Längtan blev för stor

Idag borde jag ha packat för morgondagens resa till USA men så blir det ju inte. Det var bara att avboka, hur tråkigt som helst. Jag som skulle vara med på Theas 4-årskalas. Älskade Thea som bjudit in både mig, Pippi Långstrump, Tommy och Annika. Vi får stanna hemma allihop. Skit också. Inte vet vi om vi kan åka nästa år heller. Hur ser det ut i maj 2021 tro?
Nu känns det som att jag skulle behöva vara med Thea lite mer för svenskträningen. Hon blandar in mer och mer engelska ord i meningarna. Jag ser hur hon letar i huvudet för att hitta det svenska ordet och när det inte infinner sig nog snabbt så får det bli någon svengelsk variant.
Jenny berättade att härom dagen när hon var ute och gungade så ropade hon till Jenny;
- Kill me! Kill me som pappa brukar göra!
Det var alltså "Killa mig" Kittla mig....😁
För att råda bot på tristessen ett tag och få ett miljöombyte så gick jag emot de rekommendationer/krav som myndigheterna satt upp och åkte ner till Solna. Rekommendationen är ju att man inte ska åka längre än två timmar från sitt hem. Hmmm....jag har ju Passat 😁, som går som tusan, men inte ens den klarar väl 50 mil på två timmar. Inte med körkort i behåll och mig bakom ratten. Nähä...hur ska man då rättfärdiga resan? Jag motiverade med att jag har egen lägenhet i Solna o kan isolera mig där lika gärna.  Jag har bil o kan ta den istället för pendeltåg, tunnelbana eller buss. Mat har jag med mig. Jag behöver alltså inte utsätta mig för sån stor fara - trots att Stockholm är högriskzon. Så jag drog!
Kom ner till en naturkänsla som vi i Västernorrland får känna först om ett par veckor, typ. Allt blommade! Sååå fint!
På fredagen åkte Titti o jag till Skokloster Slott. Carl Gustaf Wrangel, generalmajor i svenska armén, och hans hustru Anna Margareta von Haugwitz (ingen titel där inte...förutom hustru o mor till tolv barn)  byggde slottet i mitten av 1600-talet. Tyvärr var slottet stängt p g a Coronaviruset men det var ju ändå inte till slottet som vi skulle.
Vi skulle nämligen överraskningsfira Nicke som fyllde 50! Det var uppgjort med hans Kristina så tillsammans fick vi en jättefin dag med god lunch på "behörigt avstånd".
Gullvivorna blommade
Rapsfälten lyste gult
Ja, en helt fantastisk dag!
Istället för att åka till USA imorgon så åker jag norrut igen. Det har ju varit en väldigt kall maj månad men nu måste det väl ändå vända. Eller? Även här i Stockholm har det varit ovanligt kallt och likaså i Vermont så t o m vädergudarna har känt sig låg.
Corona-situationen i Sverige och världen ökar ständigt. Tro hur länge man kan stå emot? och vad händer när man åker dit? 33843 bekräftade smittade och 4029 avlidna i Sverige är dagens redovisade siffror. 593 sjukdomsfall i Västernorrland. Nu kommer antalet tester att ökas så siffrorna kommer nog att stiga vad det gäller sjukdomsfall. Det är nog betydligt flera som är sjuka men som inte testats. Man ser ju fram emot när ett säkert antikroppstest finns. Sen vill man ju också veta hur lång immunitet man har efter att ha varit sjuk. Är det bara "härifrån och gå bort och ställ dig" så är ju den vetskapen inte värd mycket heller. Då är det bara ett säkert vaccin som vi har att se fram emot och det kan ta tid innan vi är där. Då har nog jag/vi överskridit rekommendationerna flera gånger.


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil