Motionera mera

 

Ökat antal Covid-smittade på flera ställen i Sverige har gjort att restriktionerna åter blivit skarpare. Ibland känns det som att:

 - Näh, va tusan, nu går jag i ide och gluttar ut i mars och ser om läget har förbättrats. Men så kan man ju inte göra....Jaha, vad gör man då? Jag promenerar och promenerar. 

Förra helgen var det ju Allhelgonahelgen och ljusen på alla gravar i Norra Begravningsplatsen lyste såå vackert. När jag var i hemma (eller var jag var 😜) så lämnade jag ett ljus till ett par vänner som nu åkte o tände det på "vår" grav. Sen fick jag veta att ett par andra vänner också tänt ett ljus där. Själv hade jag hittat ett sätt via Fonus där man kunde beställa en ljuständning via nätet o så åkte de ut o tände ljus. Vilken utmärkt idé! Jag (o Jenny också) valde kanske lite fel i beställningen så ljuset tändes i minneslunden o inte på graven men det gör inget.....Ytterligare några ljus brann för Mats som vi saknar så mycket. Jag är ju i alla möjliga kyrkor hela året och tänder ljus så det behöver inte vara på den där kvadratmetern som var så himla viktig för mig i början. Den är viktig nu också men nu finns det många andra platser att sitta och minnas också. Fonus idé att tända ljus åt oss som inte är på plats är ju lysande! De kan gärna ta betalt en slant för uppdraget o pengarna kan de sedan skicka till något passande ändamål. 
Jag fortsätter promenerandet. Det har ju varit rätt fint väder. 
Ekotemplet, lusthuset i Hagaparken byggdes 1790 (det här har jag ju skrivit om tidigare så du vet säkert historien 😜) då Gustaf III gärna ville sitta och äta utomhus under fina sommardagar. 
Sen kom då tisdagen, 3 november. Jag tog influensavaccinet för första gången i mitt liv. Jag tänkte att det vore kanske obra 😜 att få säsongsinfluensan och så sen kanske Covid på det. Men nu får man kanske inte säsonginfluensan heller för man träffar ju så enormt få människor o samtliga träffas ju ändå på avstånd men jag vaccinerade mig i alla fall. 

Tisdagen var också USA:s valdag. Vilken nagelbitare.....Skulle Republikanernas Trump få fortsätta i fyra år till eller skulle utmanaren och Demokraten Biden vinna? Det sitter ju ofta skyltar i trädgårdar eller klistermärken på bilar inför ett val och ett märke som man såg även ifjol var; 
"Any functional adult 2020 for president". Sånt säger ju en del....

Valsystemet i USA är ju annorlunda. Det räcker inte att få mest antal röster över landet. Man måste vinna minst 270 elektorer och antal elektorsröster per stat beror på statens antal invånare. Inte förrän på lördag kväll kom svaret. Biden vann Pennsylvania o därmed passerade han gränsen på minst 270 elektorer o ytterligare några stater är inte färdigräknade. Men se den segern "vägrar nuvarande president att erkänna o säger att den enkla sanningen är att valet är långtifrån över". 
Tänker direkt på Leo när han var 3,5 år. Jätteduktig på golf o alla sporter han provade på. Jag hade fullt upp att slå honom i bangolf t ex. Vi spelade ofta bordshockey o han vann, men en gång så vann jag och han blev sååå ledsen och arg. Vi fick ägna en bra stund åt att prata med honom och förklara att man vinner inte jämt och att man måste tåla att förlora också. Det gick ganska snabbt upp för honom att det är ok att förlora också så nu är han ingen dålig förlorare. 
Hmmmm.....kan det vara en 3,5 årings hjärna i en 74 årig gubbe, tro? Ingen verkar ha pratat med honom när han var liten och förklarat att livet går vidare, även om man inte vinner jämt. 
Nej, nu säger jag som Jenny sa....
- Nu är i alla fall Don, done! 
Men han lär säkert jobba "från utsidan" också ett tag framöver om han inte åker in förstås 😲. 
Arbetet att förena United States blir ett tufft jobb. Landet är väldigt splittrat. Statsskulden är historiskt hög. 26 biljoner dollar passerades just. Det är högt som i krigstider o det blir nog inte populärt med skattehöjningar. Förutom ekonomin så är det ju pandemin (dödstalen stiger i 27 delstater) och klimatförändringarna. Vänsterfalangen inom demokraterna vill se mer vänsterpolitik. Sedan är det ca 70 miljoner människor som röstade på Republikanernas politik. 
Tufft jobb för en 77-åring men han ju ett skapligt team omkring sig så man får väl hoppas på dom. Det är hög medelålder på presidenterna i USA.
Jag promenerar vidare. Här är Thea och jag tillsammans. ❤️ Imorgon blir det en sväng till Maja-Lisa. ❤️ Det gäller att njuta av livet så gott det går trots att restriktionerna sätter stopp för det "gamla livet". Man är ju för nyfiken på "hur kommer det att gå" för att gå och lägga sig i ide nu. 


 


Kommentarer

  1. Nää, det är ingen idé att gå i ide! Nu var jag väl rolig! 😁 Fast längtan finns där, men som du säger, man är väl för nyfiken. Jag har tappat promenaderna, men ska försöka komma igång igen, för det är nog brist på frisk luft som gör att jag har svårt att somna om när jag vaknar på nätterna. Skärpning!
    Mår din lilla Stockholms familj bra? Sötnosarna! Jag träffade mina igår, och Emil låter så annorlunda. Han är 174 lång och har kommit i målbrottet!!! Bevisen!
    Var rädd om dig! Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej på dig 😍
    Härligt med promenader. Det har varit soligt och fint några dagar nu och promenaderna är verkligen sköna. Vi sitter ner på någon bänk efter vägen och insuper solen i våra ögon och hud. Sååååå sköööönt. Kattungarna växer snabbt och busar omkring. Ganska stökigt med en massa leksaker, men roligt. Förstår din känsla om idet. Det känns så ibland. Jag har varit på några föredrag som handlat om olika teman i trädgården. Så trevligt att träffa trädgårdsvänner och surra lite.
    Ha det bra och sköt om dig 🤗

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil