Några sekunder för tidigt eller för sent och olyckan är ett faktum

 

I söndags hade Stina en av sina guidade visningar i Sundsvall. Skvallret hette den och belyste Sundsvalls innerstad ur en hunds perspektiv. Alltså såg man saker nära marken.  Fick höra om stadens lite obetydliga historier, gathörn och kissfläckar. Turen startade strax ovanför Navet och när man sedan hör att Navet ska flytta några hundra meter upp från där det är nu så kan man ju fundera om dom hade otur när dom tänkte och bestämde det? Visst det kan ju bli ett fint grönområde nära Selångersån men som resenär med tåg och som vi i Norrland ofta får göra per buss bitvis så är det ju störande att man sedan ska gå från busstationen Navet till Tågstationen, ca 1 km, eller vice versa. Skrivbordsprodukt! 
Kul att se och allt avslutades med ett par agility-shower. Det man kan konstatera när man stirrar ner i gatan som hundar gör att himmel vad mycket cigarettfimpar som ligger där!!! Hur ska vi få bukt med det här otyget att slänga fimpen där man står??? Det tar ungefär 1-5 el kanske 10 år för en slängd cigarettfimp att sönderdelas till mikroplast. Mikroplast kan ta 100 år innan den försvinner, om den ens gör det. 65 % av allt skräp är cigarettfimpar. På andra plats kommer snus med ca 14 %. 
En miljard fimpar lär slängas i Sverige varje år. 4500 miljarder över hela jorden. Vore de större så skulle vi kanske kunna ha pantmottagningar för får man pengar då verkar ju allt fungera. Då kanske t o m rökaren skulle spara sin fimp. 
Ja, det här är i alla fall något som våra hundar (och vi om vi sänker blicken) får se i miljontals. 
Sundsvall bjöd ju på värsta sommarvädret så Tina och jag flanerade runt i hamnområdet efter att vi varit o sett Skvallret. Nere vid hamnen finns några bronsskulpturer gjord av Linnea Jörpeland och henne har vi ju "lite ingift i släkten-relation" med o har träffat så det var extra kul att se skulpturerna. Jättefina!
När jag ändå kört till Sundsvall så hade jag bestämt mig för att köra ner till Solna några dagar. Bilen var fullpackad och på måndagmorgon bar det iväg. När jag kom ner var det 24,5 grader. Jag flyttar åt rätt håll, helt klart 😁.  Tisdagkväll blev en trevlig stund på altan med grann-vänninor och på onsdag fick jag besök från södra förorterna, Bajenklacken. Jens skulle också komma men han hade blivit fälld i en basketmatch dagen innan o fick sitta på Närakuten som sedan konstaterade att han hade troligen en spricka i båtbenet så det blev gips till armbågen. Torsdag lunch tillsammans med kompisar från Övik som kommit ner och sedan tog jag cykeln in till stan för att dels träffa Öviksborna igen men även Jens och Stina. Då händer det.....
Jag kom lugnt cyklande här på Solnavägen förbi Karolinska. När jag närmar mig den tredje av dessa pelare...
så dyker det upp en kille bakom pelaren! Han kom cyklande på gatan o svängde sen in på cykelbanan! 

Krasch o bang! Jag for i backen! Förbannad steg jag upp och talade om ett och annat för honom! Hur i h-vete kör du???? Han tog på sig felet direkt o så mycket annat hade han nog inte att välja på men min cykel gick inte att cykla på o ett par fingrar gjorde ont o jag var inte glad. 🤨 Han hjälpte mig att rätta till styre o plocka ihop grejor. Jag fick hans tel nummer o sedan skiljdes vi. Jag linkade iväg men kunde ju konstatera att cykeln inte ens gick att gå med. Det var en buckla på framhjulet och bromsen tog sen i varje varv. Kämpade på en kilometer kanske men började sedan att googla en cykelreparatör. Den fanns bara en liten bit framför mig. De lämnade ett kostnadsförslag på ca 2000 kr! Jag bad dom ta bort framhjulet först o kolla om även växel o bakhjul fått sig en smäll för då måste man ju göra en ny bedömning. Killen skulle ju betala, sa han, men jag ville ju inte skörta honom på alltför mycket pengar även om jag verkligen gillar min cykel. Lättrampad o lätt för mig att bära ner i källaren. Sånt måste jag tänka på i mina val. Kan själv....

Gick vidare in till Södermalm och träffade alla som jag tänkt. Tog pendeln hem sen på kvällen o sov gott hela natten. 

Imorse bestämde jag mig för att åka in på Närakuten och kolla så att inte någon av de blå, uppsvullna fingrarna hade någon fraktur. Åka och åka, man vill ju inte åka så mycket i dessa Covid 19-tider så det blev till att promenera igen. 10.49 checkade jag in i väntrummet. 15.20 checkade jag ut. Glad för beskedet att inget var brutet men hungrig.  Jag känner mig ju lite tilltufsad med blåmärken o öm lite här och där men det här ska jag nog återhämta mig från snabbt. Fick prova på det här med munskydd också när jag var på röntgen. Då är det ju omöjligt att hålla avstånd till röntgenpersonalen. Skönt så länge vi slipper munskydd även om det kanske kan vara bra att ta till om det inte går att hålla avstånd. Det är varmt att andas genom munskydd men man vänjer sig kanske...
Promenad hem för att äntligen få äta något. Sov en liten stund o promenerade sen in o hämtade cykeln. Så nu cyklar jag igen! Skönt, det blir mycket steg annars 😁, 11497 steg igår och 14,361 steg idag. 

Sjung gärna Povel Ramels snapsvisa på nästa fest...

Man cyklar för lite
Man röker för mycket
Och man är fasen så liberal
När det det gäller maten och spriten
Jag borde slutat för länge sedan
Men denna sup är så liten
Vad tjänar att hyckla
Tids nog får man cykla
Och så dricker man upp en tredjedel av snapsen och sjunger glatt vidare
Man badar för lite
Man röker för mycket
Och man är fasen så liberal
När det det gäller maten och spriten
Jag borde slutat för länge sedan
Men denna sup är så liten
Den kan inte skada
Tids nog får man bada
Nästa tredjedel drickes ur. Nu! Och så sjunger man
Man sover för lite
Man röker för mycket
Och man är fasen så liberal
När det det gäller maten och spriten
Jag borde slutat för länge sedan
Men denna sup är så liten
Njut var gudagåva!
Tids nog får man sova!
Ja, det vill jag lova!

Nu är cykeln lagad o jag ska reparera mig så snabbt som möjligt. Allt hade kunnat sluta mycket värre! Till dig som undrar....jag hade hjälm 😜. 





Kommentarer

  1. Ser att det kommit en ny blogg under tiden jag försökt få till min kommentar på den förra. Så nu tar jag en kommentar på den också 😊

    Kul få ta del av Sundsvall och Skvallret samt lite annat däromkring.
    Men ojoj vad du råkade ut för på cykelturen in till stan och det var inte kul läsa om – men som man brukar säga då man nu har facit – det kunde gått riktigt riktigt illa – även om du ”bara” cyklade. Och bra du hade hjälm…. Häftig bild på staketet.

    Hoppas du fick ut pengen det kostade fixa cykeln och tur att en sådan verkstad fanns så nära till. Inte kul släpa runt på en cykel som inte rullar som den ska. Och tur inget brutet fast det tar då en rackarns tid på Närakuten.

    Styrkekram från oss och vi syns / hörs snart!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil