Nobelveckan

 

Bloggare som skriver i sin blogg varje dag gör det bra! Så intressant liv har inte jag så att jag kan skriva och dessutom få det intressant att läsa heller. Därför blir det som det blir nu. Ett par gånger i månaden kanske. 

Sverige har återigen haft några veckor där vi drabbats hårdare av Coronaviruset. Det var ju lite lugnare över sommaren och troligen tänjde vi väl på vårt sätt att leva på avstånd ifrån varandra och ”glömde” lite vikten av det. Då kom en riktig baksmälla! Det började i universitetsstäderna när skolorna startade och sedan har det spridits i snabb takt över hela landet. Detta har nu medfört strängare restriktioner och nu är restriktionerna strängare än de var när allt började i mars. BÖR har bytts ut mot SKA och än vet vi inte om vi vänder kurvan. Nu går vi mot Jul- och Nyårsfirande. Det vi vet är att det blir en annorlunda jul. Vi måste klara att träffas i väldigt små grupper (max 8 personer)  om ens det. 

Nu har vi 7200 avlidna…..Undra om man lyckas med att hålla sig ifrån denna sjukdom? Jag försöker verkligen men samtidigt måste jag leva. Sitter man inne så håller man sig såklart från Covid 19 men då får man ju andra fel så jag är ute varje dag på promenader åtminstone. Sen handlar jag mat men allt annat som kan behövas får vänta. 

Jens, Stina o Maja-Lisa har utökat sin tid i fjällen för varje vecka. Maja-Lisa har börjat få bra koll på sina tummar. Från början var det ett hackande för att till slut få in den i munnen för att sedan bli av med den när armen ofrivilligt drog iväg på en sväng. Då var det till att börja hacka igen tills den satt där den skulle. För varje dag som går så blir hon säkrare och säkrare. Försöken med napp har lagts ner. 😊

Nu när smittrisken ökat avsevärt så är det bestämt att de stannar över både jul och nyår och det var nog rätt beslut. Vilhelmina kommun har inte många smittade men här är det motsatsen men ska man vara egoistisk så vill jag ju såklart att de är här så man kan träffa Maja-Lisa så mycket man vill….men den som väntar på något gott...osv. Det viktiga är att de mår bra och trivs med sina val. Det har alltid varit mitt motto. 

Jag har fått otaliga frågor om julen o hela tiden har jag svarat att jag har inga problem med att vara ensam. Jag har ju Lars Lerin som Julvärd på TV:n, skinkmacka och sedan kan man se någon film. Så känns det nu.....sen får vi väl se om jag känner mig väldigt ensam o övergiven när det är julafton. Det blir ju min livs första ensamma julafton i så fall så vem vet men nu känns det ok i alla fall.

Ibland går promenaden till Hagaparken och där finns bl a Kinesiska templet. Kina var ju i ropet på 1700-talet så det var väl kanske därifrån inspirationen kom. Varje hörn är prytt med drakhuvuden. Där satt  för länge sedan små mässingsklockor som pinglade i vinden. Va fint det måste ha plingat….

Meterologerna har kunnat använda samma väderkarta varje dag i flera veckor. Dom rollade den med grå färg då och sen har den kunnat användas vecka efter vecka. De som bor efter Norrlandskusten fick dessutom inmålat regn och regnskurar. Det slapp vi här i Stockholm men däremot är det olika nyanser av grått. 

En dag gick promenaden till Fridhemsplan för att se den lite omtalade julprydda balkongen. Han som bor där har utökat pyntet för varje år så i år blev den så här. Han verkar gilla Bling-Bling så han gick All-in. 

Själv har jag några julstjärnor i fönstren, en adventsljusstake på bordet, ett ljusträd ute på altan och faktiskt har jag även klätt julgranen inne. Klart!

Det är ovanligt varmt för årstiden så häromdagen cyklade jag in till stan. Det var 8° och vi är i början av december. 

Det är Nobelveckan så alla andra år så har ju stan fyllts av celebriteter, kungligheter och alla Nobelpristagare med familjer. I år är det inte så. Nobelpriserna i fysisk, kemi, medicin, litteratur och ekonomipriset brukar delas ut i Konserthuset. Eftersom ingen kan resa hit så delas priserna ut  digitalt. Medalj och diplom kommer att överlämnas till pristagarna på ett säkert sätt i deras hemländer. Prissumman på 10 miljoner klirrar in på kontot. Härligt!  Sedan blir det någon sorts digital Nobelprisutdelning från Stadshuset.

Nobelbanketten är ju också inställd förstås så det blir inte 1250 gäster som det brukar vara och inte kommer jag att kunna sitta och se alla fina klänningar när banketten TV-sänds. 

Eftersom det ena efter det andra ställs in så gäller det att försöka göra saker som man får och som är någorlunda Coronasäkert….hmmm….ja, det blir promenader eller cykelturer.
Under Nobelveckan så anordnas det ljusinstallationer på flera ställen i stan. Stadshusets ljusinstallation har koppling till årets fysikpris som gick till upptäckten av universums fenomen - svarta hål. 

Vilken tajming föresten att årets julkalender som går på SVT och som handlar om ett konstgjort svart hål. Inspelningen av den gjordes i januari/februari i år. 

Hur som helst - ljusinstallationen på Stadshuset är jättefin och även de andra. Snart ligger allt ute på https://nobelweeklights.se så att alla kan se det digitalt. Gå in och titta! 







Kommentarer

  1. Ja du, det finns ju inte så mycket att skriva om, så det räcker så väl med att gå in och blogga då och då. Jag går in och svarar på elisamatilda.se:s frågor i Fem en fredag, sedan blir det inte så mycket mer. Dina inlägg är alltid roliga att läsa. Och du tar såååå fina bilder!

    Dristar mig till att fira jul med familjen Hellquist, men det blir bara vi fem. Alla andra år har Ssu-Huei (syster) och hennes man och två döttrar med fästmän deltagit. Men en av döttrarna har en sjukdom som gör att hennes immunförsvar är helt utslaget, så hon törs verkligen inte träffa en massa människor. Men vi kommer att sakna dom! Man har sina traditioner som det känns konstigt att frångå.

    Det går säkert bra för dig att fira jul ensam. Köp hem god mat och dryck och pynta till det ordentligt och umgås med Lars Lerin (gillar honom jättemycket!). Jag firade jul ensam för några år sedan. Jag hade opererat min axel och orkade bara inte träffa någon. Det funkade alldeles utmärkt! Så jag önskar dig en God Jul och ett Gott Nytt År! Var rädd om dig! Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja Ingegärd, det blir bara värre och värre ute i samhället. Hur ska detta sluta egentligen. Man blir rädd för människorna på affären som envisas med att trängas. Claes och jag har ju varandra i a f. Han går inte in på affären.

    Kissekatterna har blivit kastrerade nu men Morris har problem med kisseriet.

    Vi har ju som tur är Zigge också som ska motioneras. Lite vitt har kommit på marken, men det är för varmt så det tinar bort igen 😟
    Många kramar och ha det bra kära vän ❤

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil