Ved blir man varm av många gånger

Jag har tänkt tanken tidigare men långkörningen till Solna gjorde att jag lyssnade och funderade extra om det inte var något fel på bilen. Vad hade jag ju såklart ingen aning om men det som gjorde att jag ens tänkte tanken var att jag tyckte att det var ”mycket ljud”. Egentligen ingen stor skillnad i någon speciell hastighet men visst, körde man 110-120 så var det ju mer ljud för då ökade ju ljudet från väg och luft också. 
Inte så att bilen drog åt något håll så man kan tänka sig hjulbalansering. Jag tycker ju att jag har världens bästa bil och vill ju inte missa att stag, rem, bussning, lager och vad det nu kan heta skulle gå sönder p g a att jag ökat ljudet på radion för att inte höra missljuden. 

Jahaja….vad gör jag då? Jag åkte till Nordemans bil och gick till tjejen i kundtjänst.

Det är märkligt….Där sitter hon i en stor STOR lokal och mellan henne och mig som kund så är en stor plexiglasskiva monterad…
Likadant är det ju på ICA, COOP, Granngården, Blomsterlandet och många, många fler butiker. Har förresten bokat en tid med en bankrådgivare och hon sa att ledningen vill att de ska ha rådgivning per telefon i största möjliga mån för att hålla sig friska så gott det går. Min satiriska/ironiska tanke var; Ja, himmel om bankpersonalen blir sjuk - ni har ju hand om ekonomin! 

Nästa tanke….Hur kan då Hemtjänstpersonal runt om i landet behöva kämpa för skyddsutrustning? Nu har dom kanske fått något mer, jag vet inte, men att de ens ska behöva bli en diskussion? Fattar inte…men de har ju hand om människor…Just kidding…

Tjejen föreslog att jag skulle börja med att besöka killarna som jobbar med däck och där jag förvarar vinter/sommardäcken mellan säsongerna.
Jag åkte dit och Tommy besiktade däcken o såg att framdäcken var slitna på insidan, lite ”tå-in”. Han tog en provtur och hörde ju direkt det ljud som jag påpekade. Gjorde lite svängtester men gav däcken anledningen till ljudet. Möjligen kunde man särskilja missljudet om man hissade upp bilen och fick bort ljudet från vägen. 
Gav Ronny, en erfaren mekaniker, nycklarna och bad honom ut och testa. Han kom tillbaka med samma diagnos, nästan ordagrant och utan att ha hört Tommys konstaterande. 

Det blir alltså fyra nya däck och hjulinställning, I samband med det ska de också hissa upp bilen och kolla så det skulle väl inte förvåna mig om de hittar något mer som ska bytas. Bilen är ju 10 år och har gått 18.500 mil så nu börjar det väl ”knaka i lederna”. 

Jag hämtade hem släpvagnen, med hjälp av Åke då jag inte orkar dra och sätta fast vagnen själv. Hittade inte adaptern som jag har för mig skulle behöva kopplas in för att sätta i kabeln men han fick allt att lysa ändå så jag körde. 

Fick hjälp av en granne att styra in vagnen bredvid all ved som jag ska hämta hem. 

Tog fram stegen som jag faktiskt kunde koppla ihop! Kunde dock inte lyfta upp o ställa den mot väggen vid skorsten utan fick be om hjälp av en annan granne för den uppgiften. Sotarn kommer ju under dagen idag. 
Vad gjorde jag utan alla fantastiska grannar o andra hjälpsamma människor! Antagligen flyttade.....

Läste instruktionen som Mats gjorde beträffande hur jag sätter igång vattnet till utekranarna igen. Fick igång vattnet lätt som en plätt så nu kan jag både vattna och tvätta bilen. 

I förra veckan ringde Mats golvläggarkompis och hade en köpare på en maskin…men till vilket pris? Jag visste att jag sett några papper på skrivbordet om diverse maskiner så jag kollade. Där låg bl a en kopia av en bruksanvisning på just den här maskinen och så hade Mats skrivit NÄR han köpt den och till vilket pris. 

Där hade han suttit och tänkt att det här behöver hon hjälp med. Hon har inte en aning vad maskinerna är värda. Hon får säkert hjälp men här är ett tips från mig. 

Allt det här tillsammans blir för mycket för mig. Tårarna rinner och magen värker men det är bara låta det svämma över en stund, kamma till sig och gå vidare. Det Show must go on. Det kommer ju många bra dagar som tur är. 

Vagnen är lastad med ved, nu ska den bäras in i vedboden.. Det är mitt gym-pass och flera blir det. Högen är stor. 
Ved blir man varm av många gånger. När man kapar och klyver den. När man bär in den och när man eldar med den. 


Ved är inte en stor rikedom men man är fattig om man är utan. 😜

Kommentarer

  1. Beror ju på var man bor. Ja, jag tänker på veden och fattigdomen. Bor man i en lägenhet på Sörliden så gör det ingen skillnad!
    Du är så himla duktig som donar och fixar själv. Jag tror att Mats har ett finger med i spelet! Men jag tror också att du är en envis rackare, som inte är rädd för att prova på saker. Kan själv!
    Ha en bra helg! Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil