đŸŽ¶đŸŽ¶Sommar, sommar och sol đŸŽ¶đŸŽ¶


Tisdagen den 23:e juni var en dag som jag lĂ€ngtat till. Min grĂ€sklipparvĂ€n, Rune, fick jag ju inte igĂ„ng i Ă„r nĂ€r jag glatt bar ut o kopplade in honom i laddstationen. 

Dessutom gick ju en av kablarna av (!!!) nĂ€r jag skulle koppla in sladdarna sĂ„ jag fick tillkalla en granne som har en likadan klippare o fĂ„ hjĂ€lp. Vojne, vojne…alltid Ă€r det nĂ„got. Trots att han skarvade kabeln sĂ„ gick klipparen Ă€ndĂ„ inte igĂ„ng. 

Dagen efter ringde jag till killen som installerat den o rĂ„dfrĂ„gade. 

  • Lyser lampan i laddstationen?
  • Ja, den blinkar blĂ„tt. 
  • DĂ„ har du nĂ„got brott pĂ„ slingan
  • Åh nej! Kanske det blev nĂ€r han som tog ner de fyra granarna körde in traktorn….
  • GrĂ€v upp dĂ€r du tror o kolla om det gĂ„r att dra i slingan. DĂ„ kan jag komma och skarva den i sĂ„ fall. 
  • Ok! Tack o hej!

Jens o jag grĂ€vde upp slingan dĂ€r traktorn kört in framhjulen men slingan var hel. DĂ„ fanns det vĂ€l egentligen bara ett stĂ€lle till och det Ă€r nĂ€rmast vĂ€gen dĂ€r en del kör in sina bilar OM jag inte har blockerat med en blomkruka i vĂ€gen förstĂ„s och det hade jag ju inte i början av maj, det var ju sĂ„ kallt dĂ„. I regel gĂ„r det nog bra att köra in en bil dĂ€r ocksĂ„ men Ă€r det mycket vatten i marken sĂ„ sjunker en bil ner lite och dĂ„ kan ju slingan ha gĂ„tt av. 

Att grĂ€va upp dĂ€r Ă€r ett betydligt större projekt sĂ„ Jens o jag struntade i det och Ă„kte till fjĂ€llen istĂ€llet. Ja, först blev det ju att köra den vanliga grĂ€sklipparen en svĂ€ng. 


NĂ€r jag kom hem sĂ„ ringde jag installatören igen o nĂ„gra dagar senare kom han hit. Han kunde koppla in sig pĂ„ slingan o gĂ„ med en sökare tills han hittade brottet och det var inte dĂ€r traktorn kört in och det var inte dĂ€r ev bilar kör in, Nej, det var bredvid det ena Ă€ppeltrĂ€det! TrĂ€det som vĂ€lte i höstas o som jag sedan fick hjĂ€lp att stötta upp. I samband med det mĂ„ste vi vĂ€l ha kört ner spettet just exakt pĂ„ denna ca 3 mm tunna slinga sĂ„ den slets av. Bra gjort va? Lyckas hitta de rĂ€tta 3 millimetrarna i grĂ€smattan en bit frĂ„n Ă€ppeltrĂ€det. Inte dĂ€r vi satte stöttorna utan mer inne pĂ„ grĂ€smattan. 

Hur som helst sĂ„ lagades slingan, lampan i laddstationen lyste grönt o Rune satte igĂ„ng att klippa. 


Nu fick jag en lÀxa igen. Inga spett fÄr vistas hur som helst pÄ grÀsmattan! Punkt!

Pratar ju med Jenny o Thea flera gĂ„nger i veckan. Familjen Ă€r fortfarande kvar i Vermont förutom att Adam har Ă„kt ner och jobbat nĂ„gra dagar i New York. De kommer nog att stanna hela juli ocksĂ„ tror dom och lika bra Ă€r nog det för nu stiger ju antalet smittade igen i mĂ„nga stater i samband med att samhĂ€llet öppnar igen. 

Hörde att deras Smittskyddsepidemiolog ville att antalet testade skulle öka men landets ledare han var helt emot detta dĂ„ det i sĂ„na fall skulle visa sĂ„ höga siffror med antalet sjukdomsfall och detta skulle inte vara bra för landet. 


Dom röstade pĂ„ en pajas och fick en hel cirkus. 


Nej förlĂ„t, sĂ„ ska man inte sĂ€ga….det Ă€r ju miljoners miljoner som röstat fram honom och som fortfarande tycker att han gör ett bra jobb (?)


Tillbaka till Thea….nĂ€r jag pratade med henne sĂ„ ringde den fasta telefonen o hon gick o svarade. Den fasta telefonen Ă€r bara kopplad sĂ„ att Nonno och Nonna (farmor och farfar) kan ringa frĂ„n sitt hus och till huset dĂ€r Jenny o dom bor och vice versa. 

