Valborgsmässoafton

Mina minnen genom livet när det gäller firande av Valborgsmässoafton är att man stått och frusit vid majbrasor och bara längtat in till värmen. Även i år ligger kylan tung över landet så de vita täcken man ser i backarna skulle kunna vara ett snötäcke men det är faktiskt vitsippor. Det andra är att pandemin har gett restriktioner även i år så det blir inget allmänt valborgsmässofirande. Tills vidare får inte fler än åtta personer delta vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar så det blir ingen sång vid majbrasor i år heller. 

Jag blev tillfrågad att åka till Sigtuna och träffa ett par från Sundsvall o ett par från Stockholm. De skulle spela golf under helgen men fredagen var vikt för att flanera i den lilla staden. Kul idé så jag och körde dit för att äta lunch (Coronasäker) och så en liten stadsvandring. Jättetrevligt! Man får lätt mersmak på såna här träffar men än är det för tidigt att vänja sig vid mänskliga kontakter 😁. 
Sigtuna är en av Sveriges äldsta städer. Grundades runt år 980. Här finns St Olofs kyrkoruin. Man tror att kyrkan restes i mitten av 1100-talet. Sommaren 2005 fann arkeologer grunden till en äldre stenkyrka djupt under golvet i ruinen. 

Magnoliaträden blommade. 
Sigtuna är en liten gullig stad vid Mälaren med strandpromenad, liten handelsgata med fina små affärer, caféer och restauranger samt mycket av vår svenska historia. Helt klart väl värd att besöka. Väldigt fint. 

Kommentarer

  1. Hej Ingegerd! Jag tror du har blivit sörlänning! 😉 Är det möjligtvis en liten mjuk människa som drar här neröver?

    Sigtuna är min födelsestad. Jag var bara ett halvår när vi flyttade därifrån men då hade vi bott där i åtta år. Vi bodde på Strandvägen och både mammas och pappas bröder med familjer bodde också där. Fem av mina kusiner bor fortfarande kvar i stan, så jag är där åtminstone någon gång per år. En underbar liten stad! Fikade ni på Tant Gredelin?

    Det börjar bli lite tråkigt med den här pandemin!! Jag är helt utarmad socialt känns det som! Törs knappt prata med folk! Nää vars, så farligt är det inte! Men tråkigt är det! Ser fram emot att få min andra vaccindos nu i maj, men det gäller att hålla på sig även efter det! 😏

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kina, Vilken start du fick i livet som föddes i Sigtuna. Jättegullig liten stad! Vi åt lunch på RC Chocolat o sen fanns det inte plats för något fika men jag såg Tanten.

      Pandemin är verkligen trist så det gäller att hugga alla halmstrån man kan för att förgylla dagarna på något sätt. Oftast innebär det ju promenader i mitt fall och tack vare att jag bestämde mig för att flytta till Solna över de kalla månaderna så har jag ju en del att upptäcka, men visst blir det tråkigt emellanåt. Speciellt de ensamma kvällarna i soffhörnet. Det är ju kul att jag har en liten mjuk människa som jag kan träffa emellanåt o pussa och krama på.
      Ha´det så bra som du bara kan. Kram!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil