Coronaviruset sĂ„ har Jenny med familj flytt New York och nu har de befunnit sig i Vermont i fyra veckor snart sĂ„ de har inte fĂ„tt se den vackra Magnolian i Ă„r. Ingenting Ă€r sig likt i Ă„r. New York Ă€r hĂ„rt ansatt av viruset. Dagens statistik för Sverige Ă€r 8419 sjukdomsfall. 687 avlidna. Det flesta fallen finns i Stockholmsregionen men möjligen börjar grafen plana ut lite dĂ€r men dĂ„ ökar nog antalet i övriga landet istĂ€llet. Idag har vi 83 sjukdomsfall i VĂ€sternorrland och hĂ€r har vi nog inte riktigt "kommit igĂ„ng" Ă€nnu. Gissningsvis har vi en peak i mitten av maj men allt Ă€r bara antaganden. Ingen har varit med om nĂ„got liknande sĂ„ man famlar efter rĂ€tt beslut i rĂ€tt tidpunkt hela tiden. Fortfarande fĂ„r vi röra oss fritt i landet men myndigheter och regering avrĂ„der skarpt frĂ„n onödiga resor, inga besök hos 70+. AllmĂ€nna rĂ„d frĂ„n myndigheter Ă€r inte tips - alla förvĂ€ntas följa dom. SĂ„ Ă€r det vĂ€l inte riktigt. Vi har kanske tvĂ„ lĂ€ger dĂ€r....men smittan har kommit in pĂ„ Ă€ldreboenden och det Ă€r mycket bekymmersamt. Stanna hemma om du kĂ€nner dig det minsta sjuk med halsont, feber, hosta o liknande. Social distansering (1,5-2 m avstĂ„nd till varandra), tvĂ€tta hĂ€nderna o liknande Ă€r vad som gĂ€ller.  Totalt sett har vi vĂ€l skött oss ganska bra men det börjar osa hĂ„rdare restriktioner. En del cafĂ©er och restauranger har visat sig ha för mĂ„nga gĂ€ster. Risken Ă€r vĂ€l att vi snart "blir inlĂ„sta" som i Italien, Spanien, Tyskland o mĂ„nga andra lĂ€nder. DĂ€r fĂ„r man ju bara gĂ„ ut för att handla eller gĂ„ pĂ„ apoteket. Vissa lĂ€nder ger böter om man inte "lyder" dessa order. Lilla ön St Barth (dĂ€r jag var i februari ifjol)  har samma hĂ„rda restriktioner. Hemmavid Ă€r vad som gĂ€ller och inte pĂ„ strĂ€nderna el liknande. De Ă€r ju en fransk ö sĂ„ de gĂ„r under franska beslut och lagar. Det mĂ„ste vara tufft att vara hemma dĂ€r och ute Ă€r det 28° varmt o sol. Ja, det blir tufft överhuvud taget att bara vara hemma oavsett var man bor pĂ„ den hĂ€r jorden. 
.....och jag som Ă€r lite fĂ„gel emellanĂ„t....jag vill inte bli vingklippt pĂ„ det viset. 
Nu har t o m ekorren sjĂ€lvisolerat sig - i matförrĂ„det! Hoppas att han inte har feber och hosta. Jag sĂ„g redan i söndags att han hade "flyttat in" och dĂ„ skuttade han omkring som om han inte visste var dörren var sĂ„ jag tĂ€nkte att jag mĂ„ste ju ut och rĂ€dda honom. Sagt och gjort, pĂ„ med handskar o jacka men nĂ€r han sĂ„g mig sĂ„ blev det Ă€nnu mer letande efter dörren och vips sĂ„ slank han ut genom en ögla. Jag kollade igenom hela nĂ€tet för att se om det var trasigt nĂ„gonstans men det var det inte. Är man sĂ„ smal, eller Ă„tminstone kan göra sig sĂ„ smal, att man kommer igenom hönsnĂ€tet, ja, dĂ„ behöver man jordnötter och solrosfrön. Jag har ju kokosfett blandat med jordnötter pĂ„ andra stĂ€llen i trĂ€dgĂ„rden och dĂ€r har jag sett honom smaska ocksĂ„ sĂ„ det finns ju enklare stĂ€llen att Ă€ta pĂ„ men nu var det vĂ€l kanske enklare att sitta inne i "fĂ„gelhuset".
Nu börjar vi snart pÄskhelgen Àven om jag har Lördag hela veckan ÀndÄ. Ifjol var jag ju med Jenny o familjen pÄ pÄsk men i Är fÄr jag för första gÄngen sitta helt ensam. SÄÄÄÄ trÄkigt men man fÄr kanske göra som Miss Sophie pÄ nyÄrsaftonen men nÄgon grevinna Àr jag ju inte och betjÀnt har jag inte sÄ det fÄr jag vara sjÀlv men jag fÄr vÀl bjuda in Sir Toby, Admiral von Schneider, Mr Pommeroy och Mr Winterbottom. Det blir en himla fest det! Glad PÄsk!

Kommentarer

  1. Hoppas din pÄsk, tillsammans med sir Toby och de andra herrarna, varit bra! Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

PopulÀra inlÀgg i den hÀr bloggen

Sköna Maj vÀlkommen och nu med sommarvÀrme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil