Vår och så det vanliga bakslaget av vinter men så en högvinst!


Det har gått över en månad sedan jag skrev sist. Såklart har det väl hänt saker men inte något extraordinärt känns det som. Inget att skriva om....Man går och går…..
och då ser man alla fina blommor som poppar upp. Är våren den bästa årstiden? Eller sommaren kanske, det är ju varmare då. Jag njuter då nu av alla blommor i alla fall.
och när man inte är ute och går så ser man på TV och pratar i telefon och virkar och väntar på nästa dag…typ…

Det nya har väl varit att jag kunnat ha Maja-Lisa hos mig två-tre dagar per vecka medan Jens och Stina arbetat. Jätteroligt. Jag har åkt in och hämtat henne vid 9-10-tiden och åkt hem med henne vid 4-5-tiden. Vi har gått promenader och tränat på än det ena och än det andra. Från början var det lite svårt att sitta utan att helt plötsligt tippa åt något håll men efter ett par veckor så hade hon koll på den övningen. Sen ska hon ju lära sig ta lite olika smakportioner och det har gått lysande. Har varit som att mata en liten fågelunge. 

Ja, det har ju varit lite andra övningar också. 😁Vi tränar ju med Sofia på SVT. Sofia är ju Maja-Lisas moster och visst syns det att de är släkt 😜

Naturen har känts verkligen levande för varje promenad har levererat fler och fler blommor längs gångvägarna.

En riktig höjdpunkt är nog när man hittar blåsippor. Underbart! 


Jag har haft sommardäcken på ett däckhotell i Örnsköldsvik så jag har ju gått och funderat över när jag ska åka upp och byta till sommardäck. Helst ska man ju göra det före 15 april enligt regelverket och när man kör omkring i Stockholm så har man ju inte behövt vinterdäck på flera veckor. Under påskhelgen gick jag in på däckfirmans hemsida och kollade hur det var med lediga tider. Första lediga tiden var fredagen 9 april 13.45. Jag bokade den tiden och så hade jag lite koll på väderrapporterna när det skulle vara lämpligt att köra upp. 

Hönan Laura på Norrmalmstorg önskade alla en Glad Påsk! Ebba Hedquist (1909-2001) gjorde den här skulpturen och en helt förskräckt hönan Laura rusade upp på trottoaren 1971 för att komma undan alla bilar och bussar. Alla år brukar hon ha fjädrar men i år fick hon även ett munskydd. 
På Påskdagen åkte vi ut till Lännskogens Naturreservat. Jag gör en gissning om det här trädet...är det kanske en bok? Väldigt vackert i alla fall. 
Nicke bjöd på trerätters ute i det fria. Tänk, man har blivit lite van med det för det gjorde han ju när vi var i Björkliden också. 😊  Det är toppen att ha med sig en sån kock ut i naturen även om jag skulle vara lika nöjd med te och en macka. Det bästa är ju att få träffas. 

Måndag, Annandag påsk, skulle det bli lite snöglopp över mellersta och södra Sverige men norrut skulle det vara fint så jag körde norrut den dagen. 

När jag kom till Tönnebro och stannade för att tanka och fika och såg snön osv så kom tanken; Nej, nu säljer jag allt och flyttar till Spanien! Jag orkar inte med denna snö! När jag fortsatte köra norrut så var det barmark och sol så jag bestämde mig för att stanna ett tag till 😁


Tisdagsvädret var väl ok och jag hade fullt upp att fixa i stugan. På baksidan som är mot norr låg det flera dm snö. ”Flytten” kom upp i tankarna igen. 🤔

Altangolvet till förrådet hade säkert en halvmeter snö och kanske mer eftersom där har det rasat från taket också så där blev det till att skotta bort alltsammans för att ”hjälpa golvet” från tyngden. Jag gjorde ett försök när jag var uppe i februari men då hade det varit lite milt någon dag  och sedan frusit på så allt var stenhårt. Det var bara att lämna. 

Måste göra någon lösning för kommande år där. När vi bodde här så skottade Mats av golvet allt eftersom det snöade så då blev det aldrig en sån här tyngd. Sen var det här året också ett helt otroligt år när det gäller snömängden som rasade ner. Ifjol hade vi ju nästan ingen snö alls. 


På onsdagen träffade jag min svåger och svägerska på lunch. Senare på em så sms:ade hon och undrade om jag hört nyheten att Region Västernorrland skulle öppna för alla 65 plussare för att boka tid för vaccin. Jag svarade henne att jag är ju inte skriven här så det kanske blir stopp p g a det. Hon svarade att man får ta vaccin i andra regioner än sin egen men att man då troligen måste ta spruta nr två i samma Region. Prova att boka en tid sa hon! När klockan blev 17 o de öppnade bokningssystemet så gick jag in och kunde boka upp en tid kommande tisdag, 13 april. Egentligen hade jag ju tänkt åka tillbaka till Solna när däckbytet var gjort men en sån här chans vill man ju inte missa. Sååå glad. Vaccineringen i Stockholm ligger efter övriga landet men enligt 1177 så är det dags för min årsgrupp nästa gång de öppnar upp så det är nog inte långt borta där heller. 

Egentligen är det nog bara tillgången till vaccin som är problemet. Vaccintillverkarna kan inte leverera i den takt som Sverige och övriga Europa vill men prognosen säger att vi ska få in mera vaccin kommande veckor än vi fått hittills. 