Jag förstĂ„r att frĂ„gan Ă€r; Vad gör ni? för jag hör Thea Ă€ndra frĂ„n svenska till engelska och sĂ€ger att ”vi pratar med mormor”. Sen ser jag ocksĂ„ det italienska dragen hon har i sig för hon pratar en hel del med hĂ€nderna ocksĂ„. 😁

NĂ€r samtalet Ă€r slut sĂ„ ”trycker hon pĂ„ den röda knappen” pĂ„ luren för hon Ă€r ju frĂ„n 10-talets generation sĂ„ hon vet ju inte att pĂ„ sĂ„na hĂ€r ”konstiga telefoner som sitter fast med en sladd i vĂ€ggen” sĂ„ avslutar man samtalet genom att lĂ€gga pĂ„ luren. đŸ˜

Vi har vĂ€l fĂ„tt ungefĂ€r 20 mm regn under juni. För övrigt har det varit strĂ„lande sol o sista tvĂ„ veckorna har vi dessutom haft ovanligt varmt. Mellan 25 och 30 grader mest varje dag. Riktigt "MormorvĂ€der" skulle Leo sĂ€ga. 😍

Det gĂ€ller ju att passa pĂ„ och vara ute sĂ„ mycket som möjligt nu nĂ€r vi har detta fantastiska vĂ€der sĂ„ igĂ„r bestĂ€mde jag mig för gĂ„ en guidad tur pĂ„ Gene Fornby. Det Ă€r vĂ€ldigt mĂ„nga Ă„r sedan jag var dĂ€r sĂ„ lite repetition av historien skulle vara bra. Jag sĂ„g pĂ„ Facebook (eller var det Instagram)  för en tid sedan att de skulle ha guidade visningar nĂ„gra gĂ„nger i sommar. Noterade bara datum o tid i almanackan. Jag var ute i god tid sĂ„ jag gick ner till husen men ingen guide dök upp. Jag gick omkring o tĂ€nkte att jag kanske tagit fel pĂ„ dag och tid. Gick tillbaka till parkeringen o lĂ€ste pĂ„ ett anslag att det var rĂ€tt dag och tid men att samlingen skulle vara vid parkeringen för typ tio minuter sen. En kvinna med barn kom ocksĂ„ o vi följdes Ă„t och började leta var de kunde ha tagit vĂ€gen. Tjugo minuter senare gav jag upp. TrĂ€ffade ytterligare en kvinna med barn som undrade om jag visste var guidningen började.....Jag Ă„kte dĂ€rifrĂ„n. 

För 2000 Ă„r sedan slog sig bönderna ner i detta omrĂ„de. De var inte först. HĂ€r fanns sen lĂ€nge en befolkning som levde pĂ„ jakt och fiske. Nybyggarna var dĂ€remot de första bönderna i dessa trakter. 
Bönderna byggde en stor gĂ„rd med ett lĂ„nghus för bĂ„de mĂ€nniskor och husdjur. Huset var 40 meter lĂ„ngt och 9 meter brett. De byggde ocksĂ„ en vĂ€vstuga, smedja och verkstad för bronshantverk. GĂ„rden var bebodd i 500 Ă„r och nya hus byggdes under tiden. 
1977 började arkeologerna utgrĂ€vningarna. Man hittade 14 hus pĂ„ utgrĂ€vningsomrĂ„det. 13 st hörde till jĂ€rnĂ„ldersgĂ„rden och ett frĂ„n 1200-talet. 
 1991 började man bygga upp nĂ„gra av husen som det sett ut och sĂ„ nĂ€ra vattnet som det varit dĂ„, för lĂ€nge sen. 
GĂ„rden var rik. Det var ungefĂ€r 15-25 personer som bodde tillsammans pĂ„ gĂ„rden. Man har haft möjlighet att jobba med smide och bronsgjutning. PĂ„ Ă„kern har det vĂ€xt korn och havre och i ladugĂ„rdsdelen har hĂ€star och kor samsats med fĂ„r, getter och grisar. PĂ„ gĂ„rden har det ocksĂ„ funnits en hund, en spets.  
Ett av husen Ă€r ett grophus, det Ă€r alltsĂ„ nergrĂ€vt en bit och har vĂ€ggar av jord. I grophuset, som bara mĂ€ter 1,5 x 1,5 m, hittades varptyngder till en stĂ„ende vĂ€vstol. NĂ€r man vĂ€ver lintyg Ă€r det viktigt att hĂ„lla varpen fuktigt och hĂ€r har man alltsĂ„ utnyttjat fukten frĂ„n marken till att fĂ„ den rĂ€tta miljön för linet. 

MÀktigt bygge Àr det i alla fall och min tanke gÄr till USA...hade det hÀr utgrÀvningarna och uppbyggandet av husen varit dÀr sÄ hade det varit flera visningar per dag, antagligen tidstypiskt klÀdda guider som berÀttat historien som en teater. SÄnt Àr amerikanerna vÀrldsbÀst pÄ! De kan göra show av det mesta och historiebeskrivningen Àr lÀtt att minnas nÀr man fÄr se och höra den sÄ.
Lite teatervariant gjordes ju faktiskt hĂ€r ocksĂ„ nĂ€r jag besökte Fornbyn pĂ„ 90-talet. JĂ€ttebra! men tyvĂ€rr sĂ„ la man ner den idĂ©n. Det lönade sig vĂ€l inte....Allt ska ju vara lönsamt. 😳
Jag fĂ„r vĂ€l se om jag gör ett nytt försök vid nĂ„got av de kommande visningarna, Ă€ven om jag tappade lusten litegrann igĂ„r. 


Kommentarer

PopulÀra inlÀgg i den hÀr bloggen

Sköna Maj vÀlkommen och nu med sommarvÀrme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Sommaren Àr hÀr!