Torsdag blev också en fixardag här hemma. Kunde kratta nere vid stranden där det låg drivor med vass på bryggan efter höstens stormar. 

Så kom då fredagen då jag skulle byta däck! Vaknade med att det var regnblandad snö i luften. Bestämde mig för att åka i tid då jag vet hur vår grusväg brukar bli även om jag ju hade vinterdäck att ta mig härifrån med. Vi har ju en kraftig backe att ta oss upp och den har ju genom åren kunnat ställa till problem för oss samtliga som bor här men eftersom så har nog samtliga skaffat bilar med fyrhjulsdrift och då har det inte varit något problem egentligen. Nu har jag ju ingen sån bil o har nog egentligen glömt bort hur det är att ha en sån här ”Tvåhjuling” som jag lärde mig av Mats att man kan kalla liknande bilar. Nåja, jag hade ju vinterdäck så det ska väl gå. Har backen varit lite längre och brant så har jag inte kommit upp. Det slirade och for i spåren. Antispinn-lampan blinkade som ett Flipperspel i displayen men jag kom upp. Vi bor ju i Höga Kusten, så endera är det uppförsbackar eller så är det nerförsbackar och vi har ju ytterligare ett par backar som kan ställa till problem innan vi är ute på den större asfalterade vägen och även i dessa backar så blinkade ”Sladdlampan” som jag kallar den. Inte alls roligt men jag tog mig till däckfirman i alla fall. Asfalterade vägar var näst intill fria från snö o det övergick i regn mer och mer. Tre timmar senare när jag uträttat lite ärenden och med sommartofflor på bilen så körde jag hemåt igen. Satt o tänkte hur jag skulle göra för jag insåg att nu skulle jag inte alls kunna köra och hålla mig på vägen för nu hade jag ju inte dubbdäck längre. Jag ringde en kompis som bor precis i början av vägen och hörde om jag kunde lämna bilen hos dom till dagen efter och promenera de sista 4 km. Det gick bra så sagt och gjort, det fick bli en promenad hem. De tre timmarna hade helt ändrat förutsättningarna på väglaget. All nederbörd hade upphört och regnet hade tinat bort det mesta av snösörjan som låg på vägen när jag for så nu var grusvägen näst intill helt fri från snö och is. Jag nyttjade tiden till promenad i alla fall. 

På lördagen hämtade jag bilen och åkte till en kompis på altanfika. Vädret var betydligt bättre. 


På söndagen städade jag bort all vass och löv som jag krattat ihop och kunde sedan sitta och njuta på altanen med några grannar. Helt fantastiskt väder. Sol, värmande sol men nu hade vi läst rapporten för måndag och tisdag….Det skulle komma in ett snöoväder igen! Började fundera på hur jag skulle ta mig in till stan på tisdag fm men bestämde mig för att ta beslut på måndagen. Har man tur så kan ju nederbörden komma i regn men ack nej!


På måndagsmorgon när jag drog upp persiennerna och skulle väl kunna ha sagt Godmorgon Världen, åtminstone i tankarna, så blev det istället Men VaFan??? Högt och tydligt! Därute snöade det och det hade redan lagt sig ett vitt täcke över vår lilla väg så tanken att köra upp bilen för att slippa vår jobbiga backe den chansen var redan borta när man står här med sommardäck. Jaha….vad gör man nu då? Jag vill ju såklart in och ta vaccinsprutan imorgon. Jag vet ju att jag har hur många som helst som sagt att de alltid finns där om jag behöver hjälp så vem skulle jag välja ut, he he….

Då ringer mina grannar! De skulle ta sitt vaccin under måndagen o erbjöd sig också att skjutsa mig till min vaccinationstid på tisdagen. De har fortfarande vinterdäck så det känns bra. Gulle dom!


På tisdagsmorgon åkte vi till vaccinationstiden i god tid. Fick dock veta att någon timme tidigare hade två här i byn krockat efter grusvägen. Bara plåtskador men ändå….så himla onödigt men så enkelt att det händer. Båda bilarna hade vinterdäck men när det är en dm snösörja, för plogning uteblev ju totalt, så tappar man lätt styrningen o får bara åka med i den tur som bilen gör av sin egen tyngd. Trist…

För oss gick resan jättebra och nu har jag fått min första spruta. 25:e maj är det dags för spruta nr två. Jag fick Pfizer, mina grannar fick Astra Zeneca på måndagen. Lite ömhet i armen och lite frossa på eftermiddagen var känningar som jag fick. 

Tanken att jag skulle köra ner till Solna efter att jag fått vaccinationen la jag ju ner p g a snön. Det kommer en dag imorgon också tänkte jag.


Det kom en dag imorgon! En fin dag så jag packade och körde ner till Solna. 

Häcken har börjat grönska
och mängder av vitsippor i backarna. 

Region Stockholm har öppnat bokningen för 65 plussare så jag vann nog en vecka på idén att boka en tid när jag var i stugan. Tänk....man har gått här i ett år och väntat och väntat så visst har jag kunnat vänta en vecka till men dessa dagar känns som att man dragit värsta vinstlotten. Om två-tre veckor har vi bra skydd mot sjukdomen. Tänk....då kanske man kan gå på en restaurang eller café....träffa folk inomhus. Vilken dröm! Hur kommer det att kännas? Vad man längtar...


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sköna Maj välkommen och nu med sommarvärme

Trollsjön, Silverfallet, Midnattssol och Kratersjön

Mil efter mil